W dniach 11 listopada–14 grudnia polski teatr stanie w centrum uwagi podczas Międzynarodowego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej DramaFest w Meksyku. Wszystko dzięki programowi wydarzeń tworzących „Polski Focus” którego współorganizatorami są Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Cero Varo w Meksyku oraz Instytut Adama Mickiewicza.
DramaFest w Meksyku to czołowy festiwal poświęcony współczesnemu teatrowi i dramaturgii. Jest to miejsce kulturowej wymiany i współpracy między meksykańskimi a zagranicznym artystkami i artystami. Co dwa lata twórcy z Meksyku spotykają się z twórczyniami i twórcami z wybranego kraju, nie tylko po to, aby zapoznać się z powstałymi już utworami, ale także po to, aby wspólnie tworzyć nowe dzieła.
W tegorocznej edycji w centrum uwagi znajdzie się Polska – słynąca ze współczesnej tradycji teatralnej, wyróżniającej się politycznym i społecznym zaangażowaniem, silnie rezonującym w Meksyku w drugiej połowie XX wieku.
Dzięki współpracy zainicjowanej przez Annę Galas-Kosil, zastępczynię dyrektorki Instytutu Teatralnego ds. programowych, Norberta Rakowskiego, dyrektora Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu oraz Aurorę Cano i Raquel Araujo, współzałożycielki DramaFest, możliwy stał się udział polskich twórczyń i twórców w festiwalu.
Widzowie w stolicy Meksyku i w Monterrey obejrzą wyprodukowaną podczas festiwalu premierę utworu Doroty Masłowskiej „Między nami dobrze jest” (reż. Diego del Río, przekł. Pau Freixa Terradas) oraz gościnne pokazy przedstawienia „Każdego dnia jest mi żal” według tekstu Artura Pałygi, które zaprezentuje Opolski Teatr Lalki i Aktora (reż. Katarzyna Dudzic-Grabińska, Karolina Gorzkowska; przekł. Kamila Łapicka).
Odbędą się także czytania dwóch sztuk współczesnych: „Czuję wstyd, żyjąc w takim świecie” Jolanty Janiczak i „Cerber z Beaubourg” Tadeusza Słobodzianka. Obydwa teksty przełożył wybitny tłumacz z Katalonii, Pau Freixa Terradas. Dopełnieniem tych wydarzeń będzie premiera meksykańskiego dramatu w inscenizacji polskiego reżysera – Norbert Rakowski wystawi utwór „Arde todo mientras canta” (w wolnym tłumaczeniu: „Wszystko płonie, kiedy śpiewa”), który napisała Verónica Villicaña, laureatka lokalnego konkursu na najlepszy tekst dramaturgiczny.
Wśród wydarzeń festiwalowych znajdą się też warsztaty: dramatopisarskie, pod kierunkiem Artura Pałygi oraz z zakresu pedagogiki teatru, prowadzone przez Marię Babicką-Janiszewską i Krystynę Mogilnicką.
Partnerem wydarzenia jest Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, a współorganizatorem Instytut Adama Mickiewicza.
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego powołuje publiczną debatę o współczesnym polskim teatrze, poszerza perspektywy towarzyszącej mu refleksji naukowej, wspiera działalność badawczą i edukacyjną. Prowadzi największy portal poświęcony w całości polskiemu teatrowi [www.e-teatr.pl], internetową encyklopedię polskiego teatru [www.encyklopediateatru.pl], specjalistyczną Księgarnię PROSPERO [www.prospero.e-teatr.pl] oraz Wydawnictwo. W Instytucie znajduje się największe w Polsce archiwum tematyczne gromadzące dokumentację współczesnego teatru.
Więcej informacji: www.instytut-teatralny.pl
Instytut Adama Mickiewicza (IAM) łączy polską kulturę z ludźmi na całym świecie. Jako instytucja państwowa tworzy trwałe zainteresowanie polską kulturą i sztuką, wzmacniając obecność polskich artystek i artystów na globalnej scenie. Inicjuje innowacyjne projekty, wspiera międzynarodową współpracę oraz wymianę kulturalną. Promuje twórczość zarówno uznanych jak i obiecujących twórców, ukazując różnorodność i bogactwo naszej kultury. Instytut Adama Mickiewicza prowadzi także portal Culture.pl, stanowiący wszechstronne źródło wiedzy o polskiej kulturze.
Więcej informacji: www.iam.pl
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej w ramach realizacji polskiego programu podczas międzynarodowego festiwalu poświęconego dramaturgii współczesnej DramaFest w Meksyku.
PROGRAM FESTIWALU
Premiery
Meksykańska produkcja sztuki „Między nami dobrze jest” autorstwa Doroty Masłowskiej w reż. Diego del Río (Meksyk) | 12 pokazów w Meksyku (miasto) w Teatro El Galeón: 11 listopada – 4 grudnia i 1 pokaz w Monterrey w Teatro del Centro de las Artes: 10 grudnia
Wystawienie meksykańskiej sztuki „Wszystko płonie kiedy śpiewa” autorstwa Verónici Villicaña w reż. Norberta Rakowskiego (Polska) | 12 pokazów w Meksyku (miasto) w Teatro El Galeón: 14 listopada – 7 grudnia i 1 pokaz w Monterrey w Teatro del Centro de las Artes: 14 grudnia
Gościnne pokazy spektaklu „Każdego dnia jest mi żal” według tekstu Artura Pałygi w reż. Katarzyny Dudzic-Grabińskiej i Karoliny Gorzkowskiej, w tłumaczeniu Kamili Łapickiej | 1 pokaz w Meksyku (miasto) w Teatro de la Ciudad Esperanza Iris: 7 grudnia i 1 pokaz w Monterrey w Teatro de la Ciudad: 9 grudnia
Czytania sceniczne
„Culebras de agua” autorstwa Lizet Norzagaray w reż. Rocío Carrillo | 18 listopada w Teatro Benito Juárez w Meksyku (miasto) i 13 grudnia w Sala Experimental w Monterrey
„Cerber z Beaubourg” autorstwa Tadeusza Słobodzianka w reż. Any Graham | 19 listopada w Teatro Benito Juárez w Meksyku (miasto) i 11 grudnia w Sala Experimental w Monterrey
„Czuję wstyd żyjąc, w takim świecie” autorstwa Jolanty Janiczak w reż. Alberto Ontiveros | 25 listopada w Teatro Benito Juárez w Meksyku (miasto) i 12 grudnia w Sala Experimental w Monterrey
„Todas somos Scherezada” autorstwa Luisa Guerrero w reż. Víctora Hernándeza | 26 listopada w Teatro Benito Juárez w Meksyku (miasto) i 8 grudnia w Sala Experimental w Monterrey
Warsztaty
Warsztaty z zakresu pedagogiki teatru z Marią Babicką-Janiszewską oraz Krystyną Mogilnicką (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego) | 1–5 grudnia w godz. 10:00–14:00 w Foro Cosmos w Meksyku (miasto) i 8–12 grudnia w godz. 9:00–13:00 w Teatro de la Ciudad w Monterrey
Warsztaty dramaturgiczne z Arturem Pałygą | 1–5 grudnia w godz. 15:00–19:00 w Centro Cultural El Rule w Meksyku (miasto) i 8–12 grudnia w godz. 14:00–18:00 w Teatro de la Ciudad w Monterrey
Więcej informacji: www.dramafestmx.com