Inne aktualności
- Sopot. „Żyłam sztuką, żyłam miłością”. Koncert pamięci Marii Fołtyn w UM 15.11.2024 10:12
- Olsztyn. Nawet dwadzieścia tysięcy złotych nagrody za opowiadanie o Teatrze Jaracza 15.11.2024 09:44
- Warszawa. Premiera farsy „Boeing Boeing” w Teatrze Capitol – we wtorek 15.11.2024 09:40
- Słupsk. Perceval, Liber, Rubin i inni. Trwa V Festiwal Scena Wolności 15.11.2024 09:39
- Olsztyn. Teatr Jaracza zaprasza na kolejną w tym miesiącu premierę 15.11.2024 09:37
- Kraków. Jutro prapremiera „Gdzie gubią się zdania” w Grotesce 15.11.2024 09:31
- Świętokrzyskie. „Teściowe wiecznie żywe" Teatru TeTaTet w Jędrzejowie 15.11.2024 09:27
- Busko-Zdrój. Aleksandra Kurzak gwiazdą 31. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Krystyny Jamróz 15.11.2024 09:21
- Katowice. W Teatrze Żelaznym próbują świąteczny musical „Grinch" 15.11.2024 09:12
- Kraków. Premiera „Sztuk” Oscara Wilde'a i spotkanie z tłumaczem w Pałacu Potockich 15.11.2024 09:10
- Bydgoszcz. Premiera „Orfeusza i Eurydyki” w Operze Nova 15.11.2024 09:05
- Warszawa. Premiera „M4G1C BL0W” w Teatrze Komuna Warszawa 15.11.2024 08:47
- Warszawa. „Złodziej” w reż. Cezarego Żaka w Teatrze Komedia jest jak terapia dla par 15.11.2024 08:37
- Warszawa. MKiDN: ruszają nabory do kolejnych Programów Ministra 15.11.2024 08:34
Zazdroszczę Hermanisowi poczucia, że współcześnie największym zagrożeniem dla wolności jest poprawność polityczna
Alvis Hermanis, łotewski reżyser i dyrektor artystyczny Nowego Teatru w Rydze (Jauna Rigas Teatra), opublikował pod koniec lutego siedem zasad kodeksu etycznego obowiązujących w jego teatrze. Zasad pozornie słusznych, stojących na straży zarówno wolności sztuki, jak i niezbywalnych swobód obywateli, a może i obywatelek. Łatwo im przyklasnąć, przymykając oczy na protekcjonalny ton niektórych sformułowań i szczególną bezwzględność tej skodyfikowanej apoteozy wolności.
Tyle że zasady Hermanisa nie zostały sformułowane w próżni instytucjonalnej, poza kontekstem społecznym i z dala od polityki. Wprost przeciwnie – to przecież credo dekretujące wolność obrażania, sformułowane przez dyrektora zarządzającego zespołem ludzkim. To zasady reżysera, który zerwał współpracę z Thalia Theater w Hamburgu, protestując przeciwko pomaganiu uchodźcom podczas kryzysu humanitarnego w 2015 roku. To kodeks artysty w pozycji władzy dekretujący pełną swobodę seksualnej ekspresji, ogłoszony w czasie, gdy lawinowo ujawniane są przypadki nadużyć, wykorzystywania i molestowania przez artystów w pozycji władzy. To także apoteoza wolności wyrażania poglądów w świecie, w którym wszelka dyskryminacja ma zawsze umocowanie światopoglądowe.