Inne aktualności
- Warszawa. Premiera płyty z nagraniem „Requiem” Mozarta w wykonaniu artystów Warszawskiej Opery Kameralnej 13.05.2025 19:10
- Warszawa. Spotkanie wokół książki „Kalejdoskopy: Ból” w Big Book Cafe 13.05.2025 16:25
- Poznań. Premiera plenerowej „Burzy” Teatru Biuro Podróży – w sobotę 13.05.2025 16:21
- Poznań. Rozstrzygnięcie 36. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży 13.05.2025 16:08
- Warszawa. Start prób musicalu „Beetlejuice”. Premiera w Teatrze Syrena już we wrześniu 13.05.2025 16:07
- Toruń. Już za tydzień rusza 9. Ogólnopolski Przegląd „Przygrywka” 13.05.2025 15:54
- Warszawa. Ruszył przetarg na budowę największej sali koncertowej w Polsce 13.05.2025 15:53
-
Kraj. Elza van den Heever, Peter Mattei i Piotr Buszewski na wielkim ekranie 13.05.2025 15:38
- Warszawa. Bajkowy Dzień Dziecka w Teatrze Kamienica 13.05.2025 15:10
-
Szczecin. Agnieszka Nagórka nowym zastępcą ds. artystycznych Opery na Zamku 13.05.2025 14:52
-
Warszawa. Pierwsza edycja Festiwalu #studencinascenę_premiery2025 13.05.2025 13:15
- Poznań/Warszawa. „Amoroso” Teatru Klucz z CK Zamek– gościnnie w Komunie Warszawa 13.05.2025 13:15
-
Warszawa. Program 32. edycji Festiwalu Sztuka Ulicy 13.05.2025 12:27
-
Gdynia. Pięcioro nominowanych do finału konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną 13.05.2025 11:50
Dariusz Kosiński: Nocą w Brzezince
Gdy ogłaszaliśmy hasłowy temat tego numeru – Parateatr natury – natura parateatru, mieliśmy wprawdzie nadzieję, że pojawią się nowe interpretacje działań i wypowiedzi twórców z kręgu Laboratorium, ale nawet ją w zaproszeniu do nadsyłania tekstów uzasadnialiśmy przekonaniem, „że w praktykach i ideach «parateatru» znaleźć można ważne inspiracje dla współczesnych odpowiedzi na największe wyzwanie, przed jakim stajemy”.
Numer Wobec nie-ludzkiego, który powstał jako odpowiedź na nasze zaproszenie, może na pierwszy rzut oka sprawiać wrażenie niespełniającego tej nadziei. Prawdą jest, że większość zamieszczonych w nim tekstów nie odnosi się bezpośrednio do poszukiwań i myśli Jerzego Grotowskiego. Poza wypowiedziami Wacława Sobaszka, Reny Mireckiej i Marca Balbiego Dipalmy – artystów rozwijających na własne sposoby praktyki wyrastające bezpośrednio z poszukiwań parateatralnych, do Grotowskiego odnoszą się wprost jedynie Daniel Roland Sobota, konsekwentnie rozwijający swój pionierski projekt dotyczący filozofii lidera Teatru Laboratorium, Magdalena Hasiuk pisząca o pracy Teatru Węgajty i poezji Andrzeja Sulimy-Suryna oraz Elizabeth Gunawan, poddająca refleksji swoje doświadczenia praktyczne – performerki i mieszkanki Ziemi zatroskanej czynnie o jej przetrwanie. Większość pozostałych tekstów poddaje analizie i interpretacji różnorodne działania, procesy i dzieła lokujące się w polu napięć między ludzkim i nie-ludzkim. Szczególnie wyrazista jest tu grupa esejów powstałych w kręgu Katedry Performatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, rozwijającej konsekwentnie oryginalną wersję badań nad performatywnością.
Grotowski w latach siedemdziesiątych wielokrotnie mówił, że znajdując się w takiej sytuacji, mamy tendencję do widzenia swoich fantazji i pojęć, a nie tego, wobec czego jesteśmy. Mówimy: „patrzę na drzewo”, i uznajemy, że wiemy, co robimy. Być może punktem wspólnym łączącym wszystkie osoby, które na scenę tego numeru wkraczają, jest odrzucenie tej pewności. „Patrzę na las” i nie wiem, co to znaczy, że najgłębszym doświadczeniem tej sytuacji jest: że „las (?) patrzy (?) na (?) mnie (?)”.
Jeśli pytajniki mogą być punktami wspólnymi, to może da się usprawiedliwić takie czytanie niniejszego numeru „Performera”, które widzi w nim scenę performansu przekraczającego granice ludzkiego czasu i pokoleń – performansu zrodzonego z doświadczenia znalezienia się naprzeciwko nie-ludzkiego.
Miłej lektury
Czasopismo Performer dostępne jest bezpłatnie pod adresem: https://grotowski.net/performer/performer-22