EN

27.09.2023, 15:21 Wersja do druku

Warszawa. Dziurawe prawo przeszkadza w rozwoju polskiej branży muzycznej - wnioski z konferencji przed Dniem Polskiej Muzyki

Inne aktualności

Polska muzyka cieszy się wielką i wciąż rosnącą popularnością. Zdaniem uczestników konferencji zapowiadającej Dzień Polskiej Muzyki potrzebne są zmiany w prawie, by polscy muzycy mogli korzystać z pełni standardów wypracowanych przez UE.

Zbyt niskie wynagrodzenia z serwisów streamingowych (najpopularniejszy współcześnie sposób odbioru muzyki), przestarzałe prawo związane z opłatą od czystych nośników oraz brak regulacji dotyczących Sztucznej Inteligencji w kulturze - to główne wyzwania stojące przed polską branżą muzyczną. Dyskusje na poniedziałkowej konferencji poświęconej nadchodzącemu Dniu Polskiej Muzyki w dużej mierze toczyły się wokół tych tematów.


- Sztuczna Inteligencja jak na razie nie potrafi napisać naprawdę jakościowej muzyki, porównywalnej do Chopina lub Nirvany. Jednak algorytmy już potrafią stworzyć muzykę tła nieodróżnialną od ludzkiego dzieła. Nie da się cofnąć rozwoju tej technologii. Natomiast możemy i powinniśmy ją uregulować. Obecne polskie prawo za twórcę uważa jedynie człowieka. Pracujemy nad propozycjami w tym zakresie. W ZAiKS-ie działa współpracująca z europejskimi organizacjami ekspercka grupa, która wypracowuje rozwiązania gwarantujące uczciwe prawa dla autorów - podkreślił Miłosz Bembinow, Prezes Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Bembinow zapowiedział również, że w bliskiej przyszłości Stowarzyszenie zaproponuje prawne rozwiązania dla metaversum - kolejnego nowatorskiego obszaru technologii, który może dotyczyć autorów.

O wyzwaniach związanych z portalami streamingowymi, głównymi współczesnymi mediami do odbioru muzyki, mówił Paweł Walicki, Dyrektor Zarządzający wydawnictwa Art2Music - Opłaty za korzystanie ze streamingu w Polsce są minimalne, więc i przychody należą do najniższych. Dlatego zyski niezależnych artystów z tego tytułu przypominają jałmużnę - podkreślał.

Prezes ZAiKS-u przypomniał problem luki prawnej, która wciąż odróżnia polskie przepisy od standardów większości europejskich krajów. Chodzi o tzw. opłatę od czystych nośników - W Polsce od wielu lat obowiązuje rekompensata za kopiowania dzieł na dozwolony użytek od takich urządzeń jak kasety magnetofonowe, taśmy VHS, płyty CD. Kuriozalny jest w tym kontekście brak opłaty od smartfonów, tabletów i laptopów - najpopularniejszych dzisiaj urządzeń do powielania muzyki, filmów i książek. Według szacunków branża z powodu przestarzałych przepisów traci rocznie około 300 milionów złotych. Niestety wciąż nie ma woli politycznej w rządzie do ucywilizowania prawa na europejski wzór - stwierdził Miłosz Bembinow.

Brak nowoczesnych rozwiązań prawnych jest głównym problemem w rozwoju branży muzycznej. Natomiast rosnąca popularność polskich twórców i twórczyń zaskakuje nawet specjalistów od lat działających na rynku - Jest dla mnie jakimś zaskoczeniem fakt, że Polacy aż tak chcą słuchać i oglądać krajowych muzyków. Nasi artyści zapełniają stadiony i kluby w większej liczbie fanów niż zachodnie gwiazdy - podsumował Marek Laskowski, prezes klubu muzycznego Progresja. Twarde dane potwierdzają tę opinię. Około 80% ze 100. najpopularniejszych utworów w serwisach streamingowych to piosenki polskich artystów. Największym zainteresowaniem cieszą się koncerty rodzimych artystów, które czasem – jak w przypadku Dawida Podsiadło czy sanah - wyprzedawały się w zaledwie kilka minut. Wartość polskiego rynku fonograficznego urosła w 2022 roku o ponad 28% w porównaniu do 2021 roku. Po raz pierwszy w historii Polska znalazła się w gronie 20. największych rynków muzycznych świata.

W panelu „Kondycja i wyzwania polskiego rynku muzycznego”, którymoderował Jacek Cieślak, kierownik działu kultura w Rzeczpospolitej wzięli udział:

- Miłosz Bembinow – Prezes Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, kompozytor, dyrygent;

- Anna Ceynowa – Prezeska Fundacji EMPOWER POLAND, Przewodnicząca Rady Polskiego Rynku Muzycznego;

- Paweł Walicki – Dyrektor Zarządzający Art2Music;

- Marek Laskowski - prezes klubu Progresja;

- Krzysztof Bąk - Agencja Eventowa Live.

Eksperci na konferencji rozmawiali także podczas prowadzonej przez Agnieszkę Szydłowską dziennikarkę radia newoncekolejnej dyskusji „Wolność myślenia, wolność tworzenia”. W eksperckim składzie wystąpili:

- Monika MINI Wydrzyńska (Linia Nocna) – piosenkarka, autorka tekstów, kompozytorka;

- Kasia Moś - piosenkarka, autorka tekstów,

- Tomek Lipiński – artysta, kompozytor, autor;

Ostatnim wydarzeniem konferencji był panel „Miasta Muzyki” moderowany przez Kasię Nowicką, Novikę, piosenkarkę, autorkę tekstów, autorkę i prowadzącą audycję „Lekko” w radiu Kampus. W dyskusji uczestniczyli:

- Joanna Szymczewska - agencja koncertowa Good Taste, promotorka i organizatorka festiwali miejskich, m.in. Jarocin, Salt Wave, Next Fest;

- Tamara Kamińska - Dyrektora Music Export Poland, ekspertka ds. Miast Muzyki UNESCO;

- Przemek Myszor – członek zespołu Myslovitz, kompozytor, autor tekstów;

- Kuba Wandachowicz - członek zespołu Cool Kids of Death, związany z łódzkimi klubami muzycznymi.

Wydarzenie miało miejsce 25 września w siedzibie Stowarzyszenia Autorów ZAiKS przy ul. Hipotecznej 2 w Warszawie.

Sam Dzień Polskiej Muzyki będzie świętowany 1 października. Wówczas polska muzyka zdominuje anteny ponad 100. ogólnopolskich stacji radiowych i telewizji muzycznych w Polsce m.in. RMF FM, RMF MAXXX, RMF Classic, RADIO ZET, RADIO ESKA, ESKA ROCK, SUPERNOVA, ANTYRADIO, MELORADIO, CHILLIZET, RADIO ZŁOTE PRZEBOJE, RADIO POGODA, ROCK RADIO, 4FUN.TV, 4FUN DANCE, STARS TV, MIXTAPE TV, RADIO KOLOR, JEDYNKA, DWÓJKA, TRÓJKA, CZWÓRKA, rozgłośni regionalnych m.in. Radio Lublin, Radio Wrocław, Radio Poznań czy Radio PiK, lokalnych jak radio Płock, radio Trendy, radio Sudety24, radio FAMA, Muzyczne Radio, radio Parada, radio Park, radio Nakło, Leliwa, Twoja Polska Stacja, czy studenckich, m.in. Radio Mors, czy Radio Centrum.

Słuchacze i widzowie będą również mogli poznać programy z wyjątkowymi muzycznymi gośćmi oraz koncerty polskich artystów, a także dowiedzieć się wielu ciekawostek o polskiej muzyce i rodzimym rynku muzycznym. 1 października polską muzykę będzie można usłyszeć także na antenach kilkunastu rozgłośni za granicą.

Organizatorem Kampanii jest Fundacja EMPOWER POLAND. Współorganizatorem 5. edycji Kampanii jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, największa w Polsce organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

Zapraszamy wszystkie media, artystów oraz fanów muzyki do włączenia się w akcję.

#DzieńPolskiejMuzyki #PolishMusicDay

Źródło:

Materiał nadesłany