Inne aktualności
- Warszawa. Min. Gliński składa życzenia Janowi Englertowi z okazji jubileuszu 45-lecia pracy reżyserskiej 27.01.2023 17:04
- Warszawa. Sceniczna premiera „Klaunady” Teatru Sztuka Ciała 27.01.2023 15:27
- Białystok. „Shirley Valentine” w sobotę w Nie Teatrze 27.01.2023 14:59
- Lublin. Luty z teatrem w CK 27.01.2023 14:54
- Opole. W drugi weekend lutego premiera „Kotki na gorącym blaszanym dachu" w Teatrze Kochanowskiego 27.01.2023 12:27
-
Warszawa. Teatr, który nikogo nie wyklucza. Premiera w Centrum Sztuki Włączającej 27.01.2023 12:08
- Katowice. Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum gra z WOŚP 27.01.2023 11:59
- Łódź. Mikołaj Chroboczek z nagrodą aktorską VIII Konkursu „Klasyka Żywa” 27.01.2023 11:53
- Świętokrzyskie. Uczniowie ze Staszowa docenieni przez znanych aktorów. Tworzą szkolny teatr 27.01.2023 11:52
- Gdańsk. Podążaj tropem zwierząt w Teatrze Szekspirowskim. „KoczkodanSe" z Poznania na koniec ferii 27.01.2023 11:28
- Warszawa. „Ode à la nuit” – Sinfonia Varsovia na festiwalu w Kraju Loary 27.01.2023 11:22
- Sosnowiec. Multimedialna sala Władysława Szpilmana ma zostać otwarta w 80. rocznicę wybuchu powstania w warszawskim getcie 27.01.2023 11:21
- Poznań. Dyrektor Maciej Nowak ma dość Poznania? Chciał się ewakuować do prestiżowego teatru w Warszawie 27.01.2023 11:01
- Kielce. Bezpieczne ferie z Teatrem Kubuś 27.01.2023 10:48
“Spektakl dyplomowy, czyli kilka piosenek o przemocy w teatrze” w Teatrze Nowym Proxima w Krakowie - pisze Piotr Gaszczyński w Teatrze dla Wszystkich..
W ramach 2. edycji Laboratorium Nowego Teatru, widzowie krakowskiej Proximy mogli obejrzeć Spektakl dyplomowy, czyli kilka piosenek o przemocy w teatrze. Przedstawienie, będące kolażem autentycznych historii twórców, koncertu i filmu, balansowało pomiędzy perspektywą osobistego doświadczenia a szerszą diagnozą często nieprawidłowych relacji zawodowych występujących w polskim środowisku teatralnym.
Odwaga cywilna: postawa spotykana niestety rzadko, ale zawsze godna szacunku. Trzeba mieć w sobie wiele siły, by za pomocą środków teatralnych próbować przepracować własne demony. W swoim spektaklu grupa młodych artystów opowiada zebranym o kilku rodzajach przemocy, jakiej zdążyła już doświadczyć, będąc przecież dopiero na początku kariery. Przedstawienie rozpoczyna się spotkaniem z aktorami, którzy usadowieni blisko widzów, zwierzają się ze swoich perypetii. I choć w ich opowieściach nie pada żadne znane nazwisko, zgromadzona publiczność, znając biogramy występujących, może w prosty sposób skojarzyć osoby i sytuacje, o których mowa (zapewne stąd konsultacja prawna twórców spektaklu, o czym zresztą sami wspominają).
By nadać osobistym historiom bardziej uniwersalnego charakteru, twórcy uciekają się do dwóch źródeł: filmu i muzyki. Wyświetlane video jest niepozbawionym humoru kryminałem, opowiadającym o śledztwie prowadzonym przez teatrologa-detektywa, poszukującego kontaktu z mityczną grupą artystów, na temat których krążą legendy. Pójście tropami kolejnych wskazówek, doprowadzi w końcu naukowca-śledczego do bardzo niebezpiecznej sytuacji…. . Tym, co przeplata kolejne części filmu, jest koncert. Wykonywane piosenki są bardzo dosadne i jednoznaczne tematycznie: traktują o niemożności związania końca z końcem za pieniądze z pracy artystycznej, hierarchiczności polskiego teatru, co prowadzi do sytuacji opresyjnych, relacji na linii dyrektor teatru – pracownik itp. Choć wykonywane nieco kakofonicznie, ujmują autentycznością wykonania i energetycznym zacięciem.
Zabiegiem szczególnie mocno zapadającym w pamięć widza jest „list z przyszłości” wyświetlany na końcu przedstawienia. Napisany w 2022 roku, przez anonimowego autora, opisuje rzeczywistość, w której ofiary przemocy (słownej, fizycznej, symbolicznej, seksualnej) znajdują natychmiastową pomoc, a sprawców spotyka społeczny ostracyzm. Jak czytamy w wyświetlanym tekście: „na szczęście od dwóch lat wszystko zaczyna się normować, zaczyna być dobrze, call-out staje się czymś naturalnym i powszechnie akceptowanym”. Oby optymistyczne założenia twórców spełniły się i kultura mówienia głośno o przemocy, mobbingu czy innych nadużyciach weszła na stałe do miejsc pracy, rodzin i innych mniejszych i większych komórek społecznych.
Spektakl dyplomowy, czyli kilka piosenek o przemocy w teatrze
muzyka: Karol Osman
autor tekstów/tajemniczy teatrolog: Andrzej Błażewicz
wokal/inicjatorka tematu: Karolina Szczypek
wokal/gitara basowa: Magdalena Dębicka
wokal/pianino: Konrad Cichoń
gitara elektryczna/video: Paweł Sablik
perkusja: Miguel Nieto
kostiumy: Maria Duda
konsultacja muzyczna: Annika Mikołajko
akceleracja energetyczno-sceniczna: Adrianna Kurzawa
choreografia: Tobiasz Berg
Eksperci:
ocena ryzyka prawnego projektu: Piotr Barczak
tuning ciała i systemu nerwowego: Katarzyna Sitarz
konsultacja psychologiczna: Katarzyna Dębicka
opieka artystyczna: Tomasz Kireńczuk
realizator nagrania: Wojciech Jastrzębski