Inne aktualności
-
Łódź. Krakowski Salon Poezji w Łodzi już w najbliższą niedzielę w Teatrze Muzycznym 17.03.2025 14:02
-
Warszawa. Katarzyna Figura z Nagrodą im. Ireny Solskiej 17.03.2025 13:53
- Kraków/ Warszawa. Pogrzeb i ostatnie pożegnanie Ewy Balickiej 17.03.2025 13:39
- Warszawa. „Szepty niewysłuchane” – niezależny spektakl teatru tańca 17.03.2025 13:39
- Kielce. Rok Żeromskiego w Teatrze Żeromskiego 17.03.2025 13:27
-
Orędzie na 63. Międzynarodowy Dzień Teatru 17.03.2025 13:06
-
Kraj. „Umińska. Miłość, która zabiła” – książka Marty Sztokfisz od środy w księgarniach 17.03.2025 11:43
-
Poznań. Festiwal Przedwiośnie Baletowe od czwartku w Teatrze Wielkim 17.03.2025 11:31
- Olsztyn. FATT i Teatr Jaracza zapraszają do udziału w konkursie na produkcję spektaklu 17.03.2025 11:31
- Gdańsk. 105 osób otrzyma stypendia kulturalne miasta 17.03.2025 11:25
- Brwinów. Pokazy monodramu „Donna Kamelia” 17.03.2025 11:24
- Kraków. Likwidacja czy restrukturyzacja? Przyszłość Teatru Variete pod znakiem zapytania 17.03.2025 11:16
- Bytom. W Operze Śląskiej uczczono czterdziestolecie pracy Aleksandra Teligi 17.03.2025 11:08
- Kraków. Szekspir w Teatrze KTO. To będzie muzyczny spektakl o miłości 17.03.2025 11:02
W środę odbyła się premiera „Ślubów panieńskich” Aleksandra Fredry w teatrze La Comedie Italienne w Paryżu w reżyserii Krzysztofa Rogulskiego z udziałem polskich i francuskich aktorów, przy współpracy z Instytutem Polskim w Paryżu.
„W tym spektaklu chcieliśmy zostawić jak najwięcej miejsca na grę aktorów, na ich akcje na scenie. Minimalistyczny wystrój, na który składa się kanapa i czworo drzwi podkreśla ich grę. Zmiana scen jest minimalistyczna, znacząca jest gra światła. Nad Ślubami panieńskimi pracowaliśmy zaledwie kilka tygodni, a do La Comedie Italienne weszliśmy wczoraj. To duży wyczyn” – tłumaczy PAP reżyser i scenarzysta Krzysztof Rogulski, znany polskim widzom z takich produkcji, jak: m.in. „Papa Stamm”, „Lis” , „Dzieci wojny”, „Wielka majówka” czy „In the footsteps of Marie Curie”.
Twórca od 1981 r. mieszkał we Francji, gdzie reżyserował sztuki teatralne i filmy oraz zajmował się edukacją filmową. Przedstawienie powstało przy wsparciu Instytutu Polskiego w Paryżu.
„Niewykluczone, że Fredro sam przetłumaczył sztukę na język francuski, ponieważ spędził wiele lat we Francji. Sejm ustanowił 2023 Rokiem Aleksandra Fredry” – powiedziała PAP szefowa Instytutu Polskiego w Paryżu Joanna Wajda.
Aleksander Fredro w wieku 16 lat zaciągnął się do armii Księstwa Warszawskiego, wstępując w szeregi 11 pułku ułanów Adama Potockiego. Trzy lata później wziął udział w wyprawie Napoleona na Moskwę i otrzymał Złoty Krzyż Virtuti Militari. W latach 1813–1814 przebył całą kampanię napoleońską jako oficer ordynansowy w sztabie cesarza. W 1814 roku został odznaczony Krzyżem Legii Honorowej. Po abdykacji Napoleona w 1815 r. wrócił do Polski i gospodarował w rodzinnym majątku Bieńkowa Wisznia.
„Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca” to komedia z 1832 r. poruszająca temat perypetii miłosnych młodych panien i kawalerów. W wystawionej w Paryżu wersji Angelique odtwarzana przez Magdalenę Malinę i Clara zagrana przez Elisabeth Dudę, składają uroczystą przysięgę, że nigdy nie wyjdą za mąż, ale pod wpływem intrygi Gustawa obie odnajdują miłość.
W Radosta wcielił się Eric Beslay, w Gustawa – słowacki aktor Radoslaw Makerik, zaś Albina brawurowo i płaczliwe odegrał Thierry Sauze. Elzbieta Koślacz wcieliła się natomiast w panią Dobrójską, opiekunkę zakochanych panien.
Producentem sztuki jest Gabriel Szapiro, a oprawę muzyczną przygotował François-Xavier Favret.
Aktorzy występują we współczesnych kostiumach, nawiązujących do ubrań wczasowiczów na wsi. Dialogi zostały przerobione, uwspółcześnione i poddane niemal muzycznej obróbce.
Publiczność przy pełnej sali przyjęła sztukę i żywiołową, pełną werwy grę aktorów, entuzjastycznie.
Z Paryża Katarzyna Stańko