Inne aktualności
- Warszawa. Historyczny układ urbanistyczny placu Teatralnego wpisany do rejestru zabytków 21.11.2024 17:22
- Warszawa. Trwa Przegląd spektakli VOD w Teatrze Powszechnym 21.11.2024 17:12
- Warszawa. Premiera w Teal House: „Mahamaya Electronic Devices” 21.11.2024 17:01
- Warszawa. Wirtualna wystawa „Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś” 21.11.2024 16:45
- Sopot. Czytanie „Cały Twój” Agaty Olszewskiej w reżyserii Piotra Pacześniaka 21.11.2024 16:34
- Warszawa. Premiera „Pułapki na myszy” w Teatrze Ateneum – w sobotę 21.11.2024 15:36
- Warszawa. „W 80 lat dookoła Syreny” – kalendarz jubileuszowy na rok 2025 21.11.2024 15:25
- Warszawa. MKiDN: Agnieszka Stułka p.o. dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 21.11.2024 14:37
- Gdańsk. Rezydencja na Solo vol. 2. Spektakle taneczne w Żaku 21.11.2024 14:28
- Poznań. Prześluga wg Ratajczaka. Prapremiera „Baśni dla wkur...onych” w Teatrze Nowym 21.11.2024 14:01
- Warszawa. Przedświąteczne plany Teatru Baj 21.11.2024 13:31
- Warszawa. „Dwaj Panowie S.” z almanachem w tle. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” w IT 21.11.2024 13:30
- Wrocław. Film z autorską audiodeskrypcją Doroty Masłowskiej rozpoczyna festiwal Korelacje 21.11.2024 13:27
- Gdynia. „Quo vadis” od kulis. Projekcja filmu „Rzym to kabaret” w Teatrze Muzycznym 21.11.2024 12:17
Konferencja Dyrektorów Teatrów Muzycznych i Operowych w Polsce po raz pierwszy odbędzie się w Szczecinie. Do tej pory spotkania dyrektorów miały miejsce w Radziejowicach.
Konferencja odbędzie się w sobotę 14 maja przed premierą „Króla Rogera” o godz. 16.00 w sali kameralnej w Operze na Zamku.
Konferencja Dyrektorów Teatrów Muzycznych i Operowych w Polsce to nieformalne ciało, które powstało w 2018 roku i zrzesza prawie wszystkiekrajowe teatry muzyczne i operowe.
Jej celem są cykliczne spotkania i wypracowywanie stanowisk dotyczących podejmowania wspólnego działań w sprawach dotyczących środowiska polskich teatrów muzycznych oraz poszerzaniu kompetencji dyrektorów. Dzięki Konferencji nigdy wcześniej środowisko teatrów muzycznych i operowych nie było tak zintegrowane, co pozwoliło na skuteczne współdziałanie szczególnie w trakcie pandemii. Jest to pewnego rodzaju zjednoczenie sił. Udało się wypracować stałe formy komunikacji nie tylko dyrektorów, lecz także różnych działów teatralnych – od techniki i marketingu po księgowość. Dzięki Konferencji dyrektorzy teatrów nie są „samotni” przy podejmowaniu często bardzo trudnych decyzji dotyczących na przykład szerokiej współpracy miedzy instytucjami, wyborów repertuarowych, zatrudniania pracowników, podejmowania decyzji o przesuwaniu premier, odwoływaniu spektakli. Dyrektorzy prowadzili między innymi rozmowy o tym, czy nie wprowadzić na wzór niemiecki jednolitego systemu wynagrodzenia, rezygnując z systemu tzw. ponadnormówek (czyli zapłaty za udział w próbach i spektaklach), jak zrobiła to choćby Opera Narodowa czy Teatr Muzyczny w Lublinie. Sytuacja podczas pandemii i obostrzeń, kiedy teatry nie grały wcale lub prezentowały swoje spektakle wyłącznie w sieci, uświadomiła konieczność przyjęcia innych niż dotychczas rozwiązań. Jednolita wyższa pensja wydaje się dziś bardziej racjonalna, ale dyskusja trwa i trudno powiedzieć, czym się zakończy. Gdyby powstało rozwiązanie systemowe zapisane w ustawie, łatwiej byłoby wprowadzić na przykład wspomnianą jednolitą pensję, bez konieczności wypracowania ze związkami zawodowymi porozumienia w każdym teatrze. Być może prace nad ustawą o statusie artysty zmobilizują również prawodawcę do zmian w ustawie o działalności kulturalnej. Ta z kolei powinna zostać zmodyfikowana w części dotyczącej funkcjonowania dyrektorów teatrów operowych i muzycznych w Polsce jakże odrębnych w stosunku do pozostałych instytucji kultury. To jeden z wielu problemów, z którymi borykają się dyrektorzy, obok spłaszczającej się siatki płac w wyniku kilkukrotnego podnoszenia płacy minimalnej. Konferencja jest więc także platformą wymiany cennych doświadczeń, bez których trudno o racjonalne zarządzanie.
Konferencja współpracuje ze Stowarzyszeniem Dyrektorów Teatrów Polskich, Unią Teatrów Polskich i ZASP-em – zgodnie z założeniem, że razem można przebić najgrubsze mury.
14 maja dyrektorzy teatrów będą dyskutować, wymieniać się poglądami na temat stanu kultury muzycznej i operowej w Polsce, kluczowych spraw dotyczących działalności w sferze finansowej (np. pozyskiwanie donatorów), spraw repertuarowych, marketingowych, docierania do widzów, planowania działalności artystycznej w trudnym czasie popandemicznym i w obliczu agresji Rosji na Ukrainę.
Jesteśmy pewni, że podczas spotkania uda się stworzyć spektakularne przesłanie na temat niebagatelnej roli kultury we współczesnym świecie, prawdy scenicznej, artystycznej wolności i wrażliwości oraz docierania z naszymi ideami do widzów.