W sobotę 27 lutego reżyser i dyrektor artystyczny Nowego Teatru w Rydze (Jauna Rigas Teatra) Alvis Hermanis opublikował na swojej oficjalnej stronie Facebook siedem zasad kodeksu etycznego dla widzów i współpracowników teatru.
SIEDEM ZASAD ETYCZNYCH NOWEGO TEATRU RYGI DLA PRACOWNIKÓW I WIDZÓW.
1. Wolność słowa jest dopuszczona w naszym teatrze bez żadnych ograniczeń.
2. Nasz teatr i poprawność polityczna się wykluczają.
Teatr skupia swoją uwagę na badaniu człowieka we wszystkich jego przejawach. Jeśli pozwolimy, aby pojawiała się tylko piękna i właściwa strona ludzkiej natury, nigdy nie poznamy ludzkiej tajemnicy i otchłani – a to jest dokładnie to, co nas interesuje w naszej pracy i życiu. Reszta jest po prostu nudna i nieprawdziwa.
Jeśli poprawność polityczna wchodzi do teatru, to teatr trzeba zamknąć i wracać do domu.
3. W naszym teatrze wolno żartować ze wszystkiego i bez ograniczeń. Wolno opowiadać obraźliwe anegdoty bez żadnych ograniczeń.
Jeśli człowiek pracuje w teatrze lub przychodzi do teatru jako widz - musi nauczyć się radzić sobie z sytuacją, w której ktoś go werbalnie dotknął lub obraził jego uczucia, bo to tylko problem jego własnej percepcji, a nie innych. To jest życie i to normalne, że żyje się wśród innych ludzi, którzy różnią się od ciebie.
Jeśli człowiek sobie z tym nie radzi i jest zbyt wrażliwy - zdecydowanie polecamy unikanie teatru.
4. W naszym teatrze wolno flirtować i romansować zarówno między aktorami, jak i publicznością, w dowolnych kombinacjach.
5. W naszym teatrze mogą pracować osoby o różnych poglądach politycznych. Im bardziej są zróżnicowane - tym lepiej i ciekawiej.
6. W naszym teatrze wolno nie tylko się nie ukrywać i nie wstydzić się swoich poglądów politycznych, ale też nie bać się ich otwarcie wyrażać i kłócić się o nie.
7. W naszym teatrze każdemu wolno wierzyć, że jego przekonania są jak najbardziej słuszne.
Niech Bóg będzie z wami.
Alvis Hermanis, dyrektor artystyczny JRT.
Ponadto 23 lutego na swojej stronie Facebook reżyser wypowiedział się na temat problemów związanych z wolnością słowa i „presją ideologii politycznej poprawności” w Europie: „Moje osobiste doświadczenie pokazuje, że pociąg wolności słowa w Niemczech już odjechał. Na Łotwie być może jest jeszcze nadzieja na jej utrzymanie, ale raczej nie da się tego zrobić. Media społecznościowe, w tym państwowe, już się poddały i grają o to samo. Z kolei w kręgach sztuki na Łotwie panuje strach przed mówieniem otwarcie. Sytuacja i atmosfera są dokładnie takie same jak w czasach radzieckich, co dobrze pamiętam”.
Dla przypomnienia, Alvis Hermanis - łotewski reżyser, laureat najwyższej europejskiej nagrody teatralnej „Europe Theatre Prise ” w kategorii „Nowa rzeczywistość teatralna”, nagrody "Złota Maska" (2010, za spektakl „Opowieści Szukszyna”). Współpracował z teatrami w Wiedniu, Paryżu, Moskwie, Bolonii, Mediolanie i Festiwalu w Salzburgu. W 2015 stworzył dla Michaiła Barysznikowa spektakl „Brodski/ Barysznikow”, a w 2019 – „Biały helikopter” (o papieżu Benedykcie).
https://www.facebook.com/alvis.hermanis.9/posts/1126436717797980
W poniedziałek, 1 marca, Konstantin Bogomołow poinformował, że za zgoda Hermanisa, wprowadza ten kodeks w swoim teatrze Tieatr Na Małoj Bronnoj w Moskwie.