EN

Sama na scenie. Przygody sióstr Galatei

W XIX wieku monodram dopiero wyłaniał się z tygla gatunków, zarówno więc jego nazwa, jak i znaczenie bywały płynne. Na pojawienie się osobnego nurtu wpływał teatr klasyczny (monologi tragicznych bohaterek, wyjęte z kontekstu fabularnego, mogły zyskać status takich popisowych miniatur)

pisze Dorota Jarząbek-Wasyl

Molly/Gibraltar/Molly

Monodramy i monologi są fałszywą wizytówką. Kradzieże cudzej tożsamości, podszywanie się pod cudzą świetność, strach przed fikcją na rzecz minionej biograficznej rekonstrukcji, strach przed postaciami, które naprawdę zasługują na reprezentację

pisze Antonina Grzegorzewska

Ostrość widzenia

Ewa Ziętek rekapituluje swoje życie artystyczne i prywatne, dodatkowo konfrontując je z heroicznym losem Zofii Książek-Bregułowej

felieton Małgorzaty Piekutowej

„Sztuka jest wieczną wiosną”. Mateusz Żurawski rozmawia z Ireną Jun (część 1)

Istnieje taka szansa bliska metafizyce, że aktora coś połączy z autorem, jeżeli autor jest wielki. A w nas – uprawiających artystyczne zawody – tkwi coś takiego, że przeczuwamy, że ktoś się nami jako ludźmi zajmuje, że komuś na nas zależy. Staramy się to zrozumieć, oddać widzowi niezwykłe uczucie, któremu ja podlegam, będąc posłuszna tekstowi

Jestem wypatroszona. Dominik Gac rozmawia z Agnieszką Przepiórską

Ryzykuję zdrowiem psychicznym, bo trzeba mieć opracowane metody wychodzenia z tej traumy, ciemności, cierpienia, żeby z powrotem wylądować w realnym życiu. Przy roli Barbary Sadowskiej delikatnie zbliżałam się do granicy, której nie powinno się przekraczać. To już przestaje być aktorstwem, kompletne zatracenie się w postaci

Pozostałe numery

Nr 58: Rafał Węgrzyniak in memoriam

czytaj Czytaj więcej

Nr 57: Za kulisami

czytaj Czytaj więcej

Nr 56:
Perceval

czytaj Czytaj więcej

Nr 55: Teatr czasu wojny

czytaj Czytaj więcej

Nr 54: Lupa. Melancholia

czytaj Czytaj więcej

Nr 53: Historie teatru, teatr historii

czytaj Czytaj więcej

Nr 52: Filmy o teatrze

czytaj Czytaj więcej

Nr 51: Poczytajmy

czytaj Czytaj więcej

Nr 50: Cztery premiery
(i pogrzeb?)

czytaj Czytaj więcej

Nr 49: Radwan

czytaj Czytaj więcej

Nr 48: Penderecki

czytaj Czytaj więcej

Nr 47: Dobra śmierć?

czytaj Czytaj więcej

Nr 46: „Cóż tam, panie, w polityce?”

czytaj Czytaj więcej

Nr 45: Skandal

czytaj Czytaj więcej

Nr 44: Maratończyk

czytaj Czytaj więcej

Nr 43: Fluctuat nec mergitur?

czytaj Czytaj więcej

Nr 42: Plewiński

czytaj Czytaj więcej

Nr 40/41: Alkohol

czytaj Czytaj więcej

Nr 37: Prus

czytaj Czytaj więcej

Nr 36: Dzień Dziecka

czytaj Czytaj więcej

Nr 35: Biografie

czytaj Czytaj więcej

Nr 34: Nowe media

czytaj Czytaj więcej

Nr 33: Holoubek

czytaj Czytaj więcej

Nr 32: O przemocy

czytaj Czytaj więcej

Nr 31: Je suis un cabotin

czytaj Czytaj więcej

Nr 30: Trzy kobiety

czytaj Czytaj więcej

Nr 29: Teatr ukraińskich uchodźców

czytaj Czytaj więcej

Nr 28:
Musical po polsku

czytaj Czytaj więcej

Nr 27: Romantyzm 2022

czytaj Czytaj więcej

Nr 26: Punkty za pochodzenie
albo o wstydzie

czytaj Czytaj więcej

Nr 25: Koniec i początek

czytaj Czytaj więcej

Nr 24:
Grand Opera Trio

czytaj Czytaj więcej

Nr 23: Inny

czytaj Czytaj więcej

Nr 22: Królowa

czytaj Czytaj więcej

Nr 21: Teatr śmierci / śmierć w teatrze

czytaj Czytaj więcej

Nr 20: Wina i (nie)pamięć

czytaj Czytaj więcej

Nr 19: Brook

czytaj Czytaj więcej

Nr 18: TR Warszawa
– koniec czy początek?

czytaj Czytaj więcej

Nr 17: O młodości

czytaj Czytaj więcej

Nr 16: O krytyce

czytaj Czytaj więcej

nr 14/15: Trela

czytaj Czytaj więcej

nr 12/13: Cancel Russian Culture

czytaj Czytaj więcej

nr 11: Imagine

czytaj Czytaj więcej

nr 10: O śmiechu

czytaj Czytaj więcej

nr 9: Dzień matki

czytaj Czytaj więcej

nr 8:
Teatr gwiazd – teatr obywateli

czytaj Czytaj więcej

nr 7:

UA – ТУТ

czytaj Czytaj więcej

Nr 6: PRL – nostalgia i resentyment?

czytaj Czytaj więcej

Nr 5: Travesti. Kostiumy płci

czytaj Czytaj więcej

Nr 4: Dyrektor teatru

czytaj Czytaj więcej

Nr 3: Łom

czytaj Czytaj więcej

Nr 2: Czarnik

czytaj Czytaj więcej

Nr 1: A więc wojna!

czytaj Czytaj więcej