Nasza scenografia to dźwięk i wyobraźnia ludzi - powiedział PAP dyrektor i główny reżyser Teatru Polskiego Radia Janusz Kukuła. Dodał, że obserwuje renesans gatunku słuchowiska, któremu już dawno temu wróżono upadek.
Inne aktualności
- Zabrze. Muzeum Górnictwa Węglowego przygotowuje performance „Symfonia Kopalni” 02.11.2024 20:41
- Kraków. W krakowskich kościołach trwają Zaduszki Organowe 02.11.2024 20:29
- Ukraina. Grzegorz Jarzyna wystawi sztukę w Kijowie 02.11.2024 12:34
- Poznań. Teatr Wielki wystawi pierwszą operową inscenizację „Ślubu” Gombrowicza 02.11.2024 12:07
- Warszawa. Premiera „Rasputina” w reż. Michała Walczaka w Teatrze Rampa 02.11.2024 10:58
- Warszawa. MKiDN podało terminy naborów do kolejnych Programów Ministra 02.11.2024 09:33
- Warszawa. Szefowa MKiDN o ustawie o zabezp. socjalnym artystów: będzie nas to kosztować ok. 350 mln zł 31.10.2024 20:58
- Niemcy. Joanna Lewicka reżyseruje „Raj niekochanych“ Roberta Menasse 31.10.2024 20:52
- Kraj. Odeszli w minionych 12 miesiącach 31.10.2024 20:00
- Kraj. „Wiara nadzieja miłość” – premiera Teatru Telewizji w reżyserii Agnieszki Glińskiej – 4 listopada 31.10.2024 15:11
- Gdańsk. Premiera „Hate Haus" Cór Kultury w Teatrze Szekspirowskim 31.10.2024 15:09
- Warszawa. Ciało/Umysł: Śmiech, taniec i refleksja – podsumowanie 23. edycji festiwalu 31.10.2024 14:11
- Białystok. Listopad w Operze i Filharmonii Podlaskiej 31.10.2024 13:34
- Warszawa. MKiDN: 71 uczniów ze szkół artystycznych otrzymało stypendia ministra kultury 31.10.2024 13:24
Kukuła, odpowiadając na pytanie PAP o istotę Teatru Polskiego Radia stwierdził, że jest nią poszukiwanie uniwersalnych prawd, które interesują współczesnego człowieka. Jego zdaniem, słuchowisko przeżywa renesans i jako przykłady wskazał popularność podcastów i audiobooków. "Mnie również nie omijały przed laty niepokoje, ale w 2023 r. przeżywam uspokojenie wewnętrzne, bo obserwuję renesans tych form" – zastrzegł.
Zdaniem Kukuły, żaden zmysł nie pobudza wyobraźni tak bardzo, jak słuch. "Dla nas zawsze najważniejsza jest wyobraźnia słuchacza i jeżeli artysta potrafi się do niej odwołać, w jakimś sensie ją sprowokować, to mamy do czynienia z prawdziwym dziełem sztuki audialnej. Bez tego odwołania nie uda się zatrzymać słuchacza" – powiedział.
Zauważył, że od prawie 100 lat Polskie Radio poszukuje równowagi "między dbałością o tradycję a poszukiwaniem nowoczesnych form wyrazu". "Ponieważ każde pokolenie chce i powinno – tak to oceniam – zabrać głos w sprawie najważniejszych rzeczy, które zdarzyły się w historii Polski" – powiedział.
Odpowiadając na pytanie PAP o ocenę słuchowisk zgłoszonych do XXII Festiwalu "Dwa Teatry", podczas którego nagrodzono najlepsze spektakle Teatru Telewizji Polskiej i słuchowiska Teatru Polskiego Radia zwrócił uwagę na dwa elementy: udział młodych twórców i rozgłośni regionalnych.
"Dla mnie ważne jest to, że pojawiają się młodzi artyści. To jest dla mnie wyróżnik tegorocznego festiwalu" – powiedział dodając, że w tym roku "Dwa Teatry" są "demonstracją artystycznych możliwości rozgłośni regionalnych". "Były takie lata, kiedy rozgłośnie nadsyłały bardzo niewiele prac. W tym roku to jest demonstracja ich artystycznych możliwości" – powiedział.
Zauważył, że poziom tegorocznego festiwalu był bardzo wysoki niezależnie od miasta, gdzie powstawało dane słuchowisko. "Te środowiska artystyczne w Polsce są bardzo silne a radiofonia publiczna jest w tych miastach centrum kulturalno-teatralnym. Pojawiają się tam miejscowi artyści i to radio – co jest dla mnie szczególnie cenne – jest miejscem, gdzie mogą się wypowiadać, mają wolność twórczą, wolność poszukiwań formalnych" – wskazał Kukuła.
Mówiąc o poszukiwaniach artystycznych zauważył, że twórcy słuchowisk dbają coraz bardziej o nowoczesne sposoby narracji. "To już nie jest tylko linearny układ - taki jak natura języka - tylko przenoszenie się w różne miejsca, którym towarzyszy znakomita identyfikacja dźwiękowa. To jest ogromne wyzwanie artystyczne, bo przecież nasza scenografia to dźwięk i wyobraźnia ludzi" – wyjaśnił.
Festiwal "Dwa Teatry" odbył się w Zamościu po raz trzeci, w dniach 16-19 czerwca. Podczas wydarzenia nagrodzono najlepsze spektakle Teatru Telewizji Polskiej i słuchowiska Teatru Polskiego Radia. Grand Prix otrzymały słuchowiska "Post mortem. Historia Zofii Dwornik" (reż. Mikołaj Szczęsny), "Inwazja robotów" (reż. Andrzej Bajguz) i spektakl telewizyjny "Judasz z Kariothu" (reż. Igor Gorzkowski).