EN

1.04.2023, 09:39 Wersja do druku

Gdy chcesz coś powiedzieć, mów

O „Chłopaki płaczą”, premierze warszawskiego Teatru Dramatycznego w reżyserii Michała Buszewicza, rozmawiają Jakub Moroz i Przemysław Skrzydelski

Skrzydelski: Chłopaki płaczą?

Moroz: Nie wiem, jak wygląda statystyka męskich szlochów, ale Michał Buszewicz i jego zespół próbują przekonać nas, że czasem powinniśmy zapłakać. I to nie tylko po to, aby złapać równowagę psychiczną, lecz przede wszystkim żeby podkreślić, że to właśnie mężczyźni płaczą za rzadko, bo im nie wolno.

Skrzydelski: „Chłopaki płaczą” na małej scenie warszawskiego Dramatycznego to „feministyczny teatr dla mężczyzn”. Przynajmniej tak twierdzą zamieszani w ten spektakl.

Moroz: To propozycja terapii, w której tłumione męskie emocje mają się ujawnić i – potencjalnie – dokonać w nas oczyszczenia. W związku z tym reżyser i jego sześciu aktorów prowokują sytuację typowego spotkania w męskiej szatni. Ale nie, nie piłkarskiej. Tym razem to szatnia miejskiego basenu.

Skrzydelski: Od słowa do słowa zawiązuje się prowizoryczna wspólnota męskich doświadczeń i przeżyć. Często niewypowiedzianych.

fot. Sisi Cecylia / mat. teatru

Moroz: Każdego z bohaterów poznajemy w kolejnych epizodach, ilustrujących strapienia duszy faceta. Jeden skrywa homoerotyczne uczucia wobec kolegi, drugi inny wstydzi się wyrazić ból z powodu umierającego psa, jeszcze inny cofa się o lata do trudnej wyprawy na ryby z ojcem i opowiada, jak takie zdarzenie mogło zostać zupełnie inaczej przez obu zapamiętane.

Skrzydelski: Tekst podawany przez aktorów przypisano w programie Buszewiczowi, ale raczej widać, że stanowi on też efekt improwizacji zespołu i wykorzystuje jego doświadczenia. Jednak duch „pisania na scenie” w tym przypadku jakoś nie przeraża. Przeciwnie, swobodnie unosi się nad aktorami, dodając im autentyczności. Wiele wskazuje na to, że nikt tu niczego nie kalkulował. Podoba mi się to.

Moroz: Warto zwrócić uwagę na język „Chłopaków”. Wiele w nim kolokwializmów, słów z męskiego idiolektu, jakichś brudów, wziętych wprost z mowy ulicy. Ta retoryka zakorzenia rzecz we współczesności. Ale przecież nie oglądamy żadnego realizmu społecznego z podtekstem interwencjonistycznym, nie napotykamy czwartej ściany. Aktorzy traktują nas jako uczestników terapii, wspólnej sprawy.

Skrzydelski: Która dość niespodziewanie przeradza się w zbiorowe wyznanie słabości. I równie niespodziewanie zostajemy przeniesieni w zupełnie inny rejon narracji, gdzieś wysoko.

Chyba nas obu zaskoczyło to, że w tej prostej formie nagle pojawia się całkiem poetycki nastrój. Jakaż to ulga po dziesiątkach tytułów z elementami improwizacji, pogrążających się w artystowskiej dezynwolturze czy wręcz w bełkocie.

Moroz: Zaraz, zaraz. Nie jest jednak tak różowo. Dla mnie „Chłopaki” proponują nieco zbyt łatwy schemat myślowy, co osłabia ich siłę.

Skrzydelski: Chyba nie odmawiasz ekipie Buszewicza szczerości i szlachetności? Mnie przekonuje ten rodzaj bezpośredniej rozmowy z widzem. Tym bardziej że nie ma w niej reżyserowania od sceny do sceny.

Moroz: Nie odmawiam i dostrzegam nawet nawiązania do rozumienia sztuki jako terapii, zaproponowanego w filmach i tekstach dla teatru przez Marka Koterskiego. Coś z wiwisekcji Adasia Miauczyńskiego - tego everymana, w którego postaci przeglądamy się niczym w lustrze na polskim społecznym tle – jest tu obecne. To ten sam rodzaj zainteresowania jednostką uwikłaną w rutynowe, zbiorowe gry i neurozy, objawiające się w komicznie przerysowanym języku. U Buszewicza wyczuwa się mniej groteski i przerysowania, ale cel reżyser stawia sobie podobny: potrzeba nam odsłonięcia ran powstałych na styku jednostki i społeczeństwa oraz ich uleczenie. Zastrzegę jednak, że diagnoza wydaje mi się zbyt jednostronna.

Skrzydelski: Chodzi ci o to, że w optyce „Chłopaków” głównym problemem mężczyzn jest dziś nieumiejętność rozmowy o swoich problemach i emocjach? To prawda, od co najmniej dekady to część monotonnego przekazu poppsychologii, sączącego się z ekranów, łamów prasowych i ze stron rozmaitych poradników.

Moroz: W dodatku wojna w Ukrainie stawia pytanie, czy aby znów nie potrzebujemy klasycznie rozumianych męskich cech. Zauważając to, nie chcę być pretensjonalny i nie chciałbym przy tym wcale, aby twórcy od razu na tę kwestię odpowiadali. Niech jednak chociaż trochę zmierzą się z dominującymi w mediach feministycznymi rewaloryzacjami męskości, zamiast je bezkrytycznie powtarzać. To byłoby intrygujące.

Skrzydelski: Ale przyznasz, że najbardziej zideologizowany jest w tym wszystkim – zresztą nie pierwszy raz w Dramatycznym - tekst programowy, towarzyszący przedstawieniu. Bo sam spektakl wyrósł, jak się zdaje, z próby przywołania podstawowych sytuacji, z którymi czasem musi się zmierzyć każdy mężczyzna. A ideologię, może nie nachalną, choć wyczuwalną, dorobiono z obowiązku zameldowania się na poprawnościowym froncie.

Moroz: Tak, jednak czy przemilczanie uczuć nie wynika niekiedy z poczucia odpowiedzialności, gdy naprawdę należy unieść ciężar trudnej sytuacji, zamiast koncentrować się na sobie i swoich przeżyciach? Tymczasem „Chłopaki” budują perspektywę, w której opowiadanie o swoich emocjach miałoby być zawsze zbawienne dla psychiki. Doskonale wiemy, że żyjemy dziś w kulturze narcyzmu, w której nieustanne pławienie się we własnych problemach jest tak samo groźne, jak ich ukrywanie. „Chłopcy” dotykają tylko jednej strony tego zjawiska.

fot. Sisi Cecylia / mat. teatru

Skrzydelski: To prawda. Jednak przy wszystkich zastrzeżeniach dotykają również prawdy. Udaje im się zarysować wiarygodne portrety mężczyzn o różnych usposobieniach i na różnych etapach życia. Nikt z nich się nie powtarza, każdy z sukcesem walczy o wyrazistość. Jest i nieco fajtłapowaty inteligent, z trudem radzący sobie z aktywnością fizyczną (Robert Majewski), i ryzykant skazany niemal na tragiczny finał (Mateusz Górski; w tej roli będzie też występował Piotr Siwkiewicz). Jest i starzejący się facet, który wciąż próbuje rozpaczliwie udowodniać, że męska sprawność jeszcze go nie opuściła (Henryk Niebudek).

Moroz: Niebudek tworzy znakomity duet z Pawłem Tomaszewskim w – najmocniejszej dla mnie – scenie wypadu na ryby, kiedy to gra ojca, niby to wtajemniczającego syna w arkana amatorskich, weekendowych połowów, a w istocie zupełnie nim i jego problemami niezainteresowanego. Tomaszewski osiąga w tej scenie naprawdę wiele, bez żadnego sentymentalizmu czy ckliwości pokazując nam świadomość bycia porzuconym, maskowaną przez fanatyczną, naiwnie czystą wierność wobec rodzica.

Skrzydelski: Mnie absolutnie zaskoczył Karol Wróblewski, świetnie radzący sobie z dynamiką ujawniania i skrywania uczuć. Jego postać zapamiętam na dłużej. W istocie jednak wszyscy – łącznie z niewymienionym jeszcze przez nas Waldemarem Barwińskim, od połowy lat dziewięćdziesiątych jednym z najważniejszych aktorów Dramatycznego – zasługują na odnotowanie w rankingach tego sezonu. Nie tylko zresztą za portrety indywidualne, lecz także za zespołowość, umiejętnie przedrzeźniającą klimat chłopackiej paczki.

Moroz: Można nawet pójść dalej i powiedzieć o rysie „chłopięcości” ujawniającej się w tych postaciach. Aktorzy zdają się podsuwać nam pomysł, że wszystkie męskie towarzystwa mają w sobie coś pierwotnie dziecięcego, że męskie formy rywalizacji wiele czerpią z kłótni na podwórku, przed blokiem. Nie wiem, czy to prawda, ale ów gest niewątpliwie wzmacnia przekaz całej szóstki na scenie.

Skrzydelski: W rezultacie dostajemy realizację nieźle wpisującą się w formułę teatru środka, z jakiej scena Dramatycznego słynęła za poprzedniej dyrekcji. Komunikatywność tego przedsięwzięcia na to wskazuje.

Moroz: To trochę paradoks, że radykalna, nowa załoga Dramatycznego odwołuje się do formuły, którą miała przezwyciężyć. Jest raczej łagodnie, pastelowo.

Skrzydelski: Z drugiej strony Monika Strzępka zapowiadała sezon terapeutyczny. W tej perspektywie „Chłopaki płaczą” wyznaczają kolejny krok repertuarowy. Pierwszy, wyreżyserowany przez Katarzynę Minkowską, był wspaniały. O drugim rozmawialiśmy i już o nim zapomnieliśmy. Natomiast ten jest godny szacunku.

Moroz: Terapiami sezon wybrukowany.

Skrzydelski: To dobrze czy źle?

Moroz: Po sezonie sprawdzimy, czy przedawkowaliśmy.

Skrzydelski: Na razie możesz się rozpłakać. Nikt nie będzie patrzył krzywo.

 

Ocena: 3 + / 6

fot. Agata Baumgart

„Chłopaki płaczą”

scenariusz i reżyseria: Michał Buszewicz

scenografia i kostiumy: Doris Nawrot

muzyka: Baasch

choreografia: Katarzyna Sikora

Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy (Mała scena)

premiera: 23 marca 2023 r.

Poprzednie rozmowy Skrzydelskiego i Moroza:

„Między ziemią a niebem”. Rozmowa o „Matce Joannie od Aniołów”, reż. Wojciech Faruga, Teatr Narodowy

„Gombro na oparach”. Rozmowa o „Ślubie”, reż. Radosław Rychcik, Teatr Zagłębia

„Bandaż na krwawiące serce”. Rozmowa o „Lazarusie”, reż. Jan Klata, Teatr Capitol we Wrocławiu

„Wszystko, czego dziś chcesz”. Rozmowa o „Oszustach”, reż. Jan Englert, Och-Teatr

„Ćwiczenia z nienawiści”. Rozmowa o „Sonacie jesiennej”, reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Narodowy

„Czas kochania, czas umierania”. Rozmowa o „Trzech wysokich kobietach”, reż. Maksymilian Rogacki, Teatr Polski w Warszawie

„Wuefiści kontra literaci”. Rozmowa o „Końcu z Eddym”, reż. Anna Smolar, Teatr Studio

„Walka postu z karnawałem”, rozmowa o „Czerwonych nosach”, reż. Jan Klata, Teatr Nowy w Poznaniu

„Czyja to właściwie kwestia?”, rozmowa o „M. G.”, reż. Monika Strzępka, Teatr Polski w Warszawie

„Rozpacz i zmierzch”, rozmowa o „Trzech siostrach”, reż. Jan Englert, Teatr Narodowy

„Ocalony?”. Rozmowa o „Powrocie do Reims”, reż. Katarzyna Kalwat, Nowy Teatr w Warszawie

„Wojna to ich największa rozkosz”, rozmowa o „Lilli Wenedzie”, reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Wybrzeże

„Jarzyna 2020/2021 – zestaw do wyświetlania”, rozmowa o „2020: Burzy”, reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa

„Teatr wtrąca się w turystykę”, rozmowa o „Biegunach”, reż. Michał Zadara, Teatr Powszechny w Warszawie 

„Strefa zgniotu”, rozmowa o „Kraszu”, reż. Natalia Korczakowska, Teatr Studio

„Oldschool dla oldboyów”, rozmowa o „Fataliście”, reż. Wojciech Urbański, Teatr Dramatyczny w Warszawie

„Kilka ciepłych chwil”, rozmowa o „Minettim”, reż. Andrzej Domalik, Teatr Polonia

„Majestat na manowcach”, rozmowa o „Królu Learze”, reż. Wawrzyniec Kostrzewski, Teatr Dramatyczny w Warszawie

„Tuląc nieobecnych”, rozmowa o „Odysei. Historii dla Hollywoodu”, reż. Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr w Warszawie

„Eseje znad Styksu”, rozmowa o „3SIOSTRACH”, Reż. Luk Perceval, TR Warszawa, Narodowy Stary Teatr

„Ziemio, przebacz”, rozmowa o „Pikniku pod Wiszącą Skałą”, reż. Lena Frankiewicz, Teatr Narodowy

„Rewolta w podrygach”, rozmowa o „Biesach”, reż. Paweł Miśkiewicz, Narodowy Stary Teatr

Polska plaża". Rozmowa o „Don Juanie”, reż. Mikołaj Grabowski, Teatr Ateneum

„Babski stan”, rozmowa o „Uszedłem tylko ja sam”, reż. Agnieszka Glińska, Teatr Dramatyczny w Warszawie

„Falowanie i spadanie”. Rozmowa podsumowująca sezon 2020/2021

„Prawdziwe kłamstwa”, rozmowa o „Balkonie”, reż. Jan Klata, Teatr Wybrzeże

„Spokojnie, to tylko początek sezonu”, rozmowa o „Jak wam się podoba”, reż. Krzysztof Rekowski, Teatr Jaracza w Olsztynie

„Wirówka z toksynami”, rozmowa o „Tramwaju zwanym pożądaniem”, reż. Małgorzata Bogajewska, Teatr Ochoty

„Wtopa w ciemnościach”, rozmowa o „Życie jest snem”, reż. Paweł Świątek, Teatr Imka

„Rach-ciach”, rozmowa o „Inteligentach”, reż. Wojciech Malajkat, Scena Mała Warszawa

„Dzielenie przez zero”, rozmowa o „Krumie”, reż. Małgorzata Warsicka, Teatr Polski w Bielsku-Białej

„Ente piętro świadomości”, rozmowa o „Twarzą w twarz”, reż. Maja Kleczewska, Teatr Powszechny w Warszawie i Teatr Polski w Bydgoszczy

„Poszaleć bez okazji”, rozmowa o „Don Kichocie”, reż. Igor Gorzkowski, Teatr Soho

„Poczciwa norma”, rozmowa o „Wachlarzu”, reż. Maciej Englert, Teatr Współczesny w Warszawie

„Nie zaznasz spokoju”, rozmowa o „Śniegu”, reż. Bartosz Szydłowski, Teatr Łaźnia Nowa, Studio, Śląski, Szekspirowski

„Chichot zza winkla”, rozmowa o „Zamku”, reż. Paweł Miśkiewicz, Teatr Narodowy

„Dziecko z kąpielą”, rozmowa o „Pułapce”, reż. Wojciech Urbański, Teatr Dramatyczny w Warszawie

„Przecena dla bystrych”, rozmowa o „Dziadach”, reż. Maja Kleczewska, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

„Świat jako kłębek nerwów”, rozmowa o „Wiśniowym sadzie”, reż. Krystyna Janda, Teatr Polski w Warszawie

„Ludzie, którzy jątrzą”, rozmowa o „Młodziku”, reż. Igor Gorzkowski, Teatr Ochoty

„Kisiel w miodzie cukrem doprawiony”, rozmowa o „Wieczorze Trzech Króli”, reż. Piotr Cieplak, Teatr Narodowy

„Spopieleni”, rozmowa o „Rewizorze”, reż. Jurij Murawicki, Teatr Dramatyczny w Warszawie

„Opowieści z meblościanki”, rozmowa o „Bowiem w Warszawie”, reż. Marcin Liber, Teatr Studio

„Ponad wszelką wątpliwość”, rozmowa o „Kto chce być Żydem?”, reż. Wojciech Malajkat, Teatr Współczesny w Warszawie

„Oświeć mnie, oświeć”, rozmowa o „Wyszedł z domu”, reż. Marek Fiedor, Wrocławski Teatr Współczesny

„Teatr jest tylko formą (miłości)”, rozmowa o „Przybyszu”, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Rampa

„Głos sponad”, rozmowa o „Don Juanie”, reż. Piotr Kurzawa, Teatr Polski w Warszawie

„Namiastka życia, przedsionek śmierci”, rozmowa o „Judaszu”, reż. Adam Sajnuk, Teatr WARSawy

„Żegnajcie, bogowie”, rozmowa o „Sztuce intonacji”, reż. Anna Wieczur, Teatr Dramatyczny w Warszawie

„Zagraj to jeszcze raz, wolniej”, rozmowa o „Don Juanie”, reż. Radosław Rychcik, Teatr Nowy w Łodzi

„Snuj się, snując”, rozmowa o „Mieszkaniu na Uranie”, reż. Michał Borczuch, Nowy Teatr w Warszawie

„Przeklęte rzemiosło”, rozmowa o „Baronie Münchhausenie dla dorosłych”, reż. Maciej Wojtyszko, Teatr Narodowy

„Na koniec i tak zostajemy sami”, rozmowa o „Filoktecie ex machina”, reż. Agata Koszulińska, Teatr Powszechny w Warszawie

„Siódmy stopień oddalenia”, rozmowa o „Wiśniowym sadzie”, reż. Małgorzata Warsicka, Teatr Jaracza w Łodzi

„Podług zasług”, rozmowa o „Byku”, reż. Robert Talarczyk, Szczepan Twardoch, Teatr Studio, Łaźnia Nowa, Śląski, Instytut Grotowskiego

Trud pokrzepiania”, rozmowa o „Historyji o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim”, reż. Jarosław Gajewski, Teatr Osterwy w Lublinie

„Koniec i początek”, rozmowa o „Mama zawsze wraca”, reż. Marek Kalita, Muzeum Polin

„Nagość króla”, rozmowa o „Imagine”, reż. Krystian Lupa, Teatr Powszechny w Warszawie i Teatr Powszechny w Łodzi

„Bezpieczny wirus”, rozmowa o „Ożenku”, reż. Janusz Gajos, Och-Teatr

„Przy okazji, do kolacji”, rozmowa o „Mężu i żonie”, reż. Krystyna Janda, Teatr Polonia

„Rękopis znaleziony w zgliszczach”, rozmowa o „Los Endemoniados/Biesach”, reż. Marcin Wierzchowski, Teatr Kochanowskiego w Opolu

„Nowe sytuacje”, rozmowa o „Marii Stuart”, reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Narodowy

„Walczę, więc jestem”, rozmowa o „Zamku”, reż. Franciszek Szumiński, Teatr Dramatyczny w Warszawie

„Zdążyć powiedzieć wszystko”, rozmowa o „To wiem na pewno”, reż. Iwona Kempa, Teatr Ateneum

„Wszyscy jesteśmy Polskami”, rozmowa o „Dniu świra”, reż. Piotr Ratajczak, Teatr Ateneum

„Zaklęcia prowincjonalne”, rozmowa o „Tomie na wsi”, reż. Wojciech Rodak, TR Warszawa

„Warzenie”, rozmowa o „Ulissesie”, reż. Maja Kleczewska, Teatr Polski w Poznaniu

„Słodkie omnibusy”, rozmowa o „Odpowiedzialności”, reż. Michał Zadara, Teatr Powszechny w Warszawie

„Czekając na cud”. Rozmowa podsumowująca sezon 2021/2022

„Pani Ontologia Landrynka”, rozmowa o „A komórka dzwoni”, reż. Maciej Englert, Teatr Współczesny w Warszawie

„Złapani na ściemie”, rozmowa o „Fanatykach prawdy”, reż. Piotr Ratajczak, Teatr Ochoty

„Kierunek Amnezja”, rozmowa o „Życiu pani Pomsel”, reż. Grzegorz Małecki, Teatr Polonia

„Wzrastając”, rozmowa o „Olimpie”, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Collegium Nobilium

„Niezbadane wyroki”, rozmowa o „Kto chce być Żydem?”, reż. Jacek Braciak, Teatr Powszechny w Łodzi

„Po jedenaste”, rozmowa o „Dekalogu”, reż. Wojciech Faruga, Teatr Narodowy

„Miłość i jakość”, rozmowa o „żONie”, reż. Adam Sajnuk, Scena Mała Warszawa

„Pierwsza przymiarka do czarów”, rozmowa o „Pustostanach”, reż. Hanna Kłoszewska, Teatr Ochoty

„Noc karmi się twoim lękiem”, rozmowa o „Alicji w krainie snów”, reż. Wawrzyniec Kostrzewski, Teatr Ateneum

„Bzdety i sztankiety”, rozmowa o „Księgach Jakubowych”, reż. Michał Zadara, Teatr Narodowy

„Teatr wtrąca się w mykologię”, rozmowa o „Grzybach”, reż. Weronika Szczawińska i Piotr Wawer jr, Teatr Powszechny w Warszawie

„Bankruci za wszelką cenę”, rozmowa o „Wiśniowym sadzie”, reż. Łukasz Kos, Teatr Horzycy w Toruniu

„Zło, którym się karmię”, rozmowa o „Łaskawych”, reż. Maja Kleczewska, Teatr Śląski

„Pigułka na nowy rok”, rozmowa o „Moim roku relaksu i odpoczynku”, reż. Katarzyna Minkowska, Teatr Dramatyczny w Warszawie

„Splendor, morał i kapelusz”, rozmowa o „Mizantropie”, reż. Jan Englert, Teatr Narodowy

„Ukryte pod spodem”. Rok teatralny 2022 podsumowują Skrzydelski z Morozem

„Zabijaj w kolorze”, rozmowa o „The Act of Killing”, reż. Jan Klata, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

Moralizm i grafomania. Rok teatralny 2022 podsumowują Skrzydelski z Morozem – suplement

„Fruwając z aniołami”, rozmowa o „Z ręką na gardle”, reż. Anna Sroka-Hryń, Teatr Współczesny w Warszawie

„Zwarcie na zadany temat”, rozmowa o „Kto się boi Virginii Woolf?”, reż. Anna Skuratowicz, Teatr Ochoty

„Ile procent normy?”, rozmowa o „Tangu”, reż. Wawrzyniec Kostrzewski, Teatr Polski w Warszawie

„Nie myśl o mnie źle”, rozmowa o „Grze”, reż. Norbert Rakowski, Teatr Garnizon Sztuki

„Być w kropce”, rozmowa o „Arce i ego”, reż. Lucy Sosnowska, Teatr Dramatyczny w Warszawie

„Skowyt w słoneczny dzień”, rozmowa o „Wzrusz moje serce”, reż. Artur Tyszkiewicz, Teatr Ateneum

„Teatr przestał się wtrącać”, rozmowa o „Przedwiośniu”, reż. Paweł Łysak, Teatr Powszechny w Warszawie

„Baśń o niezawinionym”, rozmowa o „Zanurzeniu”, reż. Marcin Wierzchowski, Teatr Śląski

„Daję słowo”, rozmowa o „Śnie srebrnym Salomei”, reż. Piotr Cieplak, Teatr Modrzejewskiej w Legnicy

„Książę z naszego podwórka”, rozmowa o „Śmierci komiwojażera”, reż. Małgorzata Bogajewska, Teatr Ludowy

Źródło:

Materiał własny