Inne aktualności
- Włochy. W Rzymie uczczono 50. rocznicę premiery spektaklu „Umarła klasa” Tadeusza Kantora 06.11.2025 19:55
- Warszawa. Joga i warsztaty w Teatrze 21 06.11.2025 18:20
- Opole. Norbert Rakowski i Teatr im. Jana Kochanowskiego w międzynarodowym projekcie DRAMAFEST 2025 06.11.2025 18:16
- Warszawa. STUDIO teatrgaleria: Sztuka wolności za murami więzienia 06.11.2025 16:47
- Kraków. Gilbert Grape na scenie Teatru Ludowego – opowieść o rodzinie i trudnych wyborach 06.11.2025 16:32
-
Warszawa. „Polski Focus” na Międzynarodowym Festiwalu Dramaturgii Współczesnej DramaFest w Meksyku
06.11.2025 16:23
- Kraków. Proces zabójcy prezydenta w dniu Święta Niepodległości 06.11.2025 15:57
- Lublin. Wystawa prac Stanisława Szukalskiego od piątku w Galerii Gardzienice 06.11.2025 15:55
- Białystok. Teatr Dramatyczny weźmie udział w 11. edycji International Bitola Shakespeare Festival w Macedonii Północnej. 06.11.2025 15:42
- Katowice. Premiera „Masary” Szczepana Twardocha – opowieści o dorastaniu, samotności i hejcie - w sobotę 06.11.2025 15:22
-
Lublin. Wystartowały Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca
06.11.2025 15:02
- Legnica. Wkrótce premiera „Systemu Sulta” w reż. Mateusza Pakuły na Scenie na Piekarach 06.11.2025 14:48
-
Wrocław. Nabór scenariuszy do Konkursu Off na 46. PPA przedłużony do 13 listopada
06.11.2025 14:41
- Warszawa. Teatr WARSawy świętuje lata scenicznych sukcesów tytułami, które nie schodzą z afisza 06.11.2025 14:35
Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie, najjaśniejsza scena teatralna w Polsce, otwiera nowy sezon. I potwierdza, że dopóki będzie trwała wojna na Ukrainie, nie wystawi przygotowanego od dawna spektaklu „Borys Godunow” w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Brawo! Pisze Sylwia Krasnodębska w „Gazecie Polskiej Codziennie”.
Opera Modesta Musorgskiego jest muzyczną adaptacją tragedii Aleksandra Puszkina pod tym samym tytułem - „Borys Godunow". Sztuka inspirowana życiem doradcy Iwana IV Groźnego w ostatnich latach jego panowania odnosi się do jednego z najbardziej dramatycznych okresów w dziejach Rosji - wielkiej smuty. Ten burzliwy czas zamętu przyniósł kryzys Carstwa Rosyjskiego z klęskami żywiołowymi i kryzysem społeczno-gospodarczym. Muzyczne dzieło Musorgskiego z tekstem Puszkina swoją prapremierę miało w 1874 r. Co istotne, spektakl z premedytacją odrzucił silne wpływy opery włoskiej i postawił w całości na rosyjską tradycję muzyczną.
Treliński wystawił dzieło 15 lat temu, pokazując zgubne skutki tyranii. W 2008 r., najpierw inscenizował je w Litewskim Narodowym Teatrze Opery i Baletu w Wilnie, a rok później tytuł zabrzmiał w Operze Narodowej w Warszawie. W 2021 r. Treliński powrócił do tytułu, szykując kolejną premierę z Tomaszem Koniecznym w partii tytułowej i dyrygentem Michałem Klauzą.