Inne aktualności
-
Warszawa. Smoczyńska reżyseruje operę – „Simon Boccanegra” od piątku w TW-ON 14.02.2025 08:30
- Warszawa. Instytut Teatralny ogłosił konkurs na familijny spektakl grany w namiocie cyrkowym 13.02.2025 19:16
- Francja, „Le Monde” o Mai Komorowskiej: niekiedy starczy tylko twarz czy głos, by nastąpiła wielka teatralna chwila 13.02.2025 17:04
-
Warszawa. Co ma tłumacz do teatru? Co ma teatr do tłumacza? – spotkanie z Małgorzatą Semil w Instytucie Teatralnym 13.02.2025 16:54
-
Kraj. Baza domów kultury bez scen | Lato w teatrze 13.02.2025 16:49
- Wrocław. Panel dyskusyjny o fotografii teatralnej w Instytucie im. J. Grotowskiego 13.02.2025 16:46
-
Kraków. Wkrótce wernisaż wystawy „(nie)Umarła klasa” 13.02.2025 16:03
- Poznań. Walentynki z Teatrem Polskim 13.02.2025 15:37
- Warszawa. Próby do „Wicked” nabierają tempa 13.02.2025 14:30
-
Warszawa. Zbliża się premiera „Piekła – Nieba” Marii Wojtyszko w reż. Jakuba Krofty w Teatrze Narodowym 13.02.2025 14:28
- Toruń. Trwa nabór zgłoszeń do 9. Przeglądu Egzaminów i Dyplomów Muzycznych Wyższych Szkół Artystycznych „Przygrywka” 13.02.2025 14:10
- Warszawa. MKiDN: 51 projektów otrzymało dofinansowanie w ramach programu „Czasopisma” 13.02.2025 14:01
- Kraków. Narodowy Stary Teatr zaprasza na jutrzejszą premierę „Strasznego dworu” 13.02.2025 13:34
- Bielsko-Biała. 20. Zimowe Impresje Taneczne 13.02.2025 13:11
Jeszcze za wcześnie na podsumowywanie sytuacji kultury po – a może w trakcie? – pandemii. Sytuacja jest bezprecedensowa, rozumiemy więc pokusę jak najszybszego wyciągania z niej wniosków. Rozumiemy, bo my również chcielibyśmy możliwie prędko osiągnąć „nową normalność”, jednak zanim to się stanie, ważne jest precyzyjne informowanie o tu i teraz. Przykład niektórych artykułów z prasy branżowej sprawił, że postanowiliśmy wesprzeć publicystów, gromadząc w jednym miejscu garść rzetelnych informacji na temat aktywności Opery Bałtyckiej w ostatnich paru miesiącach - informuje gdańska scena w odpowiedzi na tekst "Teatr w czasie zarazy: Pomorski teatr online 1/3", który ukazał się w Gazecie Świętojańskiej.
To dla nas szczególnie istotne, bo w czasie zawieszenia działalności artystycznej otrzymaliśmy wyjątkowo dla nas cenne wyrazy wsparcia. Podziękowania należą się naszemu mecenasowi, Grupie LOTOS, który nie przestał wierzyć w sens wspierania instytucji kultury, i każdemu z naszych widzów z osobna. To właśnie dzięki udziałowi – i zachęcie! – publiczności byliśmy w stanie przenieść część naszej aktywności do sieci i nie tylko przetrwać ten trudny moment, ale wręcz zacieśnić wzajemne relacje.
Z przyjemnością informujemy o znacznym wzroście aktywności na Facebooku (w pierwszym półroczu 2020 liczba obserwujących wzrosła o blisko 20%, a tego, że nie są to „martwe dusze”, dowodzi 7 tysięcy komentarzy, reakcji i udostępnień publikowanych przez nas materiałów). W okresie pandemii sześciokrotnie wzrósł zasięg treści publikowanych na YouTube, gdzie zamieściliśmy ponad 50 nowych materiałów. Wśród nich znalazł się między innymi cykl Jerzego Snakowskiego „Opera Bistro”, cieszący się dużą popularnością stałych odbiorców cykli edukacyjnych Opery Bałtyckiej.
Dwa sezony, liczące łącznie 20 odcinków, przyciągnęły trochę ponad 60 tysięcy widzów. Cykl „Bałtycka wiosną” – pięć koncertów online poprzedzonych trailerem – zgromadził przed ekranami blisko 43 tysiące melomanów. Mniejsze projekty w odcinkach – „Z operą ci do twarzy” (blisko 16 tysięcy odbiorców), „Za kulisami” (oprowadzanie po budynku Opery dla ponad 10 tysięcy widzów) czy „My, widzowie” (wywiady z pracownikami Opery o widzach dla blisko 16 tysięcy odbiorców) – to także nasza duma. Zrealizowaliśmy 35 wydarzeń online, a profil Opery Bałtyckiej na Instagramie to obecnie grono ponad 1,5 tysiąca aktywnych obserwatorów.
Należy pamiętać, że praca wszystkich zespołów Opery Bałtyckiej to nie tylko przygotowania do konkretnych premier, ale przede wszystkim nieustanny trening ogólnorozwojowy. Stąd też klasy baletu online czy prowadzone na odległość nagrania orkiestry i chóru, o których chętnie informowała prasa i które można było podglądać w naszych relacjach. W trakcie pandemii nie zaprzestaliśmy ćwiczeń, a o niezmiennie wysokim poziomie wszystkich zespołów Opery będzie można przekonać się już niebawem.
Premiera opery naukowej "Wehikuł czasu" już 21 sierpnia, a zaraz po niej – w ramach jubileuszu 70-lecia – spektakle, do których wykonania zaangażujemy wszystkie zespoły Opery Bałtyckiej.
Liczne relacje w prasie pokazywały naszych solistów w maseczkach i przyłbicach, w otoczeniu sprzętu, który jeszcze wczoraj absolutnie nie kojarzył się z teatrem. Udało nam się zaadaptować do tej zmiany przy nieustannym dopingu ze strony widzów i przyjaciół Opery ze wszystkich sektorów działalności publicznej. „Zaadaptować” to zresztą mało powiedziane – czynnie wyszliśmy naprzeciw nowym wyzwaniom, uczestnicząc w akcji szycia maseczek.
Postawiliśmy na kontakt z widzem i umożliwiając wgląd w pracę wszystkich zespołów, zapewnialiśmy publiczność o tym, że mimo trudnych warunków Opera Bałtycka jest stałym punktem na kulturalnej mapie regionu, że można na nas liczyć.