Instytut Grotowskiego we współpracy z ITI/UNESCO i Fundacją Art Junction będzie organizował w dniach 17‒18 czerwca Sympozjum hybrydowe: "Saving Hope: Theatrical Artivism in Spaces of Conflict". Wydarzenia będą dostępne zarówno online jak i w siedzibie Instytutu w Studiu Na Grobli 30 we Wrocławiu.
Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli/online – forma hybrydowa
Język angielski / Obowiązuje bezpłatna rejestracja
Jak działać w rzeczywistości, w której naruszane są granice i prawa człowieka? Artywizm zakłada sprawczość i zmianę.
Dwudniowe sympozjum złożone z bloków tematycznych i prezentacji hybrydowych, to unikalna możliwość wymiany myśli i poznania perspektywy artystów z różnych części świata, którzy używając narzędzi teatralnych i performatywnych, pracują z osobami z doświadczeniem uchodźczym, z grupami etnicznymi, których prawa są łamane, z kobietami doświadczającymi patriarchalnej przemocy oraz z najbardziej bezbronnymi ofiarami zbrodni przeciwko ludzkości – dziećmi, społecznościami dotkniętymi wojną i mniejszościami.
Ich praktyki artystyczne oscylują często na styku sztuki i aktywizmu, są wyrazem troski o wspólnotę, w której żyją, a jednocześnie gestem oporu wobec radykalnej przemocy politycznej, symbolicznej i kulturowej, a także wojen i terroru. Z jednej strony ich twórczość jest naznaczona doświadczeniem traumy, z drugiej – ratuje godność i niesie nadzieję na bardziej sprawiedliwe światy.
Sesje
Nie dzielimy wystąpień zaproszonych gości tematycznie, ponieważ nie chcemy tworzyć sztucznych granic między poszczególnymi pomysłami. Podobne wątki i idee będą rezonować we wszystkich prezentowanych praktykach. Wśród tematów, które zostaną poruszone, znajdą się m.in.:
· ocalająca moc teatru,
· oddanie głosu i poszerzenie pola widoczności osób i grup, które zostały pozbawione prawa do bezpiecznego życia,
· etyka pracy, w tym procesy twórcze i budowanie relacji.
Rozważymy różne metodologie, tryby pracy teatralnej i artystycznej, a także różne strategie sprawczości politycznej i etycznej. Zdajemy sobie sprawę, że nie jesteśmy w stanie narysować całego pejzażu ukazującego znaczenie artywizmu zakorzenionego w praktykach teatralnych społeczeństw borykających się z konfliktami, napięciami, niesprawiedliwością i pozbawieniem praw. Wybierając prelegentów staraliśmy się skupić na osobach i grupach, które pracują w swoim naturalnym środowisku, a także na projektach, które przekraczają i przesuwają granice, zarówno te formalne, jak i mentalne.
Spektakle, pokazy pracy
W ramach sympozjum pokażemy także projekty artystyczne zaproszonych gości – praktyków działających w strefach zagrożonych konfliktem z Europy, Azji i Afryki.
Performanse i spektakle to próba spotkania na poziomie emocji. Przeciwdziałania izolacji i opuszczeniu, pomimo politycznych i geograficznych przeszkód. Różnorodność pokazów czerpie z szerokiego spektrum form, od pełnometrażowego dokumentu i performansu, po twórczą interwencję ukazującą otoczenie artystów i przyjęte przez nich strategie działania.
Forma transmisji online to dla osób aktywistycznych z Afganistanu, kurdyjskiej Rożawy czy Sri Lanki, jedyna możliwość komunikacji ze względu na sytuację polityczną w ich krajach. Postawa społeczna, przynależność etniczna, działalność i przekonania w złożeniu z okolicznościami zewnętrznymi, prześladowaniami i wojną, zmuszają ich do ukrywania się. Nie mogą opuścić miejsc, w których żyją, a my w niektórych przypadkach, w trosce o ich bezpieczeństwo, nie będziemy ujawniać ich wizerunków, biogramów czy nazwisk. Oddanie głosu a także przestrzeni do artystycznej ekspresji to dla nich moment powrotu do normalności, narzędzie walki o zmianę trudnej rzeczywistości. Ich działania – czysta forma artywizmu, pozwalają także drugiej stronie, odbiorcy, zobaczyć człowieka/artystę, dla którego konfrontowanie się ze stanem permanentnego zagrożenia jest codziennością.
Wydarzenie jest częścią naszej współpracy z siecią „Teatr w strefach konfliktu” Międzynarodowego Instytutu Teatralnego UNESCO. To jeden z ważniejszych międzynarodowych projektów Instytutu Grotowskiego w tym sezonie.
Sympozjum odbywa się w ramach „Antigone’s Pride – Performing Society” – projektu realizowanego przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego (Polska), Astràgali Teatro Eufonia (Włochy), Fundacion de la Danza „Alicia Alonso” z „Rey Juan Carlos University of Madrid (Hiszpania), Theatro Tsi Zakythos (Grecja), University of Salento, Department of Engineering – Augmented and Virtual Reality Lab (Włochy) ze środków programu Kreatywna Europa. Partnerem współpracującym jest Fundacja Art Junction.
sesja II: 15.30–18.30 (strefa czasowa utc+2)
Przekraczanie granic. Poza teatrem
Spektakle/pokazy pracy
19.30–21.00 „Syndrom Hamleta”, projekcja filmu dokumentalnego (Polska/Ukraina)
21.30–22.20 „Granica” performans/instalacja Moniki Wachowicz, Antoniny Romanovej, Oleny Matoshniuk (Polska/Ukraina)
niedz. 18.06.2023
11.00–13.30
Idee. Rozwiązania – dyskusje panelowe praktyków
Panel dyskusyjny nie będzie transmitowany na żywo
Spektakle/pokazy pracy
16.00 „Umbrella of Hope” Theatrical Rehabilitation Centre – Koma Şano, Rożawa (Syria)
16.40 „Shadows”, Komîna Şano Afrin, Rożawa (Syria)
17.20 „Theatre of Pain in Northern Sri Lanka”, Active Theatre Movement (Sri Lanka)
18.00 „Kashke/کاشکی /If only”, kolektyw Under the Starry Afgan Sky przy współpracy Cosmino Productions (Afghanistan/Wielka Brytania/Niemcy)
Sympozjum jest otwarte dla praktyków, studentów kierunków humanistycznych i społecznych, a także osób, które interesują się stykiem teatru społecznego i polityki. Rejestracja na wydarzenia jest bezpłatna. Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń. Sesje będą transmitowane pasywnie za pośrednictwem strony Instytutu Grotowskiego na Facebooku.
By wziąć udział w pierwszym dniu sympozjum 17.06.2023, prosimy o przesłanie wiadomości email na adres: [email protected]. Uczestnictwo w spotkaniach będzie możliwe w formie hybrydowej – online na platformie Zoom z możliwością udziału w sesji pytań i odpowiedzi, a także na żywo, w Studiu Na Grobli.
Rejestracja na panel dyskusyjny 18.06.2023, odbywa się oddzielnie za pomocą formularza: https://grotowski-institute.pl/wp-content/uploads/2023/05/Symposium-Panel-application-Form.docx
Spektakle i pokazy zaplanowane w programie 17.06.2023 można zobaczyć w formie streamingu online (wymagana rejestracja poprzez przesłanie wiadomości email na adres: [email protected]) lub na żywo (wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki).
Spektakle i pokazy 18.06.2023 będą dostępne online dla zarejestrowanych uczestników i uczestniczek (wymagana rejestracja poprzez przesłanie wiadomości email na adres: [email protected]), a także w formie kina teatralnego w Studiu Na Grobli (wymagane pobranie jednej bezpłatnej wejściówki na wszystkie 4 pokazy).
sesja II: 15.30–18.30 (strefa czasowa utc+2)
Przekraczanie granic. Poza teatrem
sesja II: 15.30–18.30 (strefa czasowa utc+2)
Przekraczanie granic. Poza teatrem