Inne aktualności
- Wrocław. „Arabela” – premiera w Akademii Sztuk Teatralnych 17.01.2025 21:30
- Wrocław. ORLEN S.A. Mecenasem Tytularnym Narodowego Forum Muzyki 17.01.2025 16:50
- Austria. Nie żyje Martin Pollack 17.01.2025 16:31
- Warszawa. Spektakl taneczny „Home grown allure”. Otwarta Scena IT 17.01.2025 15:43
- Warszawa. W lutym premiera „Pary nasyconej” w Teatrze Ateneum 17.01.2025 15:30
- Tychy. Prapremiera monodramu „Hibernacja” w Teatrze Małym 17.01.2025 15:20
- Elbląg. Żmijewski śpiewa Cohena. Koncert w ramach XXVII Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Słowa 17.01.2025 15:17
- Kraj. Sezon Kulturalny Polska – Wielka Brytania 2025. Ponad 100 wydarzeń; start w marcu 17.01.2025 15:03
- Łódzkie. „Wiedeńska krew” w Sieradzkim Centrum Kultury 17.01.2025 14:53
- Warszawa. Wystawa poświęcona Adamowi Hanuszkiewiczowi przedłużona do końca stycznia 17.01.2025 14:45
- Warszawa. TEATROTEKA WFDiF w Centrum Kultury Filmowej. Pokaz „Jamajki” w reżyserii Bartosza Paducha 17.01.2025 14:19
- Łódź. Tomasz Konieczny wystąpi w Filharmonii Łódzkiej 17.01.2025 14:12
- Szczecin. Ostatnie pożegnanie i pogrzeb Ireny Brodzińskiej 17.01.2025 13:59
- Gdańsk. „Potop” w Wybrzeżu na początku lutego 17.01.2025 13:31
Witold Mrozek, krytyk teatralny, dramaturg i dziennikarz „Gazety Wyborczej” wznawia swój pandemiczny podkast - „Ostatni dzwonek”. Publikujemy zaproszenie autora:
- W najnowszym odcinku rozmowa z dramaturżkami Agnieszką Jakimiak i Joanną Wichowską prawie cztery lata po „Klątwie” Olivera Frljića - i świeżo po raporcie Watykanu potwierdzającym niepodejmowanie przez Jana Pawła II działań przeciwko pedofilom w sutannach. „Czy macie ochotę powiedzieć: »A nie mówiłyśmy?«” - pytam artystki. A Wichowska i Jakimiak mówią nie tylko o papieżu, o którym było w przedstawieniu sporo, ale też m.in. o tym, dlaczego nie chciały publikować tekstu „Klątwy” i dlaczego po premierze więcej mówiło się o pedofili niż o aborcji, choć oba te tematy były w spektaklu mocno obecne.
Drugi temat odcinka to postępy prokuratury i władz w sprawie oskarżeń o mobbing i molestowanie w „Gardzienicach”. A także polemika z tekstem Doroty Sajewskiej z „Didaskaliów” wokół tej sprawy. Sajewska stwierdziła, że „błędem - by tak rzec – strategicznym jest uruchamianie dyskusji na temat etyki w teatrze. Nie dlatego, że temat uważam za nieważny, ale dlatego, że istnieje niebezpieczeństwo, iż nieświadomie stać się można sojusznikiem urzędującej władzy, która dąży do normatywizacji zachowań seksualnych i kryminalizacji tych, którzy wykraczają poza wyznaczaną przez ową władzę granicę »normy«”. Mi osobiście takie podejście kojarzy się z biskupami ukrywającymi w PRL dowody na molestowanie dzieci przez duchownych, by chronić Kościół przed złym socjalistycznym państwem - ale w podkaście polemizuję z Sajewską szerzej.
W kąciku muzycznym: feministyczny rap Aleksandry Listwan - aktorki Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy - oraz archiwalne hity retro-sacro-polo.
Całość do przesłuchania na stronie http://ostatnidzwonek.online oraz na platformie Spotify. Zapraszam, Witold Mrozek