Inne aktualności
- Kraków. „Huljet, huljet” w Teatrze Figur – niezwykły spektakl teatru cieni dla dorosłych 26.04.2024 17:07
- Kraków. „Męczeństwo i śmierć Marata” w Teatrze Groteska 26.04.2024 16:59
- Warszawa. Maj i czerwiec w Teatrze Collegium Nobilium 26.04.2024 16:25
- Warszawa. 5. Mozart Junior Festival 26.04.2024 15:44
- TVP1. Teatr Telewizji – nowa odsłona 26.04.2024 15:22
- Wałbrzych. Teatr Dramatyczny współpracuje z ESK Chemnitz 2025 26.04.2024 15:05
- Szczecin. Premiera „Giselle, tańcz!” w Teatrze Współczesnym 26.04.2024 14:29
- Warszawa. Konkurs na spektakl w namiocie. Wyniki I etapu 26.04.2024 14:25
- Warszawa. Teatr Polska 2024 – 13 spektakli ruszy w trasę po Polsce 26.04.2024 14:15
- Wrocław. Sakura. III Wrocławskie Dni Japońskich Inspiracji – Spotkanie Kultur w Sercu Europy 26.04.2024 13:45
- Łódź. Komedie w Teatrze Muzycznym 26.04.2024 12:16
- Łódź. „Rodzeństwo” Thomasa Bernharda w Teatrze Jaracza 26.04.2024 11:44
- Łódź. Kolejne pokazy w ramach akcji Dotknij Teatru 26.04.2024 11:34
- Warszawa. „Policzone i Policzeni 2024” - rusza badanie liczby artystów 26.04.2024 11:08
Konferencja Dyrektorów Teatrów Muzycznych i Operowych w Polsce po raz pierwszy odbędzie się w Szczecinie. Do tej pory spotkania dyrektorów miały miejsce w Radziejowicach.
Konferencja odbędzie się w sobotę 14 maja przed premierą „Króla Rogera” o godz. 16.00 w sali kameralnej w Operze na Zamku.
Konferencja Dyrektorów Teatrów Muzycznych i Operowych w Polsce to nieformalne ciało, które powstało w 2018 roku i zrzesza prawie wszystkiekrajowe teatry muzyczne i operowe.
Jej celem są cykliczne spotkania i wypracowywanie stanowisk dotyczących podejmowania wspólnego działań w sprawach dotyczących środowiska polskich teatrów muzycznych oraz poszerzaniu kompetencji dyrektorów. Dzięki Konferencji nigdy wcześniej środowisko teatrów muzycznych i operowych nie było tak zintegrowane, co pozwoliło na skuteczne współdziałanie szczególnie w trakcie pandemii. Jest to pewnego rodzaju zjednoczenie sił. Udało się wypracować stałe formy komunikacji nie tylko dyrektorów, lecz także różnych działów teatralnych – od techniki i marketingu po księgowość. Dzięki Konferencji dyrektorzy teatrów nie są „samotni” przy podejmowaniu często bardzo trudnych decyzji dotyczących na przykład szerokiej współpracy miedzy instytucjami, wyborów repertuarowych, zatrudniania pracowników, podejmowania decyzji o przesuwaniu premier, odwoływaniu spektakli. Dyrektorzy prowadzili między innymi rozmowy o tym, czy nie wprowadzić na wzór niemiecki jednolitego systemu wynagrodzenia, rezygnując z systemu tzw. ponadnormówek (czyli zapłaty za udział w próbach i spektaklach), jak zrobiła to choćby Opera Narodowa czy Teatr Muzyczny w Lublinie. Sytuacja podczas pandemii i obostrzeń, kiedy teatry nie grały wcale lub prezentowały swoje spektakle wyłącznie w sieci, uświadomiła konieczność przyjęcia innych niż dotychczas rozwiązań. Jednolita wyższa pensja wydaje się dziś bardziej racjonalna, ale dyskusja trwa i trudno powiedzieć, czym się zakończy. Gdyby powstało rozwiązanie systemowe zapisane w ustawie, łatwiej byłoby wprowadzić na przykład wspomnianą jednolitą pensję, bez konieczności wypracowania ze związkami zawodowymi porozumienia w każdym teatrze. Być może prace nad ustawą o statusie artysty zmobilizują również prawodawcę do zmian w ustawie o działalności kulturalnej. Ta z kolei powinna zostać zmodyfikowana w części dotyczącej funkcjonowania dyrektorów teatrów operowych i muzycznych w Polsce jakże odrębnych w stosunku do pozostałych instytucji kultury. To jeden z wielu problemów, z którymi borykają się dyrektorzy, obok spłaszczającej się siatki płac w wyniku kilkukrotnego podnoszenia płacy minimalnej. Konferencja jest więc także platformą wymiany cennych doświadczeń, bez których trudno o racjonalne zarządzanie.
Konferencja współpracuje ze Stowarzyszeniem Dyrektorów Teatrów Polskich, Unią Teatrów Polskich i ZASP-em – zgodnie z założeniem, że razem można przebić najgrubsze mury.
14 maja dyrektorzy teatrów będą dyskutować, wymieniać się poglądami na temat stanu kultury muzycznej i operowej w Polsce, kluczowych spraw dotyczących działalności w sferze finansowej (np. pozyskiwanie donatorów), spraw repertuarowych, marketingowych, docierania do widzów, planowania działalności artystycznej w trudnym czasie popandemicznym i w obliczu agresji Rosji na Ukrainę.
Jesteśmy pewni, że podczas spotkania uda się stworzyć spektakularne przesłanie na temat niebagatelnej roli kultury we współczesnym świecie, prawdy scenicznej, artystycznej wolności i wrażliwości oraz docierania z naszymi ideami do widzów.