EN

Zjawisko kultu aktorów na scenie i poza nią, fascynacji  teatralnymi gwiazdami określone mianem „aktoromanii” triumfowało w XIX wieku. Teatr w XX wieku po Wielkiej Reformie  odwrócił proporcje, stawiając na reżyserów i kultywując pracę zespołową. Mimo to w XXI wieku właśnie aktorzy wciąż odgrywają ważne społecznie role.

Eichlerówna

Była nie tylko aktorką, ale i świadomą wyznawczynią inteligenckiego etosu. Buntowała się – spektakularnie w sztuce, mniej widowiskowo w życiu.

– o obywatelskich gestach Ireny Eichlerówny pisze Michał Smolis w cyklu „Gwiazdozbiór”.

Pięknym i wzniosłym jest zawód Artysty Dramatycznego…

Bogusławski i Dmuszewski porzucili służbę w wojsku dla służby polskiej scenie, a Żółkowski – uczestnik powstania kościuszkowskiego, został oddany na naukę w kancelarii adwokackiej, którą porzucił dla teatru

– pisze Agnieszka Wanicka.

Pozostałe numery

Nr 27: Romantyzm 2022

czytaj Czytaj więcej

Nr 26: Punkty za pochodzenie
albo o wstydzie

czytaj Czytaj więcej

Nr 25: Koniec i początek

czytaj Czytaj więcej

Nr 24:
GRAND OPERA TRIO

czytaj Czytaj więcej

Nr 23: INNY

czytaj Czytaj więcej

Nr 22: Królowa

czytaj Czytaj więcej

Nr 21: Teatr śmierci / śmierć w teatrze

czytaj Czytaj więcej

Nr 20: Wina i (nie)pamięć

czytaj Czytaj więcej

Nr 19: Peter Brook

czytaj Czytaj więcej

Nr 18: TR Warszawa
– koniec czy początek?

czytaj Czytaj więcej

Nr 17: O młodości

czytaj Czytaj więcej

Nr 16: O krytyce

czytaj Czytaj więcej

nr 14/15: Jerzy Trela

czytaj Czytaj więcej

nr 12/13: Cancel Russian Culture

czytaj Czytaj więcej

nr 11: Imagine

czytaj Czytaj więcej

nr 10: O śmiechu

czytaj Czytaj więcej

nr 9: Dzień matki

czytaj Czytaj więcej

nr 7:

UA – ТУТ

czytaj Czytaj więcej

Nr 6: PRL – nostalgia i resentyment?

czytaj Czytaj więcej

Nr 5: Travesti. Kostiumy płci

czytaj Czytaj więcej

Nr 4: Dyrektor teatru

czytaj Czytaj więcej

Nr 3: ŁOM

czytaj Czytaj więcej

Nr 2: MARCIN CZARNIK

czytaj Czytaj więcej

Nr 1: A więc wojna!

czytaj Czytaj więcej