EN

Nr 19: Brook

Rękawiczka i dłoń. Pisma Petera Brooka

W przypadku Petera Brooka sytuacja wydaje się nieprzyzwoicie wręcz komfortowa. Nie dość, że nagrania zostawił w dobrej jakości (ba, zostawił też filmy), to jeszcze żył i pracował na tyle długo, że jego teatr oglądało kilka pokoleń. Książki jednakowoż też zostawił i nie zaszkodzi zapytać – co z nimi

pisze Dominik Gac

Milczenie bogów: Jerzy Grotowski i Peter Brook

Śmierć Brooka ostatecznie zakończyła epokę dominacji teatru reżysersko-autorsko-mistrzowsko-antropologicznego. Zmierzch tego modelu rozpoczął się jednak na długo przed zgaśnięciem Petera Brooka. Już pod koniec lat 1960. Grotowski ogłosił, że dla niego formuła teatru się wyczerpała

pisze Mirosław Kocur

„Reżyser powinien być między chmurami, nikt go nie widzi, ale wszyscy czują jego obecność”. Maciej Prus w rozmowie z Michałem Smolisem

Peter Brooka właściwie wizytował próby. Mówił, że tak należy pracować. Wyznaczał aktorom kierunki. Mogło się im wydawać, że to oni tworzą przedstawienie. Stąd miało ono szczególną energię – uczestniczenia. Tu moglibyśmy się zbliżyć do teorii Grotowskiego, że aktor powinien być głównym punktem odniesienia, no ale tu trzeba być takim reżyserem jak Peter Brook, żeby spokojnie patrzeć na próbę, „nie biorąc w niej udziału”

z Maciejem Prusem rozmawia Michał Smolis

Pozostałe numery

Nr 58: Rafał Węgrzyniak in memoriam

czytaj Czytaj więcej

Nr 57: Za kulisami

czytaj Czytaj więcej

Nr 56:
Perceval

czytaj Czytaj więcej

Nr 55: Teatr czasu wojny

czytaj Czytaj więcej

Nr 54: Lupa. Melancholia

czytaj Czytaj więcej

Nr 53: Historie teatru, teatr historii

czytaj Czytaj więcej

Nr 52: Filmy o teatrze

czytaj Czytaj więcej

Nr 51: Poczytajmy

czytaj Czytaj więcej

Nr 50: Cztery premiery
(i pogrzeb?)

czytaj Czytaj więcej

Nr 49: Radwan

czytaj Czytaj więcej

Nr 48: Penderecki

czytaj Czytaj więcej

Nr 47: Dobra śmierć?

czytaj Czytaj więcej

Nr 46: „Cóż tam, panie, w polityce?”

czytaj Czytaj więcej

Nr 45: Skandal

czytaj Czytaj więcej

Nr 44: Maratończyk

czytaj Czytaj więcej

Nr 43: Fluctuat nec mergitur?

czytaj Czytaj więcej

Nr 42: Plewiński

czytaj Czytaj więcej

Nr 40/41: Alkohol

czytaj Czytaj więcej

Nr 38/39: Sama na scenie

czytaj Czytaj więcej

Nr 37: Prus

czytaj Czytaj więcej

Nr 36: Dzień Dziecka

czytaj Czytaj więcej

Nr 35: Biografie

czytaj Czytaj więcej

Nr 34: Nowe media

czytaj Czytaj więcej

Nr 33: Holoubek

czytaj Czytaj więcej

Nr 32: O przemocy

czytaj Czytaj więcej

Nr 31: Je suis un cabotin

czytaj Czytaj więcej

Nr 30: Trzy kobiety

czytaj Czytaj więcej

Nr 29: Teatr ukraińskich uchodźców

czytaj Czytaj więcej

Nr 28:
Musical po polsku

czytaj Czytaj więcej

Nr 27: Romantyzm 2022

czytaj Czytaj więcej

Nr 26: Punkty za pochodzenie
albo o wstydzie

czytaj Czytaj więcej

Nr 25: Koniec i początek

czytaj Czytaj więcej

Nr 24:
Grand Opera Trio

czytaj Czytaj więcej

Nr 23: Inny

czytaj Czytaj więcej

Nr 22: Królowa

czytaj Czytaj więcej

Nr 21: Teatr śmierci / śmierć w teatrze

czytaj Czytaj więcej

Nr 20: Wina i (nie)pamięć

czytaj Czytaj więcej

Nr 18: TR Warszawa
– koniec czy początek?

czytaj Czytaj więcej

Nr 17: O młodości

czytaj Czytaj więcej

Nr 16: O krytyce

czytaj Czytaj więcej

nr 14/15: Trela

czytaj Czytaj więcej

nr 12/13: Cancel Russian Culture

czytaj Czytaj więcej

nr 11: Imagine

czytaj Czytaj więcej

nr 10: O śmiechu

czytaj Czytaj więcej

nr 9: Dzień matki

czytaj Czytaj więcej

nr 8:
Teatr gwiazd – teatr obywateli

czytaj Czytaj więcej

nr 7:

UA – ТУТ

czytaj Czytaj więcej

Nr 6: PRL – nostalgia i resentyment?

czytaj Czytaj więcej

Nr 5: Travesti. Kostiumy płci

czytaj Czytaj więcej

Nr 4: Dyrektor teatru

czytaj Czytaj więcej

Nr 3: Łom

czytaj Czytaj więcej

Nr 2: Czarnik

czytaj Czytaj więcej

Nr 1: A więc wojna!

czytaj Czytaj więcej