EN

26.07.2023, 16:26 Wersja do druku

Internet. „Peter Grimes” Teatru Wielkiego - Opery Narodowej od 28 lipca na operavision.eu

Peter Grimes utrzymuje się z rybołówstwa. Surowy i samotny mężczyzna jest w konflikcie z lokalną społecznością, która oskarża go o brutalność wobec swoich młodocianych pomocników i obarcza winą za śmierć jednego z nich. Kilka osób staje w jego obronie - Ellen Orford, wdowa, którą chce poślubić, emerytowany kapitan marynarki Balstrode i aptekarz Ned Keene.
Co naprawdę stało się z jego zaginionym uczniem i czy rybak był w to zamieszany?

fot. Krzysztof Bieliński / mat. Archiwum Artystycznego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Inne aktualności

Aldeburgh, mała wioska rybacka w Suffolk na wschodnim wybrzeżu Anglii, to miejsce, gdzie urodził się i spędził większość swojego życia kompozytor opery Benjamin Britten. W Aldeburgh mieszkał i pracował również poeta George Crabbe, którego wiersz The Borough stał się fundamentem libretta opery. Jego historia o samotniku, wykluczonym przez społeczność rybacką Aldeburgh, zafascynowała młodego Brittena. Premiera Petera Grimesa odbyła się w teatrze Sadler’s Wells w Londynie w 1945 roku a spektakl został przyjęty entuzjastycznymi recenzjami.

Reżyser Mariusz Treliński wraz z dramaturgiem Marcinem Cecko w warszawskiej inscenizacji skupili się na trzech głównych aspektach historii. Na warsztat wzięli przede wszystkim postać Grimesa – obcego i outsidera. Kolejnym aspektem, który zainteresował twórców, jest tożsamość społeczna objawiająca się w agresji członków osady, ocenianiu Grimesa, chęci odsunięcia, odizolowania rybaka. Trzecim kluczowym elementem jest postać martwego chłopca, powracającego jako zjawa, której siła jest dwuznaczna – pełni zarówno rolę egzekutora, jak i ofiary. Twórcy tej produkcji pragną wzbudzić empatię i zrozumienie dla postaci Grimesa, analizując jednocześnie społeczne mechanizmy wykluczenia czy hipokryzji, obecne przecież i w naszym społeczeństwie. Dramatyczny kulminacyjny moment opery ukazuje wizję rytuału, rodzaj brutalnego sądu nad ciałem Grimesa.

Orkiestrą Teatru Wielkiego - Opery Narodowej dyryguje Michał Klauza, a w skład znakomitej obsady wchodzą: odtwórca roli tytułowej tenor Peter Wedd, sopranistka Cornelia Beskow jako pełna empatii Ellen Orford oraz baryton Krzysztof Szumański jako emerytowany kapitan Balstrode, którego potępienie przypieczętowuje los Grimesa.

Od pierwszych taktów muzyka Brittena przykuwa uwagę, zwłaszcza że Michał Klauza podał ją z matematyczną niemal precyzją i wyczuciem wewnętrznych napięć. Zasługa dyrygenta tym większa, bo Britten nie operuje olbrzymią masą dźwiękową, którą można przykryć pewne niedokładności. On preferuje użycie małych grup instrumentów, miesza religijne psalmy z frywolnymi piosenkami żeglarskimi, melodyjne ariosa ze scenami rodzajowymi, a Michał Klauza połączył to wszystko w dynamiczną całość. (…) - Jacek Marczyński, Rzeczpospolita

OperaVision to bezpłatna platforma streamingowa wspierana przez program Creative Europe Unii Europejskiej. Spektakle dostępne na operavision.eu to najlepsze produkcje scen operowych i baletowych z całego świata. Każdego tygodnia platforma wzbogaca się o nowe propozycje, tworzące różnorodny repertuar łączący najbardziej cenione tytuły ze światowymi premierami i nowymi odkryciami. Spektakl Giselle w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego, będący do niedawna dostępny w serwisie, pobił swoisty rekord oglądalności portalu przekraczając ponad 490 000 wyświetleń!

Peter Grimes
Od 28 lipca, godz. 19.00 na operavision.eu (spektakl dostępny do 28 stycznia 2024)

Obsada:
Peter Grimes: Peter Wedd
Ellen Orford: Cornelia Beskow
Balstrode: Krzysztof Szumański
Auntie: Wanda Franek
Siostrzenica 1: Aleksandra Łaska
Siostrzenica 2: Maria Stasiak
Boles: Mateusz Zajdel
Swallon: Dariusz Machej
Mrs Sedley: Jadwiga Postrożna
Wielebny Horace Adams: Aleksander Kunach
Ned Keene: Szymon Komasa
Hobson: Lukas Jakobski

Realizatorzy:
Dyrygent: Michał Klauza
Reżyseria: Mariusz Treliński
Dramaturg: Marcin Cecko
Scenografia: Boris Kudlička
Kostiumy: Marek Adamski
Choreografia: Jacek Przybyłowicz
Reżyseria świateł: Marc Heinz
Reżyseria video: Bartek Macias
Charakteryzacja: Waldemar Pokromski
Przygotowanie chóru: Mirosław Janowski

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
tancerze, epizodyści

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne