Komitet Organizacyjny SIBMAS (Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotek, Muzeów, Archiwów i Ośrodków Dokumentacji Sztuk Performatywnych) oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zapraszają w dniach 7-10 czerwca na 33. Kongres SIBMAS – „Performing the future. Institutions and politics of memory”.
Inne aktualności
- Kielce. Zmarł literaturoznawca prof. Zdzisław Adamczyk 16.08.2024 09:34
- Litwa. Zmarła Hanna Strużanowska-Balsienė 16.08.2024 09:28
- Szwajcaria. „Matki. Pieśń na czas wojny” na Zürcher Theater Spektakel 16.08.2024 09:22
- Łódź. Weekend poświęcony Markowi Hłasce w Narodowym Centrum Kultury Filmowej 16.08.2024 09:18
- Warszawa. Kontratenor Jakub Józef Orliński odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” 16.08.2024 09:07
- Wrocław. Rozmowa z Eweliną Pankowską w nowym numerze „Notatnika Teatralnego” 16.08.2024 09:00
- Pruszcz Gdański. "Wszystko szwindel" - premiera na Scenie Letniej Teatru Wybrzeże 14.08.2024 17:44
- Kraków. Zamek na Wawelu i Cricoteka podpisały list intencyjny ws. współpracy 14.08.2024 16:32
- Mazowieckie. 21. Festiwal Ensemble w Pałacu w Radziejowicach – od 31 sierpnia 14.08.2024 16:25
- Gdańsk. Spotkanie z Dorotą Masłowską w IKM. Premiera powieści „Magiczna rana” 14.08.2024 15:49
- Bydgoszcz. Premiera „ahat ili. Siostra bogów” w reż. Anny Augustynowicz – na koniec sezonu w Polskim 14.08.2024 14:33
- Legnica. Żeromski wg Kopiec. „Dzieje grzechu” we wrześniu u Modrzejewskiej 14.08.2024 13:35
- Warszawa. Premiera spektaklu ,,Niemyte dusze/ Narkotyki’’ z Sebastianem Fabijańskim w roli Każdego 14.08.2024 12:12
- Wrocław. Performans „Granica” Instytutu Grotowskiego z prestiżową nagrodą na festiwalu w Edynburgu 14.08.2024 11:44
Bycie użytkownikiem biblioteki, archiwum czy muzeum zawsze oznacza - czy tego chcemy, czy nie - wejście na arenę polityczną. Instytucje, które gromadzą, organizują i rozprzestrzeniają informacje o przeszłości są znaczącymi uczestnikami w budowaniu kulturowego wizerunku. Ta sytuacja dotyczy także instytucji zajmujących się teatrem, sztukami performatywnymi i ich dziedzictwem.
Wiele przyjętych reguł kulturowych odzwierciedla pewną hierarchię i system wartości. Niektóre teksty kultury, gatunki, obrazy, dzieła sztuki są uprzywilejowane, podczas gdy inne marginalizujemy lub po prostu pomijamy. W tej dynamicznej sytuacji instytucje nie są jedynie biernymi obserwatorami. Instytucje powinny brać aktywny udział w określaniu reguł oraz umożliwiać dyskusję dotyczącą tego, co i jak należy gromadzić oraz eksponować. Sposób w jaki instytucje zarządzają i opowiadają o historii bezpośrednio wpływa na projektowanie przyszłości. Relacje, obrazy i dzieła sztuki z przeszłości kształtują słownictwo kulturowe i wrażliwość ich odbiorców. Obraz świata i jego wartości wynika z wyborów, jakich dokonujemy poprzez dokumentowanie historii.
Dziś, gdy wszyscy doświadczamy destabilizacji fundamentów demokratycznych rządów i ryzyka pogłębiania się globalnych kryzysów, organizacje odpowiedzialne za opowiadanie historii muszą ocenić swoje zasoby i wziąć odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Właśnie to stało się pilną kwestią dla wszystkich tych, których zadaniem jest ocalenie niematerialnego dziedzictwa historii sztuk performatywnych. Rodzi się pytanie, w jaki sposób powinniśmy współpracować, aby chronić społeczeństwa otwarte i wspólnie rozwijać pluralistyczną wizję kultury, obejmującą głosy wykluczonych.
Tematy 33. Kongresu SIBMAS „Performing the future. Institutions and politics of memory”
– Fakty, afekty, narracje – idee i praktyki muzeum narracyjnego
– Muzea, archiwa i biblioteki jako przestrzenie interaktywne – jak rozwijać relacje z użytkownikami i praktykami sztuk performatywnych, by wspólnie budować otwarte społeczeństwo
– Komunikacja i kolekcja – tworzenie wystaw i narracji wokół instytucji
– Instytucje zajmujące się dziedzictwem teatralnym a polityki pamięci – jakich narracji potrzebujemy i do czego
– Kanoniczne i alternatywne rozumienie archiwum sztuk performatywnych
– Ciało i archiwum – dokumentacja tego, co niemożliwe do zachowania
– Performowanie przeszłość/przetwarzanie narracji – współpraca między instytucjami i artystami
– Wpływ założeń ideologicznych oraz polityk kulturalnych na teatr i instytucje zajmujące się jego dziedzictwem
– Ekologia muzeum, biblioteki i archiwum. Praktykowanie troski o Ziemię, czyli jak wykonywać swoje zadania i zarazem dbać o planetę
Wszystkie wystąpienia prezentowane będą w języku angielskim.
Zapraszamy na transmisję online konferencji - na stronę www Instytutu, kanał Youtube oraz fanpage na Facebooku. Dla osób chętnych możliwy jest także osobisty, bezpłatny udział w konferencji w roli słuchacza w sali Instytutu Teatralnego – z powodu limitu miejsc zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem [email protected].
SIBMAS to międzynarodowa organizacja zrzeszająca instytucje posiadające w swoich zbiorach kolekcje teatralne / instytucje w sposób praktyczny związane z gromadzeniem i ochroną teatraliów.
Kongres organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w partnerstwie z Instytutem Kultury Polskiej UW.
Konferencja została dofinansowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.