Inne aktualności
- Warszawa. Historyczny układ urbanistyczny placu Teatralnego wpisany do rejestru zabytków 21.11.2024 17:22
- Warszawa. Trwa Przegląd spektakli VOD w Teatrze Powszechnym 21.11.2024 17:12
- Warszawa. Premiera w Teal House: „Mahamaya Electronic Devices” 21.11.2024 17:01
- Warszawa. Wirtualna wystawa „Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś” 21.11.2024 16:45
- Sopot. Czytanie „Cały Twój” Agaty Olszewskiej w reżyserii Piotra Pacześniaka 21.11.2024 16:34
- Warszawa. Premiera „Pułapki na myszy” w Teatrze Ateneum – w sobotę 21.11.2024 15:36
- Warszawa. „W 80 lat dookoła Syreny” – kalendarz jubileuszowy na rok 2025 21.11.2024 15:25
- Warszawa. MKiDN: Agnieszka Stułka p.o. dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 21.11.2024 14:37
- Gdańsk. Rezydencja na Solo vol. 2. Spektakle taneczne w Żaku 21.11.2024 14:28
- Poznań. Prześluga wg Ratajczaka. Prapremiera „Baśni dla wkur...onych” w Teatrze Nowym 21.11.2024 14:01
- Warszawa. Przedświąteczne plany Teatru Baj 21.11.2024 13:31
- Warszawa. „Dwaj Panowie S.” z almanachem w tle. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” w IT 21.11.2024 13:30
- Wrocław. Film z autorską audiodeskrypcją Doroty Masłowskiej rozpoczyna festiwal Korelacje 21.11.2024 13:27
- Gdynia. „Quo vadis” od kulis. Projekcja filmu „Rzym to kabaret” w Teatrze Muzycznym 21.11.2024 12:17
Kino Pod Baranami i Instytut Francuski w Krakowie zapraszają 21 kwietnia o godz. 18 na retransmisję "Świętoszka" - spektaklu zrealizowanego przez paryski teatr Comédie-Française w oryginalnej wersji. Przedstawienie stanowi część obchodów 400. urodzin Moliera.
Uznany belgijski reżyser Ivo van Hove odkrywa oryginalną wersję "Świętoszka", ocenzurowaną w 1664 r. przez francuskiego króla Ludwika XIV zaledwie dzień po premierze. Zgromadzeni 21 kwietnia w Kinie Pod Baranami widzowie zobaczą pierwotną wersję spektaklu, który był wystawiany w tej formie tylko jeden raz w historii.
Dążąc do chrześcijańskiej perfekcji, majętny Orgon przyjmuje pobożnego Tartuffe'a, by stał się duchowym przewodnikiem dla domowników. Nie mogąc oprzeć się pokusie, Tartuffe uwodzi żonę Orgona. Przyłapany, gdy wyznaje pożądanie pięknej Elmirze, jeszcze mocniej brnie w hipokryzję.
Spektakl Ivo van Hove’a to mroczna, imponująca inscenizacyjnym rozmachem wizja, wydobywająca na światło dzienne wściekłość, namiętność i zakłamanie bohaterów. Belgijski twórca przypomina, że "Świętoszek" to zarówno wnikliwy społeczny dramat, jak i energetyzująca satyra na religijną hipokryzję.