Inne aktualności
- Radom. Gombrowicz na paryskiej „Sorbonie” 15.03.2025 10:00
- Białystok. „Pupile” – spektakl dyplomowy studentów aktorstwa filii Akademii Teatralnej 15.03.2025 09:35
-
Warszawa. Joanna Braun laureatką Nagrody HENRYK 15.03.2025 09:28
-
Łódź. W sobotę rozpoczyna się XXXI Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych 15.03.2025 09:19
- Francja. „Gombrowicz. Ja Europejczyk” – wystawa na paryskiej Sorbonie 14.03.2025 18:02
- Warszawa Rafał Skąpski, Michał Komar i Małgorzata Szumowska odznaczeni Medalami „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” 14.03.2025 18:00
- Mazowieckie. Zmarła aktorka teatrów lalkowych Halina Wołosewicz 14.03.2025 17:18
- Gdańsk/Kraków. „Jak Zabłocki na mydle” Teatru Gudejko 14.03.2025 17:01
-
Katowice. Ogłoszono nominacje w 57. edycji nagrody teatralnej Złote Maski w woj. śląskim 14.03.2025 15:15
- Warszawa. Kwiecień w Teatrze Collegium Nobilium. Białostocka Filia przejmuje sceny na Miodowej 14.03.2025 15:13
- Ruda Śląska. Teatr Impresaryjny zaprasza 23 marca dzieci i seniorów 14.03.2025 14:42
-
Kraj. Międzynarodowy Dzień Teatru w Multikinie: „Hamlet” z Ianem McKellenem na wielkim ekranie 14.03.2025 14:36
- Warszawa. „Ćwiczenia z Szekspira” – Międzynarodowy Dzień Teatru w Ateneum 14.03.2025 14:30
- Warszawa. Wyprawa do świata pełnego możliwości. Premiera „Wyobraźni” w Lalce 14.03.2025 14:19
„Cassandra & Just & Vanitas” w reż. Tomasza Cyza na Festiwalu Opera Rara w Krakowie. Pisze Mateusz Ciupka w Ruchu Muzycznym.
Tomasz Cyz zmierzył się z własnym spektaklem i wyszedł z tego pojedynku z tarczą, wzbogacając dzieło o NOWY SENS. Ja zaś wychodziłem z Cricoteki olśniony.
Nie tylko dlatego, że pierwszy raz od czterech miesięcy zobaczyłem spektakl OFFLINE
Spektakl Cassandra & Just miał premierę w 2019 roku na festiwalu Opera Rara. Dyskusję wokół przedstawienia sprowokowała Dorota Szwarcman recenzją Koszmar w Cricotece, w której głównym zarzutem było to, że całość nie ma sensu. Nie odniosłem wówczas takiego wrażenia, choć dostrzegłem sensy inne niż te, które zapowiadali organizatorzy.
Pierwotnie na przedstawienie składały się dwa skontrastowane dzieła: mało znana dziś, a w swoich czasach bardzo popularna, kantata solowa (monodram?) Benedetta Marcella Cassandra z 1727 roku i Just Davida Langa, kompozycja znana ze ścieżki dźwiękowej filmu Młodość Paola Sorrentina. Barokowy i retoryczny przepych kantaty zderzał się muzycznie z minimalistyczną kompozycją Langa, budując opowieść najpierw o katastrofie (wojna trojańska), a później o pokoju i harmonii, które przywrócą miłość i kobiecość, sklejające roztrzaskane cząstki świata. Dysonans i konsonans. Chaos i porządek. Widziałem wówczas w Cassandrze rzecz o intymności mitologicznej wieszczki, a utwór Langa ten wymiar wzmacniał. Dziś skłaniam się ku znaczeniom profetyczno-katastroficznym.