Inne aktualności
- Nowy RAPTULARZ: Gdzie ci mężczyźni?! 19.05.2024 10:08
- Kalisz. Ogłoszono werdykt 64. Kaliskich Spotkań Teatralnych – Festiwalu Sztuki Aktorskiej 19.05.2024 08:38
- Gniezno. „Czekając na Godota” w Teatrze Fredry 17.05.2024 18:40
- Poznań. Panel „Dramat to nie literatura?" na Festiwalu Fabuły 17.05.2024 15:40
- Warszawa. „Maria Klassenberg” na Segal Film Festival w Nowym Jorku 17.05.2024 15:28
- Warszawa. Ogłoszenie wyników konkursu Lupy Obscury Instytut Badań Literackich PAN 17.05.2024 15:11
- Elbląg. Dzień Matki z Virginią Woolf w Teatrze Sewruka 17.05.2024 15:10
- Kraków. Premiera „Małej Apokalipsy 20XX” 17.05.2024 14:50
- Warszawa. Dorota Stalińska gościem cyklu „Bagaż filmowy” w Terminalu Kultury Gocław 17.05.2024 14:18
- Lubuskie. Zbliża się Festiwal Filmu, Teatru i Książki „Kozzi – Nowicki - Hłasko" 17.05.2024 13:32
- Gardzienice. 9. edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Młodzieżowych „Kalejdoskop” 17.05.2024 13:20
- Gdańsk. Spotkanie z redakcją „Dialogu" w Instytucie Kultury Miejskiej 17.05.2024 12:27
- Wrocław. „ I Love Chopin” Piaskowskiego/Sulimy premierowo w WTP 17.05.2024 12:26
- Warszawa. Ostatnie w tym sezonie spektakle „Trzy po trzy” w Teatrze Klasyki Polskiej 17.05.2024 12:17
Kino Pod Baranami i Instytut Francuski w Krakowie zapraszają 21 kwietnia o godz. 18 na retransmisję "Świętoszka" - spektaklu zrealizowanego przez paryski teatr Comédie-Française w oryginalnej wersji. Przedstawienie stanowi część obchodów 400. urodzin Moliera.
Uznany belgijski reżyser Ivo van Hove odkrywa oryginalną wersję "Świętoszka", ocenzurowaną w 1664 r. przez francuskiego króla Ludwika XIV zaledwie dzień po premierze. Zgromadzeni 21 kwietnia w Kinie Pod Baranami widzowie zobaczą pierwotną wersję spektaklu, który był wystawiany w tej formie tylko jeden raz w historii.
Dążąc do chrześcijańskiej perfekcji, majętny Orgon przyjmuje pobożnego Tartuffe'a, by stał się duchowym przewodnikiem dla domowników. Nie mogąc oprzeć się pokusie, Tartuffe uwodzi żonę Orgona. Przyłapany, gdy wyznaje pożądanie pięknej Elmirze, jeszcze mocniej brnie w hipokryzję.
Spektakl Ivo van Hove’a to mroczna, imponująca inscenizacyjnym rozmachem wizja, wydobywająca na światło dzienne wściekłość, namiętność i zakłamanie bohaterów. Belgijski twórca przypomina, że "Świętoszek" to zarówno wnikliwy społeczny dramat, jak i energetyzująca satyra na religijną hipokryzję.