Inne aktualności
- Białystok. Teatralne propozycje na kwiecień w BTL-u 29.03.2024 12:00
- Łódź. Premiera nagrania wideo opery „Raj utracony” 29.03.2024 10:41
- Kalisz. Prolog 64. Spotkań Teatralnych 29.03.2024 09:49
- Szczecin. List intencyjny o współpracy między Uniwersytetem Szczecińskim a Teatrem Współczesnym 29.03.2024 09:39
- Bydgoszcz. Międzynarodowy Dzień Teatru 2024 – ze specnagrodą 29.03.2024 09:08
- Poznań. „Bestia” Polskiego Teatru Tańca z nagrodą dla najlepszego filmu tańca 28.03.2024 17:43
- Łódź. Agnieszka Skrzypczak z wyróżnieniem aktorskim II Festiwalu Sztuki Aktorskiej Teatropolis 28.03.2024 17:15
- Lublin. Wyniki kontroli ws. zastrzeżeń wobec dyrektora Teatru Osterwy - pod koniec kwietnia 28.03.2024 15:46
- Warszawa. Przed nami X Konkurs „Klasyka Żywa” 28.03.2024 15:15
- Warszawa. Wkrótce premiera monodramu Sławomira Grzymkowskiego w Teatrze Polskim 28.03.2024 13:55
- Warszawa. Zintensyfikowane światy wewnętrzne. TR Warszawa żegna Renégo Pollescha 28.03.2024 13:28
- Łódź. Edukacyjna odsłona festiwalu OFF-Północna 28.03.2024 13:23
- Gdańsk. „Coppélia" Léo Delibesa - premiera baletowa w Operze Bałtyckiej 28.03.2024 12:37
- Poznań. Rozstrzygnięcie naboru do programu pisarskiego Centrum Sztuki Dziecka 28.03.2024 12:28
Kompozytor i pianista Jerzy Kornowicz i dziennikarka muzyczna Dorota Kozińska zostali laureatami dorocznych Nagród Związku Kompozytorów Polskich (ZKP) za rok 2021 - poinformowała PAP w piątek dyrektor biura ZKP Marta Skotnicka-Karska.
Jerzy Kornowicz został nagrodzony "za wybitną kreatywność artystyczną oraz nadzwyczajną aktywność w działaniach na rzecz środowiska ZKP i całej kultury polskiej", a Dorota Kozińska – "za bogatą twórczość krytyczną, eseistyczną i translatorską, obejmującą rozległe obszary muzyki, ze szczególnym uwzględnieniem teatru muzycznego".
Nagrody przyznało jury w składzie: Zygmunt Krauze (przewodniczący), Rafał Augustyn, Beata Bolesławska-Lewandowska, Mieczysław Kominek, Tadeusz Wielecki i Małgorzata Woźna-Stankiewicz.
Doroczna Nagroda Związku Kompozytorów Polskich przyznawana jest od 1949 r. – do 1991 r. dla uhonorowania twórców i odtwórców za ich wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki, a od 1991 r. – "polskim kompozytorom, wykonawcom, muzykologom, pedagogom i organizatorom życia muzycznego za wybitne osiągnięcia".
Uroczyste wręczenie nagród planowane jest we wrześniu podczas 65. Festiwalu "Warszawska Jesień".
Jerzy Kornowicz jest kompozytorem, pianistą-improwizatorem, pedagogiem i promotorem muzyki. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie (u Tadeusza Bairda i Mariana Borkowskiego) i w Konserwatorium Królewskim w Hadze (u Louisa Andriessena).
Pisał utwory dla wielu instytucji, zespołów, festiwali i teatrów. Jego muzyka była wykonywana w ponad 20 krajach świata. W 2000 r. jego utwór "Figury w oplocie" uzyskał rekomendację na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO. W 2015 r. utwór "Wielkie przejście", który w grudniu 2013 r. miał premierę w czasie kijowskiego Majdanu i w jego sąsiedztwie, uzyskał nominację do nagrody "Polonica Nova".
Kornowicz jest założycielem grupy Kawalerowie błotni skupiającej improwizujących kompozytorów oraz muzyków alternatywnych i jazzowych, z którymi prezentował spektakle muzyczne w Polsce i wielu krajach Europy.
Zainicjował i współorganizował festiwale i cykle koncertowe. Jest współtwórcą i komisarzem artystycznym Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej "Kody" w Lublinie. Sprawuje funkcję dyrektora festiwalu "Warszawska Jesień". W latach 2003-15 był prezesem ZKP.
Jest współinicjatorem powstania i prezesem Stowarzyszenia Kreatywna Polska łączącego polskie przemysły kreatywne i środowiska twórcze. Wykładał gościnnie na uczelniach polskich, europejskich i w USA.
Jego utwory ukazały się na płytach wydanych przez BBC Music, Signum Classic, Polskie Nagrania, Reqiuem Records, Acte Préalable, DUX, Ośrodek Rozdroża (płyta "Sceny z bezkresu" z Kawalerami Błotnymi i zespołem Europejskiej Szkoły Śpiewu Tradycyjnego w Lublinie) i Polskie Centrum Informacji Muzycznej. Wydawcą części utworów Kornowicza jest PWM.
Dorota Kozińska jest absolwentką filologii klasycznej Uniwersytetu Warszawskiego. Była uczestniczką kursów interpretacji muzyki dawnej, m.in. pod kierunkiem Marcela Péresa. Jako wokalistka występowała w zespole "Studio 600", założonym i współprowadzonym przez nią wraz z Aldoną Czechak.
W latach 1992–2013 była członkinią redakcji "Ruchu Muzycznego", w którym początkowo prowadziła dział koncertowy, a następnie dział teatru muzycznego; na łamach tego czasopisma pisywała też felietony historyczne pod pseudonimem Mus Triton.
Kozińska publikowała m.in.: w "Teatrze", "Tygodniku Powszechnym", "Muzyce w Mieście" i "Ricie Baum". Była wieloletnią uczestniczką posiedzeń Trybunału Płytowego Programu II Polskiego Radia.
Jest wykładowczynią Akademii Teatralnej w Warszawie oraz Studium Podyplomowego Instytutu Badań Literackich. Prowadzi blog Upiór w operze. Strona dla słuchających inaczej.
Na język polski przełożyła m.in. książki Colina Thubrona, E. L. Doctorowa, Roberta Byrona Magdalen Nabb i Laurensa van der Posta. Za przekłady "Po Syberii" i "Utraconego serca Azji" Thubrona była nominowana do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki.
W 2006 r. jako wolontariuszka wyjechała uczyć angielskiego w prowincji Farjab w północno-zachodnim Afganistanie. Swoje doświadczenia opisała w reporterskiej książce "Dobra pustynia", która w 2013 r. została nominowana do Nagrody im. Beaty Pawlak.