Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
W środę odbyła się premiera „Ślubów panieńskich” Aleksandra Fredry w teatrze La Comedie Italienne w Paryżu w reżyserii Krzysztofa Rogulskiego z udziałem polskich i francuskich aktorów, przy współpracy z Instytutem Polskim w Paryżu.
„W tym spektaklu chcieliśmy zostawić jak najwięcej miejsca na grę aktorów, na ich akcje na scenie. Minimalistyczny wystrój, na który składa się kanapa i czworo drzwi podkreśla ich grę. Zmiana scen jest minimalistyczna, znacząca jest gra światła. Nad Ślubami panieńskimi pracowaliśmy zaledwie kilka tygodni, a do La Comedie Italienne weszliśmy wczoraj. To duży wyczyn” – tłumaczy PAP reżyser i scenarzysta Krzysztof Rogulski, znany polskim widzom z takich produkcji, jak: m.in. „Papa Stamm”, „Lis” , „Dzieci wojny”, „Wielka majówka” czy „In the footsteps of Marie Curie”.
Twórca od 1981 r. mieszkał we Francji, gdzie reżyserował sztuki teatralne i filmy oraz zajmował się edukacją filmową. Przedstawienie powstało przy wsparciu Instytutu Polskiego w Paryżu.
„Niewykluczone, że Fredro sam przetłumaczył sztukę na język francuski, ponieważ spędził wiele lat we Francji. Sejm ustanowił 2023 Rokiem Aleksandra Fredry” – powiedziała PAP szefowa Instytutu Polskiego w Paryżu Joanna Wajda.
Aleksander Fredro w wieku 16 lat zaciągnął się do armii Księstwa Warszawskiego, wstępując w szeregi 11 pułku ułanów Adama Potockiego. Trzy lata później wziął udział w wyprawie Napoleona na Moskwę i otrzymał Złoty Krzyż Virtuti Militari. W latach 1813–1814 przebył całą kampanię napoleońską jako oficer ordynansowy w sztabie cesarza. W 1814 roku został odznaczony Krzyżem Legii Honorowej. Po abdykacji Napoleona w 1815 r. wrócił do Polski i gospodarował w rodzinnym majątku Bieńkowa Wisznia.
„Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca” to komedia z 1832 r. poruszająca temat perypetii miłosnych młodych panien i kawalerów. W wystawionej w Paryżu wersji Angelique odtwarzana przez Magdalenę Malinę i Clara zagrana przez Elisabeth Dudę, składają uroczystą przysięgę, że nigdy nie wyjdą za mąż, ale pod wpływem intrygi Gustawa obie odnajdują miłość.
W Radosta wcielił się Eric Beslay, w Gustawa – słowacki aktor Radoslaw Makerik, zaś Albina brawurowo i płaczliwe odegrał Thierry Sauze. Elzbieta Koślacz wcieliła się natomiast w panią Dobrójską, opiekunkę zakochanych panien.
Producentem sztuki jest Gabriel Szapiro, a oprawę muzyczną przygotował François-Xavier Favret.
Aktorzy występują we współczesnych kostiumach, nawiązujących do ubrań wczasowiczów na wsi. Dialogi zostały przerobione, uwspółcześnione i poddane niemal muzycznej obróbce.
Publiczność przy pełnej sali przyjęła sztukę i żywiołową, pełną werwy grę aktorów, entuzjastycznie.
Z Paryża Katarzyna Stańko