Inne aktualności
- Kraków. „Huljet, huljet” w Teatrze Figur – niezwykły spektakl teatru cieni dla dorosłych 26.04.2024 17:07
- Kraków. „Męczeństwo i śmierć Marata” w Teatrze Groteska 26.04.2024 16:59
- Warszawa. Maj i czerwiec w Teatrze Collegium Nobilium 26.04.2024 16:25
- Warszawa. 5. Mozart Junior Festival 26.04.2024 15:44
- TVP1. Teatr Telewizji – nowa odsłona 26.04.2024 15:22
- Wałbrzych. Teatr Dramatyczny współpracuje z ESK Chemnitz 2025 26.04.2024 15:05
- Szczecin. Premiera „Giselle, tańcz!” w Teatrze Współczesnym 26.04.2024 14:29
- Warszawa. Konkurs na spektakl w namiocie. Wyniki I etapu 26.04.2024 14:25
- Warszawa. Teatr Polska 2024 – 13 spektakli ruszy w trasę po Polsce 26.04.2024 14:15
- Wrocław. Sakura. III Wrocławskie Dni Japońskich Inspiracji – Spotkanie Kultur w Sercu Europy 26.04.2024 13:45
- Łódź. Komedie w Teatrze Muzycznym 26.04.2024 12:16
- Łódź. „Rodzeństwo” Thomasa Bernharda w Teatrze Jaracza 26.04.2024 11:44
- Łódź. Kolejne pokazy w ramach akcji Dotknij Teatru 26.04.2024 11:34
- Warszawa. „Policzone i Policzeni 2024” - rusza badanie liczby artystów 26.04.2024 11:08
Witold Mrozek, krytyk teatralny, dramaturg i dziennikarz „Gazety Wyborczej” wznawia swój pandemiczny podkast - „Ostatni dzwonek”. Publikujemy zaproszenie autora:
- W najnowszym odcinku rozmowa z dramaturżkami Agnieszką Jakimiak i Joanną Wichowską prawie cztery lata po „Klątwie” Olivera Frljića - i świeżo po raporcie Watykanu potwierdzającym niepodejmowanie przez Jana Pawła II działań przeciwko pedofilom w sutannach. „Czy macie ochotę powiedzieć: »A nie mówiłyśmy?«” - pytam artystki. A Wichowska i Jakimiak mówią nie tylko o papieżu, o którym było w przedstawieniu sporo, ale też m.in. o tym, dlaczego nie chciały publikować tekstu „Klątwy” i dlaczego po premierze więcej mówiło się o pedofili niż o aborcji, choć oba te tematy były w spektaklu mocno obecne.
Drugi temat odcinka to postępy prokuratury i władz w sprawie oskarżeń o mobbing i molestowanie w „Gardzienicach”. A także polemika z tekstem Doroty Sajewskiej z „Didaskaliów” wokół tej sprawy. Sajewska stwierdziła, że „błędem - by tak rzec – strategicznym jest uruchamianie dyskusji na temat etyki w teatrze. Nie dlatego, że temat uważam za nieważny, ale dlatego, że istnieje niebezpieczeństwo, iż nieświadomie stać się można sojusznikiem urzędującej władzy, która dąży do normatywizacji zachowań seksualnych i kryminalizacji tych, którzy wykraczają poza wyznaczaną przez ową władzę granicę »normy«”. Mi osobiście takie podejście kojarzy się z biskupami ukrywającymi w PRL dowody na molestowanie dzieci przez duchownych, by chronić Kościół przed złym socjalistycznym państwem - ale w podkaście polemizuję z Sajewską szerzej.
W kąciku muzycznym: feministyczny rap Aleksandry Listwan - aktorki Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy - oraz archiwalne hity retro-sacro-polo.
Całość do przesłuchania na stronie http://ostatnidzwonek.online oraz na platformie Spotify. Zapraszam, Witold Mrozek