EN


Śmierć na scenie. Dziewiętnastowieczne opowieści

Nagła śmierć, jakkolwiek tłumaczyli ją lekarze, dla przedstawicieli środowiska teatralnego nie była przypadkiem, zwłaszcza gdy chodziło o „anewryzm serca”. Serce aktora stawało się symbolicznym centrum nieznośnego ciężaru bytu – na który w pewnym momencie odpowiadało niezgodą i odmową.

pisze Dorota Jarząbek-Wasyl

Gra w kości

W teatrze już się nie płacze, a o płaczu dywaguje, rozkłada płacz na czynniki pierwsze, jakby płacz od twórców oddzielony był zasłoną zbytniego namysłu, jakby łkanie wychodzące z trzewi nie stanowiło istoty teatru, a scena była szkłem mikroskopowym. Dlatego teatr wiąże się ze śmiercią jedynie jako gwarant nudy, śmierci z ziewania.

pisze Antonina Grzegorzewska

Ze śmiercią jej do tańca

Śmiertelność to kondycja, którą współdzielimy z innymi, ludzkimi i nie-ludzkimi, bytami. Taniec śmierci jest egalitarny.

pisze Alicja Müller

Śmierć w teatrze

Może zbyt bliska jest noc w Seulu, żeby zamieniać ją w literaturę, jednak trudno się oprzeć poczuciu, że gdyby Sofokles lub Eurypides żyli dzisiaj, ich bohaterem mógłby się stać ten tłum młodych ludzi. Wyzwoleni od pandemii, spragnieni zabawy jak nigdy dotąd, wychodzą na miasto i nikt z panujących nawet nie myśli ich poskramiać.

pisze Joanna Szczepkowska

Pozostałe numery

Nr 58: Rafał Węgrzyniak in memoriam

czytaj Czytaj więcej

Nr 57: Za kulisami

czytaj Czytaj więcej

Nr 56:
Perceval

czytaj Czytaj więcej

Nr 55: Teatr czasu wojny

czytaj Czytaj więcej

Nr 54: Lupa. Melancholia

czytaj Czytaj więcej

Nr 53: Historie teatru, teatr historii

czytaj Czytaj więcej

Nr 52: Filmy o teatrze

czytaj Czytaj więcej

Nr 51: Poczytajmy

czytaj Czytaj więcej

Nr 50: Cztery premiery
(i pogrzeb?)

czytaj Czytaj więcej

Nr 49: Radwan

czytaj Czytaj więcej

Nr 48: Penderecki

czytaj Czytaj więcej

Nr 47: Dobra śmierć?

czytaj Czytaj więcej

Nr 46: „Cóż tam, panie, w polityce?”

czytaj Czytaj więcej

Nr 45: Skandal

czytaj Czytaj więcej

Nr 44: Maratończyk

czytaj Czytaj więcej

Nr 43: Fluctuat nec mergitur?

czytaj Czytaj więcej

Nr 42: Plewiński

czytaj Czytaj więcej

Nr 40/41: Alkohol

czytaj Czytaj więcej

Nr 38/39: Sama na scenie

czytaj Czytaj więcej

Nr 37: Prus

czytaj Czytaj więcej

Nr 36: Dzień Dziecka

czytaj Czytaj więcej

Nr 35: Biografie

czytaj Czytaj więcej

Nr 34: Nowe media

czytaj Czytaj więcej

Nr 33: Holoubek

czytaj Czytaj więcej

Nr 32: O przemocy

czytaj Czytaj więcej

Nr 31: Je suis un cabotin

czytaj Czytaj więcej

Nr 30: Trzy kobiety

czytaj Czytaj więcej

Nr 29: Teatr ukraińskich uchodźców

czytaj Czytaj więcej

Nr 28:
Musical po polsku

czytaj Czytaj więcej

Nr 27: Romantyzm 2022

czytaj Czytaj więcej

Nr 26: Punkty za pochodzenie
albo o wstydzie

czytaj Czytaj więcej

Nr 25: Koniec i początek

czytaj Czytaj więcej

Nr 24:
Grand Opera Trio

czytaj Czytaj więcej

Nr 23: Inny

czytaj Czytaj więcej

Nr 22: Królowa

czytaj Czytaj więcej

Nr 20: Wina i (nie)pamięć

czytaj Czytaj więcej

Nr 19: Brook

czytaj Czytaj więcej

Nr 18: TR Warszawa
– koniec czy początek?

czytaj Czytaj więcej

Nr 17: O młodości

czytaj Czytaj więcej

Nr 16: O krytyce

czytaj Czytaj więcej

nr 14/15: Trela

czytaj Czytaj więcej

nr 12/13: Cancel Russian Culture

czytaj Czytaj więcej

nr 11: Imagine

czytaj Czytaj więcej

nr 10: O śmiechu

czytaj Czytaj więcej

nr 9: Dzień matki

czytaj Czytaj więcej

nr 8:
Teatr gwiazd – teatr obywateli

czytaj Czytaj więcej

nr 7:

UA – ТУТ

czytaj Czytaj więcej

Nr 6: PRL – nostalgia i resentyment?

czytaj Czytaj więcej

Nr 5: Travesti. Kostiumy płci

czytaj Czytaj więcej

Nr 4: Dyrektor teatru

czytaj Czytaj więcej

Nr 3: Łom

czytaj Czytaj więcej

Nr 2: Czarnik

czytaj Czytaj więcej

Nr 1: A więc wojna!

czytaj Czytaj więcej