Międzynarodowy Dzień Teatru, który przypada 27 marca, to symboliczny akcent tego, co każdego dnia wydarza się w przestrzeniach teatru. STUDIO to sztuka, dialog i nieustanna twórcza praca. W marcu najnowsze produkcje teatru: „Mahagonny. Ein Songspiel – Afterparty” w reżyserii Krystiana Lady oraz „Anonimowi performerzy” w choreografii Ramony Nagabczyńskiej.
Inne aktualności
- Łódź. Latające Talerze „Wolność, kocham i rozumiem” – protest songi na deskach Teatru Komedii 01.04.2025 18:47
- Lublin. Premiera „Niewiarygodnej historii Małej S.” w Teatrze Osterwy – w sobotę 01.04.2025 16:35
-
Warszawa. Nabór na rezydencję V4@Theatre Critics Nitra 2025 01.04.2025 16:31
- Łódź. Has – kroniki wyobraźni. Muzeum Kinematografii zaprasza 01.04.2025 15:48
- Kraków. Adam Budak wskazany na dyrektora Muzeum MOCAK 01.04.2025 15:37
- Lublin. Teatr jest wpisany w DNA Lublina 01.04.2025 15:20
-
Lublin. Złota Maska dla Wojciecha Rusina 01.04.2025 15:03
- Warszawa. W Teatrze Dramatycznym spotkanie z Agnieszką Wosińską 01.04.2025 14:13
- Kielce. Wkrótce XXIII Festiwal Tańca w KTT 01.04.2025 13:58
- Gorzów Wlkp. „Last Christmas” na Wielkanoc w Teatrze Mostów 01.04.2025 13:47
- MKiDN. Medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” dla artystów Sekcji Estrady ZASP 01.04.2025 12:54
- Elbląg. W Teatrze Sewruka wręczono Aleksandry 01.04.2025 12:28
-
Warszawa. Niech żyją czarownice! Premiera w Teatrze Roma 01.04.2025 12:03
-
Toruń. Wystawa „Tu były lalki. 80 lat Teatru Baj Pomorski (1945-2025)” w BCS-ie 01.04.2025 11:53
W repertuarze znajdą się także spektakle oparte na osobistych historiach, m. in.: „Polowanie na osy. Historia na śmierć i życie” Natalii Korczakowskiej, „Koniec z Eddym” Anny Smolar oraz kameralne spektakle, które wprowadzą widza w bardziej intymną atmosferę teatru. W marcu zapraszamy także na dwa oprowadzania z cyklu „Teatr od kulis” – jedno dla młodzieży (11 marca), drugie dla dorosłych (28 marca) – podczas których będzie można poznać historię teatru i poznać kulisy pracy STUDIO.
Szczególnym wydarzeniem będzie upamiętnienie Stanisława Brudnego – symboliczne drzewo w sercu Warszawy. W Międzynarodowy Dzień Teatru, 27 marca 2025 roku, w Parku Świętokrzyskim odbędzie się wyjątkowa uroczystość upamiętniająca Stanisława Brudnego – wybitnego aktora STUDIO, który przez ponad pół wieku współtworzył jego artystyczną historię. Aby uczcić jego pamięć, tego dnia posadzimy majestatycznego jesiona – ulubionego drzewa artysty. Drzewo zostało ufundowane przez Grąbczewskich, a partnerem wydarzenia jest Pałac Kultury i Nauki.
Ponadto w marcu rozpoczną się próby do dwóch premier. „2049: Witaj, Abdo” na podstawie dramatu Mikity Iłinczyka, tekstu wyróżnionego międzynarodową nagrodą dramaturgiczną Aurora 2024. Ta literacka przestrzeń to dokumentalna dystopia poruszająca tematy zagrożeń, wojny hybrydowej i ideologicznych starć. Spektakl w reżyserii Piotra Pacześniaka będzie miał swoją premierę 8 maja 2025. W tym samym czasie zaczną się próby do nowej premiery Natalii Korczakowskiej – „AlphaGo_Lee. Teoria poświęcenia”. Teatralna rekonstrukcja historycznego meczu między programem AlphaGo a koreańskim mistrzem gry Go, Lee Sedolem, będzie refleksją nad rewolucją technologiczną i wpływem sztucznej inteligencji na człowieka (premiera: 26 września 2025).
STUDIO nie ogranicza się jednak tylko do stacjonarnego grania w Warszawie – produkcje teatru pojawią się również poza stolicą. W lutym 2025 w Théâtre Vidy-Lausanne w Lozannie będzie można zobaczyć „The Employees” w reżyserii Łukasza Twarkowskiego (28 lutego - 2 marca), a we Wrocławiu, podczas Przeglądu Piosenki Aktorskiej, odbędzie się pokaz „Serca ze szkła. Musical Zen” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego (26 marca).
REPERTUAR STUDIO w marcu:
- poruszający monodram „Byk” w reżyserii Roberta Talarczyka i Szczepana Twardocha ukazujący zmagania mężczyzny z tożsamością, winą i rodzinnymi tajemnicami (1, 2 marca w Warszawie, 5 marca w Katowicach),
- widowisko „Mahaggony. Ein Songspiel - Afterparty” w reżyserii Krystiana Lady łączy historię rewolucji przemysłowej z współczesną Warszawą, tworząc dynamiczną podróż pełną marzeń i codziennych zmagań. Muzyka Kasi Głowickiej w wykonaniu na żywo Mahagonny City Orchestra pod kierownictwem Julii Kurzydlak oraz teksty Bartosza „Fisza” Waglewskiego nadają przedstawieniu wyjątkową energię, która wciąga widza w wir emocji. W marcu, po raz pierwszy w obsadzie, na scenie w roli Influencerki zobaczymy Ramonę Ray i Jacka Ornafę jako Marzyciela (7, 8, 9 marca),
- intymny i przewrotny spektakl „Raj. Potop” w reżyserii Grzegorza Jaremki łączy dramatyczne opowieści o upadku rodziny i kolonialnym wyzysku, ukazując mroczne konsekwencje kapitalizmu i ekologicznych katastrof (8, 9 marca),
- monodram „Stara kobieta wysiaduje” Tadeusza Różewicza w reżyserii i wykonaniu Ireny Jun, z przejmującą muzyką Tadeusza Wieleckiego, w dojmująco współczesnej formie ukazuje mądrość i ironię postaci Starej Kobiety, oddającej się nadziei i refleksji w obliczu kryzysu cywilizacyjnego (11, 29, 30 marca),
- „Anonimowi Performerzy” Ramony Nagabczyńskiej to spektakl, w którym performerzy dzielą się swoimi intymnymi historiami, badając granice autokreacji i potrzeby bycia zauważonym (13, 14, 15 marca),
- operowa podróż w ramach cyklu The Met: Live in HD rozpocznie transmisja opery „Fidelio” Ludwiga van Beethovena, w której wspaniałą rolę Don Pizarro odegra polski bas-baryton Tomasz Konieczny (15 marca). Dzień później, 16 marca, odbędzie się retransmisja słynnej opery „Aida” Giuseppe Verdiego, która przeniesie widzów w świat starożytnego Egiptu, pełen miłości, zdrady i tragicznych wyborów,
- multimedialne widowisko „Polowanie na osy. Historia na śmierć i życie” w reżyserii Natalii Korczakowskiej inspirowane dokumentalną książką Wojciecha Tochmana, które stawia pytania o winę, karę i możliwość resocjalizacji oraz bada mechanizmy społecznej nienawiści, sprawiedliwości i roli mediów (21, 22, 23 marca). W marcu rozpoczyna się kontynuacja projektu Działu Edukacji i Projektów Społecznych, w ramach którego kobiety osadzone w Areszcie Śledczym na Grochowie wezmą udział w warsztatach „Sztuka w pudełku” dotyczących historii sztuki,
- kameralna opowieść „Oda do radości” Wojtka Ziemilskiego pełna humoru i refleksji o tym, jak dziedzictwo, geny i rodzina kształtują nas w sposób nieoczywisty (22, 23 marca),
- „Piękny początek” Roba Wasiewicza inspirowany filmami katastroficznymi, takimi jak „Armageddon”, „Titanic” czy „Interstellar”. Twórcy badają, co dzieje się tuż przed wielką katastrofą, pokazując obrazy i historie, które mogłyby zdarzyć się poza ekranem (27, 28 marca),
- „Koniec z Eddym” w reżyserii Anny Smolar to autokreacja pisarza Édouarda Louisa, który w oparciu o własne doświadczenie dorastania w biednej, robotniczej rodzinie, bada prawo do zmiany tożsamości i ucieczki od przeszłości naznaczonej przemocą i brakiem akceptacji (29, 30 marca).
GOŚCINNIE
- po raz pierwszy w Warszawie spektakl „I’m Nowhere / Znikanie”, według konceptu i w reżyserii Norberta Rakowskiego, eksplorujący dylematy związane z wyborem między życiem a śmiercią oraz temat eutanazji, wciąż przemilczany w Polsce. Bezpośrednio po spektaklu zapraszamy na spotkanie i dyskusję, którą poprowadzi Cveta Dimitrova – psychoterapeutka i publicystka, a jej gośćmi będą: prof. Jacek Hołówka, Tomasz Stawiszyński i Konstanty Pilawa. Prezentacja spektaklu w STUDIO jest częścią programu jubileuszowego Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, który obchodzi 50-lecie swojego istnienia (2 marca),
- premiera marcowego wydania „Pisma” i debata na temat rosnącego zainteresowania ezoteryką oraz wierzeniami w przepowiednie. Eksperci: Dorota Hall, Dariusz Misiuna i Wojciech Kulesza, spróbują odpowiedzieć na pytanie, dlaczego szukamy odpowiedzi na przyszłość w horoskopach, wróżbach i myśleniu magicznym (5 marca),
- ostatnia okazja, by zobaczyć opowieść o dwóch młodych dziewczynach „Papugi” w reżyserii Tadeusza Łysiaka na scenie Modelatornia w STUDIO. Marianną Janczarska i Dominika Sakowicz w historii pełnej monologów, opowiadającej o świecie mediów społecznościowych, imprez i fałszywych uśmiechów (13, 14 marca)
- „Klif” przygotowany przez B’cause Dance Company, to surowa opowieść o niekończącej się walce, sile delikatności i trwaniu mimo sztormów, ukazująca zmagania z tożsamością, niezależnością i nieprzewidywalnością losu (16 marca).
GALERIA
Wystawa „Dłubak x Zaradny: non finito” w Galerii STUDIO w Warszawie trwa tylko do końca marca. To ostatnia szansa, by zobaczyć tę wyjątkową ekspozycję. W ramach projektu Anna Zaradny podejmuje artystyczny dialog z twórczością Zbigniewa Dłubaka, łącząc w swojej pracy archiwalne materiały oraz dzieła legendarnego fotografa z własnymi, performatywnymi działaniami. W marcu odbędą się jeszcze trzy oprowadzania z kuratorkami: Weroniką Kobylińską (1 marca o godz. 16:30), Pauliną Olszewską (9 marca o godz. 13:00), Dorotą Jarecką (22 marca o godz. 16:00). Natomiast performans Anny Zaradny odbędzie się 19 marca o godz. 19:00. Artystka, posługując się saksofonem i waterphonem, stworzy immersyjne doświadczenie łączące dźwięk z obrazem, otwierając nowe wymiary percepcji sztuki. Na zakończenie wystawy, 30 marca o godz. 13:00, odbędzie się finisażowe oprowadzanie, które poprowadzą wszystkie trzy kuratorki.
STUDIO zaprasza do udziału w akcji STAĆ CIĘ NA TEATR, która sprawia, że teatr staje się dostępny dla każdego! Dzięki elastycznym opcjom, takim jak PŁAĆ ILE MOŻESZ oraz STUDIO ZA 30, każdy może znaleźć bilet dopasowany do swojego budżetu. Dodatkowo, zapisując się do newslettera STUDIO, otrzymasz rabat na pierwsze zakupione bilety oraz będziesz na bieżąco z najnowszymi promocjami i wydarzeniami.
Dłubak x Zaradny: non finito
Partner wystawy: Fundacja Archeologia Fotografii
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Biura Kultury m.st. Warszawa