EN

28.04.2022, 16:30 Wersja do druku

Warszawa. Inauguracja 31. Festiwalu Mozartowskiego

Festiwal Mozartowski rozpocznie Gala Inauguracyjna 7 maja w Filharmonii Narodowej. Tego dnia usłyszymy uwertury Mozarta w wykonaniu Orkiestry Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej oraz program zatytułowany Jazz z MACV w wykonaniu Krzysztofa Herdzina.

mat. teatru

Inne aktualności

Mozart - Uwertury

W pierwszej części zaprezentowane zostaną uwertury Wolfganga Amadeusza Mozarta, które wykona Orkiestra Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej prowadzona od skrzypiec przez Radosława Kamieniarza.

Uwertury, zwłaszcza w dojrzalszych operach, skupiają w sobie najważniejsze muzyczne elementy, pojawiające się później w trakcie całego dzieła. Orkiestra MACV, która posiada w swoim repertuarze przede wszystkim barokowe i klasyczne tytuły operowe, jest wyjątkowo predestynowana do przekazu owych niuansów operowej ekspresji. Zebranie niemalże wszystkich uwertur do dzieł scenicznych mistrza z Salzburga i chronologiczne ich uporządkowanie daje unikatową możliwość przekrojowego potraktowania tematu. Jest to swoista podróż w czasie, podczas której słuchacz towarzyszy Wolfgangowi w rozwoju jego twórczej osobowości.

Jazz z MACV: Krzysztof Herdzin

W drugiej części będzie można usłyszeć XVII koncert fortepianowy G-dur KV 453 W. A. Mozarta (z kadencjami jazzowymi K. Herdzina) oraz Chopiniana con delizia w wykonaniu Krzysztofa Herdzina oraz Orkiestry Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej.

Chopiniana con delizia powstała w 2009 roku na zamówienie akordeonisty Huberta Giziewskiego. Pierwotnie została rozpisana na dwa akordeony, klarnet i orkiestrę smyczkową. My dostajemy wersję smyczkową z fortepianem w roli głównej. Jeżeli w kadencjach u Mozarta Herdzin jedynie flirtował z przeszłością, tutaj twardo stąpa po ziemi. Jest rasowym jazzmanem, który buduje współczesną fantazję na tematy Chopinowskie. Jego erudycja nie zna granic: tu mazurek, tam etiuda. Herdzin wiąże motywy Chopina w trzyczęściowy błyskotliwy, salonowy cykl. Raz zainspiruje go rytm, innym razem ledwie kilkudźwiękowy motyw. Chopin, który lubił improwizować, byłby zachwycony. Dawne instrumenty MACV nadają całości miękkości i słodyczy.

***

Jazz z MACV to cykl, w którym artystom zaliczanym do elity jazzu towarzyszą muzycy specjalizujący się w grze na instrumentach dawnych, tworzący Orkiestrę Warszawskiej Opery Kameralnej – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.

Jazz i muzykę dawną łączy idea twórczego podejścia do materiału muzycznego. Improwizacja jest chlebem powszednim jazzmanów, ale tak samo była nim dla kompozytorów tworzących w XVII, XVIII i XIX w. G. F. Haendel improwizował swoje koncerty organowe, pozostawiając orkiestrze jedynie szkic utworu.

Podczas koncertów z cyklu JAZZ MACV improwizacja często opiera się na materiale muzycznym Bacha czy Mozarta, ale bardzo twórczo go rozwija, nadając utworowi nowy kształt. Dla muzyków orkiestrowych to otwarcie na niestandardowy język jazzowy i bardzo elastyczne podejście do zapisu jest doświadczeniem niezwykle ubogacającym i inspirującym. Połączenie jazzu z muzyką dawną może stanowić także pomost, przez który współczesny słuchacz wejdzie do świata muzyki wykonywanej na instrumentach historycznych.

***

Festiwal Mozartowski – powołany do życia w 1991 roku to fenomen w skali światowej. Na przestrzeni lat wykonano w jego ramach wszystkie dzieła sceniczne kompozytora. Warszawska Opera Kameralna była jedyną instytucją, która posiadała je w stałym repertuarze, wielokrotnie prezentując je poza granicami i podbijając serca melomanów m.in. Japonii, Omanu, Libanu i niemal całej Europy

Płyta ,,Overtures’’ już w sprzedaży!

Płyta zawiera uwertury do najważniejszych oper Wolfganga Amadeusza Mozarta. Utwory wykonała Orkiestra Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej. Podczas realizacji tego nagrania zespół prowadzony był od skrzypiec przez koncertmistrza Radosława Kamieniarza.

Orkiestra MACV jest wyjątkowo predestynowana do przekazu niuansów operowej ekspresji. Zebranie niemalże wszystkich uwertur do dzieł scenicznych mistrza z Salzburga i chronologiczne ich uporządkowanie daje unikatową możliwość przekrojowego potraktowania tematu. Jest to swoista podróż w czasie, podczas której słuchacz towarzyszy Wolfgangowi w rozwoju jego twórczej osobowości.

W XVIII wieku zagadnienie przywództwa w orkiestrze było przedmiotem licznych debat i dyskusji. W niektórych gatunkach preferowane było „dyrygowanie” za pomocą zwiniętego rulonu papieru, w innych prowadzenie orkiestry powierzano klawesyniście, którego postrzegano jako najbardziej uprawnionego do tego rodzaju zadań. Jednak przez cały okres XVIII wieku w wielu przodujących europejskich ośrodkach muzycznych to właśnie pierwszemu skrzypkowi przypadało w udziale zaszczytne i bardzo odpowiedzialne zadanie prowadzenia orkiestry. Tego rodzaju przywództwo gwarantowało najbardziej naturalną i pełną wzajemnej inspiracji współpracę lidera i całego zespołu. Do tych wspaniałych tradycji nawiązuje MACV swoją płytą Ouvertures, wierząc, iż przyczyni się nie tylko do przybliżenia szerszemu gronu odbiorców muzyki Mozarta, ale też do rozpowszechnienia jednego z najbardziej niezwykłych zjawisk kultury, jakim jest opera.

Płyta CD dostępna jest we wszystkich sklepach muzycznych i serwisach internetowych oraz na operakameralna.pl

Przedsprzedaż winyla od 1 czerwca 2022 r. na operakameralna.pl

Źródło:

Materiał nadesłany