Inne aktualności
- Opole. „Negatyw” w Teatrze im. J. Kochanowskiego 07.04.2025 17:21
- Bytom. Kwiecień w Teatrze Rozbark 07.04.2025 17:16
- Warszawa. Spotkanie ministrów kultury UE; jednym z tematów sytuacja młodych artystów i artystek 07.04.2025 16:33
-
Warszawa. W teatrze odwracanie wzroku nie zawsze oznacza niechęć – nowe recenzje Komisji 31. OKNWPSW 07.04.2025 15:31
- Poznań. Malta Festival – święto otwartości! Z Broadwayu na Malta Festival 07.04.2025 15:08
-
Wrocław. Pożegnanie spektaklu „Wyszedł z domu. Tak zwana komedia” w T. Współczesnym 07.04.2025 14:37
-
Bielsko-Biała. Teatr Polski wystawi pierwszy dramat Gombrowicza 07.04.2025 14:28
- Gdańsk. Gdańskie Stypendia Kulturalne wręczone. Finansowe wsparcie dla 105 osób 07.04.2025 13:58
- Kraków/Szczecin. Andrzej Mikosz „Webber” z Fryderykiem za album z muzyką do musicalu „1989” 07.04.2025 13:21
- Warszawa. 15 lat z Portnoyem, czyli celebracja 15-lecia spektaklu „Kompleks Portnoya” Teatru WARSawy 07.04.2025 13:02
- Bielsko-Biała. Centrum Bajki i Animacji OKO docenione przez „Politykę” 07.04.2025 12:59
- Gdynia. Kwiecień w Teatrze Gdynia Główna 07.04.2025 12:54
- Lublin. Teatr Papahema i Teatr im. Mickiewicza z Częstochowy z wizytą w Teatrze Starym 07.04.2025 12:23
- Olsztyn. OTL zaprasza na pokaz „Czerwonego Kapturka” tłumaczonego na język migowy 07.04.2025 11:48
Wykonanie IX Symfonii ze sławną „Odą do radości” Fryderyka Schillera śpiewaną w finale zainaugurowało w niedzielę 29. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Najbliższe dwa festiwalowe dni wypełni „promienna i liryczna” muzyka kameralna.
Podczas niedzielnej inauguracji Festiwalu Orkiestrę Narodowego Forum Muzyki, Chór Filharmonii Krakowskiej oraz kwartet solistów – Chen Reiss (sopran), Sarah Romberger (mezzosopran), Sung Min Song (tenor), Jan Martiník (baryton) – poprowadził światowej sławy dyrygent Christoph Eschenbach.
Niemiecki pianista i dyrygent Christoph Eschenbach urodził się we Wrocławiu w roku 1940. Powszechnie ceniony zarówno jako dyrygent, jak i pianista, Eschenbach należy do muzycznej elity intelektualnej Europy. Znany z bogatego repertuaru i głęboko przemyślanych interpretacji był wielokrotnie nagradzany, a w 2015 r. otrzymał Ernst von Siemens Musikpreis, zwaną „muzyczną Nagrodą Nobla”, za swoje osiągnięcia dyrygenckie i pianistyczne.
Dwa kolejne dni festiwalu – poniedziałek 7 kwietnia i wtorek 8 kwietnia poświęcone są muzyce kameralnej.
„Gorąco oczekiwany jest – jak zaznacza Andrzej Giza, dyrektor Stowarzyszenia Ludwiga van Beethovena, organizatora festiwalu - poniedziałkowy występ francuskiego pianisty młodego pokolenia – Lucasa Debargue’a”. Na program recitalu w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej złożą się m.in. dwie kompozycje Ludwiga van Beethovena: Sonata fortepianowa emoll op. 90 oraz Sonata fortepianowa cis-moll op. 27 nr 2; Temat i wariacje cis moll op. 73 francuskiego kompozytora i organisty Gabriela Fauré a także utwory Fryderyka Chopina: Scherzo E-dur op. 54; Ballada As-dur op. 47; Ballada f-moll op. 52.
Podczas wtorkowego koncertu kameralnego wystąpi australijski Orava Quartet z wybitnym polskim pianistą mieszkającym w Londynie, półfinalistą Konkursu Chopinowskiego. Łukaszem Krupińskim oraz skrzypaczką Vivianą Hagner z przyjaciółmi z festiwalu Krzyżowa Music.
Powstały niespełna dwie dekady temu Orava Quartet został na łamach „The Australian” nazwany „przyszłością australijskiej muzyki kameralnej”. Nazwa zespołu nawiązuje do słynnego dzieła Wojciecha Kilara, czego źródeł można upatrywać w pochodzeniu muzyków kwartetu: skrzypka Daniela oraz wiolonczelisty Karola Kowalików – polskich instrumentalistów obecnie prężnie działających w Brisbane na wschodnim wybrzeżu Australii. Wraz z Davidem Dalseno (skrzypce) oraz Thomasem Chawnerem (altówka) prezentują oni szeroki przekrój repertuaru przeznaczony na kwartet smyczkowy.
W programie koncertu znajdzie się m.in. III Kwartet smyczkowy „Kartki z nienapisanego dziennika” Krzysztofa Pendereckiego. Jednoczęściowa budowa utworu posłużyła jako kanwa muzycznego dialogu poruszającego wątki z własnej przeszłości artysty. Kwartet ten uznaje się za swoistą podróż sentymentalną autora, a zarazem jedną z najbardziej osobistych i refleksyjnych kompozycji w spuściźnie Pendereckiego.
Publiczność usłyszy też „promienny i liryczny” Kwartet smyczkowy F-dur op. 18 nr 1 Ludwiga van Beethovena a także Kwintet fortepianowy Es-dur op. 44 Roberta Schumanna. Ten romantyczny utwór został skomponowany w pierwszych latach jego szczęśliwego małżeństwa z pianistką i kompozytorką Clarą Wieck i jej właśnie został zadedykowany. Artystka brała udział także w jego prawykonaniu podczas koncertu w lipskim Gewandhausie w styczniu 1843 roku. Kwintet uznaje się za doskonale przemyślany warsztatowo, „muzyczny klejnot romantycznego uniesienia”. Entuzjastycznie przyjęty przez publiczność, stanowi jednocześnie pierwszy z wielkich kwintetów stworzonych przez kompozytorów następnych pokoleń, w tym między innymi Johannesa Brahmsa czy Césara Francka.
Koncert objęła patronatem honorowym Ambasada Australii w Polsce.
Hasło Beethoven i wielka poezja – określa program tegorocznego festiwalu. Tworzą go koncerty symfoniczne, kameralne, utwory wokalno-instrumentalne i kompozycje inspirowane literaturą od Beethovena poprzez Ferenca Liszta, Gustava Mahlera, Richarda Straussa, Maurice’a Ravela po Krzysztofa Pendereckiego.
Podczas dwunastu festiwalowych dni publiczność wysłucha osiem koncertów symfonicznych, trzy recitale pieśni, dwa recitale fortepianowe oraz dwa koncerty kameralne.
Elżbieta Penderecka, dyrektor artystyczna Festiwalu – jak poinformował PAP Andrzej Giza dyr. Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena, organizatora festiwalu - zaprosiła do udziału w koncertach wielu znakomitych solistów i dyrygentów, a także najlepsze krajowe i zagraniczne orkiestry symfoniczne.
Podczas Festiwalu z koncertami symfonicznymi wystąpią polskie zespoły: Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod kierownictwem maestro Lawrenca Fostera, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej prowadzona przez Yarosłava Shemeta, Orkiestra Filharmonii Łódzkiej pod batutą Pawła Przytockiego. Po raz pierwszy zaprezentuje się Beethovenorchester z Bonn pod batutą swego muzycznego dyrektora, Dirka Kaftana.
29. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, który trwać będzie do 18 kwietnia, współfinansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy. Honorowym patronatem objął wydarzenie Prezydent Andrzej Duda.