Inne aktualności
- Katowice. Wakacyjna wystawa lalek w Teatrze Lalki i Aktora Ateneum 17.07.2024 18:12
- Warszawa. Prezydent o Jerzym Stuhrze: odszedł jeden z najwybitniejszych artystów czasów powojennych 17.07.2024 18:09
- Kraków. Agnieszka Holland o Jerzym Stuhrze: aktorstwo rozumiał jako służbę 17.07.2024 16:15
-
Kraków pożegnał Jerzego Stuhra, wszechstronnego aktora, reżysera, pedagoga 17.07.2024 15:37
-
Zakopane. Teatr Witkacego rozpoczyna 40. sezon artystyczny 17.07.2024 15:12
- Kraków. Dorota Segda o Jerzym Stuhrze: był pan bezcennym darem, który otrzymaliśmy 17.07.2024 14:18
- Kraków. Hanna Wróblewska: artyści, tacy jak Jerzy Stuhr, nigdy nie odchodzą 17.07.2024 13:46
- Kraków. Marszałek Senatu: Jerzy Stuhr był i pozostanie przedstawicielem elity wielkiego talentu 17.07.2024 13:44
- Kraków. Kard. Ryś na pogrzebie Jerzego Stuhra: dla mnie został na zawsze Piotrem Wysockim 17.07.2024 13:12
-
Kraków. Rozpoczęły się uroczystości pogrzebowe Jerzego Stuhra 17.07.2024 13:04
- Poznań. Andrzej Seweryn przyjedzie z „Królem Learem" 17.07.2024 12:40
-
Poznań. 34. Malta Festival wróci na ulice i place 17.07.2024 12:24
- Sopot. Izabela Kuna laureatką Diamentowego Klapsa 17.07.2024 12:09
- Wrocław. Podsumowanie sezonu 2023/2024 w WTP 17.07.2024 11:51
Konferencja Dyrektorów Teatrów Muzycznych i Operowych w Polsce po raz pierwszy odbędzie się w Szczecinie. Do tej pory spotkania dyrektorów miały miejsce w Radziejowicach.
Konferencja odbędzie się w sobotę 14 maja przed premierą „Króla Rogera” o godz. 16.00 w sali kameralnej w Operze na Zamku.
Konferencja Dyrektorów Teatrów Muzycznych i Operowych w Polsce to nieformalne ciało, które powstało w 2018 roku i zrzesza prawie wszystkiekrajowe teatry muzyczne i operowe.
Jej celem są cykliczne spotkania i wypracowywanie stanowisk dotyczących podejmowania wspólnego działań w sprawach dotyczących środowiska polskich teatrów muzycznych oraz poszerzaniu kompetencji dyrektorów. Dzięki Konferencji nigdy wcześniej środowisko teatrów muzycznych i operowych nie było tak zintegrowane, co pozwoliło na skuteczne współdziałanie szczególnie w trakcie pandemii. Jest to pewnego rodzaju zjednoczenie sił. Udało się wypracować stałe formy komunikacji nie tylko dyrektorów, lecz także różnych działów teatralnych – od techniki i marketingu po księgowość. Dzięki Konferencji dyrektorzy teatrów nie są „samotni” przy podejmowaniu często bardzo trudnych decyzji dotyczących na przykład szerokiej współpracy miedzy instytucjami, wyborów repertuarowych, zatrudniania pracowników, podejmowania decyzji o przesuwaniu premier, odwoływaniu spektakli. Dyrektorzy prowadzili między innymi rozmowy o tym, czy nie wprowadzić na wzór niemiecki jednolitego systemu wynagrodzenia, rezygnując z systemu tzw. ponadnormówek (czyli zapłaty za udział w próbach i spektaklach), jak zrobiła to choćby Opera Narodowa czy Teatr Muzyczny w Lublinie. Sytuacja podczas pandemii i obostrzeń, kiedy teatry nie grały wcale lub prezentowały swoje spektakle wyłącznie w sieci, uświadomiła konieczność przyjęcia innych niż dotychczas rozwiązań. Jednolita wyższa pensja wydaje się dziś bardziej racjonalna, ale dyskusja trwa i trudno powiedzieć, czym się zakończy. Gdyby powstało rozwiązanie systemowe zapisane w ustawie, łatwiej byłoby wprowadzić na przykład wspomnianą jednolitą pensję, bez konieczności wypracowania ze związkami zawodowymi porozumienia w każdym teatrze. Być może prace nad ustawą o statusie artysty zmobilizują również prawodawcę do zmian w ustawie o działalności kulturalnej. Ta z kolei powinna zostać zmodyfikowana w części dotyczącej funkcjonowania dyrektorów teatrów operowych i muzycznych w Polsce jakże odrębnych w stosunku do pozostałych instytucji kultury. To jeden z wielu problemów, z którymi borykają się dyrektorzy, obok spłaszczającej się siatki płac w wyniku kilkukrotnego podnoszenia płacy minimalnej. Konferencja jest więc także platformą wymiany cennych doświadczeń, bez których trudno o racjonalne zarządzanie.
Konferencja współpracuje ze Stowarzyszeniem Dyrektorów Teatrów Polskich, Unią Teatrów Polskich i ZASP-em – zgodnie z założeniem, że razem można przebić najgrubsze mury.
14 maja dyrektorzy teatrów będą dyskutować, wymieniać się poglądami na temat stanu kultury muzycznej i operowej w Polsce, kluczowych spraw dotyczących działalności w sferze finansowej (np. pozyskiwanie donatorów), spraw repertuarowych, marketingowych, docierania do widzów, planowania działalności artystycznej w trudnym czasie popandemicznym i w obliczu agresji Rosji na Ukrainę.
Jesteśmy pewni, że podczas spotkania uda się stworzyć spektakularne przesłanie na temat niebagatelnej roli kultury we współczesnym świecie, prawdy scenicznej, artystycznej wolności i wrażliwości oraz docierania z naszymi ideami do widzów.