EN

19.02.2021, 09:52 Wersja do druku

Olsztyn. Premierowe "Trzy świnki" w Olsztyńskim Teatrze Lalek

20 lutego Olsztyński Teatr Lalek zaprasza na premierę klasycznej bajki Sergiusza Michałkowa „Trzy świnki” w reż. Anny Wolszczak.

Fotografia: Jarosław Poliwko

Inne aktualności

Gdy za oknem ziąb i słota , proponujemy kojącą witaminę baśniowego ciepła i pogodnej mądrości! Znana, choć odkrywana wciąż na nowo przypowieść o trzech świnkach, niesie ze sobą prawdy niezmiennie poruszające dziecięcą wyobraźnię. Nieważne, czy dorastamy w XX, czy w XXI wieku, tak samo zdarza nam się droczyć i kłócić z krewnymi. Sztuka opowiada o przygodzie trzech prosiaków: Nif-Nifa, Nuf-Nufa i Naf-Nafa oraz emerytowanego Wilka. Każdy z braci jest na innym poziomie dojrzewania, z czego rodzi się konflikt. W spektaklu znajdzie się również miejsce na psikusy i mnóstwo rozgrzewających przyjemności. Zastanowimy się też jaką cenę trzeba zapłacić za bylejakość oraz jakie konsekwencje może przynieść nieumiarkowane lenistwo. „Trzy świnki" to barwny, plastyczny dowód na to, że wyśmienita zabawa może prowadzić do pouczających refleksji. A kiedy już pojmie się należytą wartość wspólnoty, niosącej rozwój zmiany i odpowiedzialności za własne decyzje, okaże się, że na każdego Złego Wilka zawsze jest jakiś sposób.

Niech się mury pną do góry, kiedy dłonie chętne są!

Sergiusz Michałkow/autor

(ur. 1913, zm. 2009) jeden z najpopularniejszych rosyjskich poetów i bajkopisarzy dla dzieci. Autor wielu książek i wierszy, a także sztuk i widowisk teatralnych, napisał m.in. „Nie płacz, koziołku”, „Telefon”, „Wujek Wieża”. W ciągu dwunastu lat działalności literackiej jego wiersze ukazały się w 20 milionach egzemplarzy. Jest także twórcą tekstu hymnu ZSRR oraz hymnu Rosji. Za swą twórczość otrzymał wiele odznaczeń, m. in. Order św. Andrzeja Powołańca (2008 r.) czy Order Uśmiechu (1978 r.).

Anna Wolszczak - reżyserka (AST Wrocław), teatrolożka (KUL Lublin) i instruktorka teatralna. Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia artystyczne, Rose Bruford College w Londynie oraz European Theatre Convention (ETC) w Berlinie.

W swojej twórczości skupia się na budowaniu autorskiego języka teatru wizualnego oraz materii ożywionej. W procesie twórczym lubi balansować pomiędzy działaniami fizycznymi, performansem i sztukami wizualnymi. W pracy z aktorem ważna jest dla niej relacja ciała, lalki i obiektu. Interesuje się psychologią dziecka, dlatego często w swoich spektaklach porusza tematykę dorastania i cykliczności.

W ostatnim czasie wyreżyserowała spektakl pt. „Tymoteusz i Psiuńcio” w budynku Zachęty (Narodowej Galerii Sztuki) oraz „Małą Syrenkę", która została wystawiona na deskach Łomżyńskiego Teatru Lalek.

Marta Kodeniec – scenografka, kostiumografka (ASP Warszawa) i historyczka sztuki (UJ Kraków). Stypendystka Programu Erasmus na Accademia di Belle Arti di Brera w Mediolanie (2013).

W pracy najważniejsze jest dla niej wykreowanie spójnego estetycznie wizualnego świata, będącego odzwierciedleniem historii i emocji bohaterów. Najbardziej interesuje ją teatr ożywionej materii. Projektując inspiruję się naturą, współczesną sztuką, architekturą i modą.

Współpracowała m. in. z Teatrem Polskim w Warszawie, Operą Nova w Bydgoszczy, Teatrem im. L. Solskiego w Tarnowie, Teatrem im. W. Horzycy w Toruniu, Teatrem Maska w Rzeszowie, Teatrem im H. Ch. Andersena w Lublinie, Teatrem Baj Pomorski w Toruniu, WFDiF, Akademią Teatralną w Warszawie i Łódzką Szkołą Filmową. W latach 2014-2017 stworzyła scenografie i lalki do licznych spektakli grupy teatralno-kabaretowej Pożar w Burdelu. W minionym roku pracowała nad oprawą plastyczną następujących sztuk: „Alicja w Krainie Czarów”, „Mała Syrenka” oraz „Operowy zawrót głowy”.

Katarzyna Bem - kompozytorka (Akademia Muzyczna we Wrocławiu) i skrzypaczka. Swoje umiejętności instrumentalne i kompozytorskie szkoliła na wielu mistrzowskich kursach. Jest laureatką konkursów kompozytorskich oraz instrumentalnych z zakresu kameralistyki (np. Nagroda Specjalna – wyróżnienie Marianny Patkowskiej za utwór: pt. „Drone Strike”). Jej twórczość kompozytorska obejmuje zarówno utwory instrumentalne, elektroakustyczne, jak i muzykę do spektakli teatralnych, filmów oraz gier komputerowych.

W tworzeniu muzyki najbardziej zwraca uwagę na etap, który kojarzy się często z wykończeniem utworu, a mianowicie na barwę i kolorystykę. W dużej mierze skupia się właśnie na łączeniu różnych dźwięków i szukaniu nowych rozwiązań brzmieniowych.

Jej muzyka była prezentowana zarówno w kraju (w takich lokalizacjach jak Narodowe Forum Muzyki), jak i za granicą.

Źródło:

Materiał nadesłany