Spektakl w reżyserii Daniela Adamczyka można będzie obejrzeć w niedzielę 4 czerwca o godzinie 19.00 i w poniedziałek 5 czerwca o godzinie 11.00 w Centrum Kultury w Lublinie.
Inne aktualności
- Warszawa. Historyczny układ urbanistyczny placu Teatralnego wpisany do rejestru zabytków 21.11.2024 17:22
- Warszawa. Trwa Przegląd spektakli VOD w Teatrze Powszechnym 21.11.2024 17:12
- Warszawa. Premiera w Teal House: „Mahamaya Electronic Devices” 21.11.2024 17:01
- Warszawa. Wirtualna wystawa „Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś” 21.11.2024 16:45
- Sopot. Czytanie „Cały Twój” Agaty Olszewskiej w reżyserii Piotra Pacześniaka 21.11.2024 16:34
- Warszawa. Premiera „Pułapki na myszy” w Teatrze Ateneum – w sobotę 21.11.2024 15:36
- Warszawa. „W 80 lat dookoła Syreny” – kalendarz jubileuszowy na rok 2025 21.11.2024 15:25
- Warszawa. MKiDN: Agnieszka Stułka p.o. dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 21.11.2024 14:37
- Gdańsk. Rezydencja na Solo vol. 2. Spektakle taneczne w Żaku 21.11.2024 14:28
- Poznań. Prześluga wg Ratajczaka. Prapremiera „Baśni dla wkur...onych” w Teatrze Nowym 21.11.2024 14:01
- Warszawa. Przedświąteczne plany Teatru Baj 21.11.2024 13:31
- Warszawa. „Dwaj Panowie S.” z almanachem w tle. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” w IT 21.11.2024 13:30
- Wrocław. Film z autorską audiodeskrypcją Doroty Masłowskiej rozpoczyna festiwal Korelacje 21.11.2024 13:27
- Gdynia. „Quo vadis” od kulis. Projekcja filmu „Rzym to kabaret” w Teatrze Muzycznym 21.11.2024 12:17
W niedalekiej przyszłości, w świecie owładniętym kryzysem demograficznym i klimatycznym, odbywa się Światowy Kongres Futurologiczny.
Ijon Tichy, gwiezdny podróżnik i naukowiec w jednej osobie, wysłany na ten nietypowy i barwny zjazd, podejmuje próbę zrozumienia wydarzeń, które szybko przyjmują nieoczekiwany obrót. W oparach maskonów, wśród dźwięków tajemniczego koncertu, wraz z głównym bohaterem dociekamy prawdy o świecie, który coraz bardziej przypomina… futurystyczny lunapark halucynacji.
Spektakl Teatru Czytelni Dramatu jest adaptacją satyrycznej i w wielu swoich wątkach proroczej powieści Stanisława Lema. Ostrze satyry, wymierzone przede wszystkim przeciw popularnym w latach 70. XX wieku futurologom, odczytane współcześnie, staje się krzywym zwierciadłem konfliktu między sceptycznym światopoglądem naukowym, a teoriami paranaukowymi i utopijnymi ideologiami. Z drugiej strony, powieść Lema, utrzymana w lekkiej konwencji, jest prawdziwym majstersztykiem słowotwórczym, feerią nieskrępowanej twórczości i zabawy. Pozwala więc, w teatralnej adaptacji, postawić pytanie nie tylko o możliwość wyjścia cało z konfrontacji z totalitarnym systemem, ale też zadać pytanie o granice wolności i twórczości w dziedzinie języka.
Szczególnym atutem spektaklu jest autorska muzyka, wykonywana na żywo, za którą spektakl otrzymał nagrodę specjalną w VIII Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.
Spektakl jest owocem spotkania dwóch twórców: reżysera Daniela Adamczyka i dramaturga Macieja Gorczyńskiego oraz ich teatralnych poszukiwań w bogatej twórczości Stanisława Lema. ,,Kongres futurologiczny" okazał się tekstem bardzo pociągającym oraz niezwykle aktualnym, satyrycznym i proroczym.
Poruszane w nim z charakterystyczną dla Lema lekkością kwestie związane z modną w latach 70 XX wieku futurologią: przeludnienia, katastrofy ekologicznej, wojen, radzenia sobie z rzeczywistością za pomocą różnego rodzaju środków psychoaktywnych, zmuszają paradoksalnie do refleksji – w którym momencie jesteśmy jako cywilizacja, dokąd zmierzamy, jakie są możliwe lądowania? Jak będzie wyglądał nasz nowy wspaniały świat przyszłości? Czy politycy i naukowcy nie przypominają już dzisiaj futurologów z kongresu w roku 2098? I czy jest jeszcze miejsce na zachowanie własnej tożsamości, krytycyzmu i odrębności w świecie mediów i postprawdy?
Do tworzenia spektaklu, oprócz aktorów: Jarosława Tomicy i Michała Jóźwika, zostali zaproszeni znakomici muzycy. Współpraca z nimi zakładała skomponowanie muzycznej interpretacji „Kongresu futurologicznego”. Przy pomocy muzyki smyczkowej, trąbki, elektroniki oraz własnych głosów, tworzą na żywo tajemniczy świat science-fiction, funkcjonujący na scenie równorzędnie z aktorami.
Stanisław Lem
KONGRES FUTUROLOGICZNY, reż. Daniel Adamczyk
Sala Czarna CK w Lublinie
niedziela 4.06.2023, godzina 19.00
poniedziałek 5.06.2023, godzina 11.00
bilety:
normalny 50zł/ ulgowy 40 zł/ grupowy 30 zł
Teatr Czytelni Dramatu
Centrum Kultury w Lublinie
premiera 25.02.2022
czas trwania: 105 minut
Twórcy:
reżyseria: Daniel Adamczyk
dramaturgia: Maciej Gorczyński
obsada: Michał Jóźwik, Jarosław Tomica
muzyka: Jan Jaworski, Szczepan Pospieszalski, Joanna Szczęsnowicz, Jan Tarkowski
reżyseria światła: Daniel Adamczyk, Miłosz Wójciuk;
realizacja światła: Miłosz Wójciuk;
realizacja dźwięku: Dariusz Kociński;
kostiumy: Elbruzda
produkcja: Małgorzata Lisowska-Źrebiec, Centrum Kultury w Lublinie
foto: Maciej Rukasz