Inne aktualności
- Warszawa. Historyczny układ urbanistyczny placu Teatralnego wpisany do rejestru zabytków 21.11.2024 17:22
- Warszawa. Trwa Przegląd spektakli VOD w Teatrze Powszechnym 21.11.2024 17:12
- Warszawa. Premiera w Teal House: „Mahamaya Electronic Devices” 21.11.2024 17:01
- Warszawa. Wirtualna wystawa „Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś” 21.11.2024 16:45
- Sopot. Czytanie „Cały Twój” Agaty Olszewskiej w reżyserii Piotra Pacześniaka 21.11.2024 16:34
- Warszawa. Premiera „Pułapki na myszy” w Teatrze Ateneum – w sobotę 21.11.2024 15:36
- Warszawa. „W 80 lat dookoła Syreny” – kalendarz jubileuszowy na rok 2025 21.11.2024 15:25
- Warszawa. MKiDN: Agnieszka Stułka p.o. dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 21.11.2024 14:37
- Gdańsk. Rezydencja na Solo vol. 2. Spektakle taneczne w Żaku 21.11.2024 14:28
- Poznań. Prześluga wg Ratajczaka. Prapremiera „Baśni dla wkur...onych” w Teatrze Nowym 21.11.2024 14:01
- Warszawa. Przedświąteczne plany Teatru Baj 21.11.2024 13:31
- Warszawa. „Dwaj Panowie S.” z almanachem w tle. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” w IT 21.11.2024 13:30
- Wrocław. Film z autorską audiodeskrypcją Doroty Masłowskiej rozpoczyna festiwal Korelacje 21.11.2024 13:27
- Gdynia. „Quo vadis” od kulis. Projekcja filmu „Rzym to kabaret” w Teatrze Muzycznym 21.11.2024 12:17
Oświadczenie władz Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu
W związku z dyskusją wokół artykułu, który ukazał się w magazynie GW „Duży Format” oraz oświadczeniem Pana Pawła Passiniego chcemy jednoznacznie podkreślić, iż w Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego nie ma zgody na praktyki przemocowe i wyrażamy pełne wsparcie dla działań naszych studentek i studentów w związku z upublicznieniem całej sprawy.
Oczywiste jest, że medialny obraz sprawy koncentruje się na opisie zdarzeń, które bezpośrednio dotyczyły studentek i studentów i są wyrazem ich odczuć i emocji. Jako Uczelnia przeprowadziliśmy natomiast, zgodnie z wewnętrznymi procedurami, cały szereg działań, które miały na celu: wyjaśnienie szczegółowych okoliczności ze studentkami i studentami oraz realizatorami, podjęcie kroków organizacyjnych (w tym natychmiastowe odsunięcie reżysera od pracy ze studentkami i studentami po zgłoszeniu skierowanym przez całą grupę dyplomową), organizację wsparcia psychologicznego i konsultacji prawnych oraz zapewnienie studentkom i studentom możliwości ukończenia pracy dyplomowej w bezpiecznych i godnych warunkach. Warto zaznaczyć, że próby odbywały się poza siedzibą Wydziału Teatru Tańca, a w okresie od 14 marca 2020 r. do końca wakacji próby kontaktowe nad dyplomem były wstrzymane ze względu na pandemię. Szczegóły przeprowadzonego postępowania są udokumentowane, jednak stanowią wewnętrzne materiały Uczelni i mogą być udostępniane wyłącznie w celach prawnych.
Przebieg sprawy ma wiele wątków, nie wszystkie one znalazły swoje pełne rozwinięcie w narracji medialnej. Z perspektywy formalnej, sprawa dzieli się na dwa odrębne zgłoszenia: indywidualne jednej ze studentek w lutym 2020 r. i całej grupy, które miało miejsce pod koniec września 2020 r. Po każdym ze zgłoszeń zostały wdrożone procedury wyjaśniające zaistniałe okoliczności. Proces wyjaśniania całego zajścia miał na celu sprawiedliwą ocenę sytuacji, opieranie się na jasno sprecyzowanych komunikatach oraz wyciągnięcie stosownych konsekwencji.
Również w kontaktach z reżyserem Uczelnia zachowała przejrzystość komunikatów. Nie jest jednak możliwy kompromis, kiedy pojawiają się tak głębokie różnice w postrzeganiu procesu pracy i zadań, jakie stoją przed reżyserem w kontakcie z młodymi artystami. Potrzebują oni nie tylko inspiracji i rozbudzenia pasji, ale przede wszystkim spotkania z rzetelnym, świadomym warsztatem i twórcą, który potrafi łączyć ambicje artystyczne z intuicją pedagoga. Na tym polu nie znaleźliśmy porozumienia w trakcie rozmów wyjaśniających z reżyserem i w świetle tego podstawowego konfliktu, nie była i nie będzie możliwa nasza dalsza współpraca z Panem Pawłem Passinim. W pełni zgadzamy się z głosem studentek i studentów, którzy mają potrzebę mówić o tym, w jakie wartości wierzą i jakie zasady chcą wdrażać w życiu zawodowym. Podkreślamy raz jeszcze - nie ma zgody na przemoc fizyczną i psychiczną w Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego.
Dziekan
Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu
dr hab. Monika Jakowczuk, prof. AST