Inne aktualności
- Gdańsk. Czytanie performatywne „Reportaży z Wolnego Miasta" w ECS 15.11.2024 11:59
- Warszawa. Ogłoszenie Programu Ministra „Teatr” na 2025 rok 15.11.2024 11:55
- Toruń. Z Lipna do Hollywood. Na afisz Teatru Horzycy wraca „Pola Negri. Fabryka Snów" 15.11.2024 11:40
- Łódź. „Brzydkie kaczątko" w Teatrze Pinokio 15.11.2024 11:38
- Łódź. Konfrontacje teatralne młodych 15.11.2024 11:17
- Gdynia. Beata Nawrocka rezygnuje ze stanowiska dyrektorki Gdyńskiego Centrum Kultury 15.11.2024 11:09
- Kielce. Koncert „Pop Opera – Od Opery do Musicalu" w Filharmonii Świętokrzyskiej 15.11.2024 10:35
- Warszawa. Digitalizacja i inwentaryzacja materiałów pochodzących z archiwum Bogusława Schaeffera 15.11.2024 10:31
- Wrocław. Spotkanie wokół książki „To. Biografia Jerzego Grzegorzewskiego” 15.11.2024 10:21
- Sopot. „Żyłam sztuką, żyłam miłością”. Koncert pamięci Marii Fołtyn w UM 15.11.2024 10:12
- Olsztyn. Nawet dwadzieścia tysięcy złotych nagrody za opowiadanie o Teatrze Jaracza 15.11.2024 09:44
- Warszawa. Premiera farsy „Boeing Boeing” w Teatrze Capitol – we wtorek 15.11.2024 09:40
- Słupsk. Perceval, Liber, Rubin i inni. Trwa V Festiwal Scena Wolności 15.11.2024 09:39
- Olsztyn. Teatr Jaracza zaprasza na kolejną w tym miesiącu premierę 15.11.2024 09:37
W środę odbyła się premiera „Ślubów panieńskich” Aleksandra Fredry w teatrze La Comedie Italienne w Paryżu w reżyserii Krzysztofa Rogulskiego z udziałem polskich i francuskich aktorów, przy współpracy z Instytutem Polskim w Paryżu.
„W tym spektaklu chcieliśmy zostawić jak najwięcej miejsca na grę aktorów, na ich akcje na scenie. Minimalistyczny wystrój, na który składa się kanapa i czworo drzwi podkreśla ich grę. Zmiana scen jest minimalistyczna, znacząca jest gra światła. Nad Ślubami panieńskimi pracowaliśmy zaledwie kilka tygodni, a do La Comedie Italienne weszliśmy wczoraj. To duży wyczyn” – tłumaczy PAP reżyser i scenarzysta Krzysztof Rogulski, znany polskim widzom z takich produkcji, jak: m.in. „Papa Stamm”, „Lis” , „Dzieci wojny”, „Wielka majówka” czy „In the footsteps of Marie Curie”.
Twórca od 1981 r. mieszkał we Francji, gdzie reżyserował sztuki teatralne i filmy oraz zajmował się edukacją filmową. Przedstawienie powstało przy wsparciu Instytutu Polskiego w Paryżu.
„Niewykluczone, że Fredro sam przetłumaczył sztukę na język francuski, ponieważ spędził wiele lat we Francji. Sejm ustanowił 2023 Rokiem Aleksandra Fredry” – powiedziała PAP szefowa Instytutu Polskiego w Paryżu Joanna Wajda.
Aleksander Fredro w wieku 16 lat zaciągnął się do armii Księstwa Warszawskiego, wstępując w szeregi 11 pułku ułanów Adama Potockiego. Trzy lata później wziął udział w wyprawie Napoleona na Moskwę i otrzymał Złoty Krzyż Virtuti Militari. W latach 1813–1814 przebył całą kampanię napoleońską jako oficer ordynansowy w sztabie cesarza. W 1814 roku został odznaczony Krzyżem Legii Honorowej. Po abdykacji Napoleona w 1815 r. wrócił do Polski i gospodarował w rodzinnym majątku Bieńkowa Wisznia.
„Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca” to komedia z 1832 r. poruszająca temat perypetii miłosnych młodych panien i kawalerów. W wystawionej w Paryżu wersji Angelique odtwarzana przez Magdalenę Malinę i Clara zagrana przez Elisabeth Dudę, składają uroczystą przysięgę, że nigdy nie wyjdą za mąż, ale pod wpływem intrygi Gustawa obie odnajdują miłość.
W Radosta wcielił się Eric Beslay, w Gustawa – słowacki aktor Radoslaw Makerik, zaś Albina brawurowo i płaczliwe odegrał Thierry Sauze. Elzbieta Koślacz wcieliła się natomiast w panią Dobrójską, opiekunkę zakochanych panien.
Producentem sztuki jest Gabriel Szapiro, a oprawę muzyczną przygotował François-Xavier Favret.
Aktorzy występują we współczesnych kostiumach, nawiązujących do ubrań wczasowiczów na wsi. Dialogi zostały przerobione, uwspółcześnione i poddane niemal muzycznej obróbce.
Publiczność przy pełnej sali przyjęła sztukę i żywiołową, pełną werwy grę aktorów, entuzjastycznie.
Z Paryża Katarzyna Stańko