Inne aktualności
- Warszawa. Historyczny układ urbanistyczny placu Teatralnego wpisany do rejestru zabytków 21.11.2024 17:22
- Warszawa. Trwa Przegląd spektakli VOD w Teatrze Powszechnym 21.11.2024 17:12
- Warszawa. Premiera w Teal House: „Mahamaya Electronic Devices” 21.11.2024 17:01
- Warszawa. Wirtualna wystawa „Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś” 21.11.2024 16:45
- Sopot. Czytanie „Cały Twój” Agaty Olszewskiej w reżyserii Piotra Pacześniaka 21.11.2024 16:34
- Warszawa. Premiera „Pułapki na myszy” w Teatrze Ateneum – w sobotę 21.11.2024 15:36
- Warszawa. „W 80 lat dookoła Syreny” – kalendarz jubileuszowy na rok 2025 21.11.2024 15:25
- Warszawa. MKiDN: Agnieszka Stułka p.o. dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 21.11.2024 14:37
- Gdańsk. Rezydencja na Solo vol. 2. Spektakle taneczne w Żaku 21.11.2024 14:28
- Poznań. Prześluga wg Ratajczaka. Prapremiera „Baśni dla wkur...onych” w Teatrze Nowym 21.11.2024 14:01
- Warszawa. Przedświąteczne plany Teatru Baj 21.11.2024 13:31
- Warszawa. „Dwaj Panowie S.” z almanachem w tle. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” w IT 21.11.2024 13:30
- Wrocław. Film z autorską audiodeskrypcją Doroty Masłowskiej rozpoczyna festiwal Korelacje 21.11.2024 13:27
- Gdynia. „Quo vadis” od kulis. Projekcja filmu „Rzym to kabaret” w Teatrze Muzycznym 21.11.2024 12:17
Witold Mrozek, krytyk teatralny, dramaturg i dziennikarz „Gazety Wyborczej” wznawia swój pandemiczny podkast - „Ostatni dzwonek”. Publikujemy zaproszenie autora:
- W najnowszym odcinku rozmowa z dramaturżkami Agnieszką Jakimiak i Joanną Wichowską prawie cztery lata po „Klątwie” Olivera Frljića - i świeżo po raporcie Watykanu potwierdzającym niepodejmowanie przez Jana Pawła II działań przeciwko pedofilom w sutannach. „Czy macie ochotę powiedzieć: »A nie mówiłyśmy?«” - pytam artystki. A Wichowska i Jakimiak mówią nie tylko o papieżu, o którym było w przedstawieniu sporo, ale też m.in. o tym, dlaczego nie chciały publikować tekstu „Klątwy” i dlaczego po premierze więcej mówiło się o pedofili niż o aborcji, choć oba te tematy były w spektaklu mocno obecne.
Drugi temat odcinka to postępy prokuratury i władz w sprawie oskarżeń o mobbing i molestowanie w „Gardzienicach”. A także polemika z tekstem Doroty Sajewskiej z „Didaskaliów” wokół tej sprawy. Sajewska stwierdziła, że „błędem - by tak rzec – strategicznym jest uruchamianie dyskusji na temat etyki w teatrze. Nie dlatego, że temat uważam za nieważny, ale dlatego, że istnieje niebezpieczeństwo, iż nieświadomie stać się można sojusznikiem urzędującej władzy, która dąży do normatywizacji zachowań seksualnych i kryminalizacji tych, którzy wykraczają poza wyznaczaną przez ową władzę granicę »normy«”. Mi osobiście takie podejście kojarzy się z biskupami ukrywającymi w PRL dowody na molestowanie dzieci przez duchownych, by chronić Kościół przed złym socjalistycznym państwem - ale w podkaście polemizuję z Sajewską szerzej.
W kąciku muzycznym: feministyczny rap Aleksandry Listwan - aktorki Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy - oraz archiwalne hity retro-sacro-polo.
Całość do przesłuchania na stronie http://ostatnidzwonek.online oraz na platformie Spotify. Zapraszam, Witold Mrozek