Subiektywna i multimedialna bardzo podróż po pomorskim teatrze roku 2021. Subiektywna, bo ocenna, multimedialna bardzo, bo zawiera liczne odnośniki oraz obrazki sztywne i ruchome – zaleca się obejrzenie filmików i otwarcie oraz przeczytanie recenzji i relacji, by zyskać szerszy ogląd. Typowali: Beata Baczyńska (Gazeta Świętojańska), Katarzyna Wysocka (Pomorze Kultury) i Piotr Wyszomirski (Gazeta Świętojańska).
Najlepszy spektakl: „Ciemna Woda” Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku
Nominacje: „Mury Jerycha” Teatru Muzycznego w Gdyni, Państwowego Policealnego Studium Wokalno-Aktorskiego w Gdyni i Stowarzyszenia „Baduszkowcy”, „Lilla Weneda” i „Awantura w Chioggi” Teatru Wybrzeże
Najlepszy spektakl dramatyczny: „Ciemna Woda”
Nominacja: „Lilla Weneda”
Najlepszy spektakl komediowy: „Awantura w Chioggi”
Najlepszy spektakl muzyczny: „Mury Jerycha”
Najlepszy spektakl teatru tańca:
Nominacja: „Drganie jednej struny” Dada von Bzdülöw
Najlepszy spektakl offowy: „Maska” (Teatr Gdynia Główna)
Najlepszy spektakl dla dzieci/młodzieży:
Nominacja: „To tu to dom” Miejskiego Teatru Miniatura
Najciekawsze wydarzenie w teatrze amatorskim: działalność OT Rondo ze szczególnym uwzględnieniem aktywności formacji Materia Prima i Teatru Osobliwego
Nominacje: „Fauna. Musical nieludzki”, Teatr Komedii Valldal, „Bal Fatalle”, Teatr Ruchu Mo-sHe
Zauważenie: „Pan Tadeusz” (Konsulat Kultury / Gdyńskie Centrum Kultury)
Najlepsza reżyseria: Wojciech Kościelniak („Mury Jerycha”), Paweł Aigner („Awantura w Chioggi”)
Nominacje: Grzegorz Wiśniewski („Lilla Weneda”), Iwo Vedral („Ciemna woda”)
Najlepsza dramaturgia/scenariusz: Amanita Muskaria, „Ciemna woda”
Najlepsza aktorka w roli głównej:
Nominacje: Dorota Kolak („Resztki” w Teatrze Wybrzeże), Dorota Lulka („Misery” w Teatrze Miejskim w Gdyni)
Najlepszy aktor w roli głównej: Wojciech Marcinkowski („Ciemna woda”)
Nominacje: Robert Gonera („Mistrz i Małgorzata”), Grzegorz Gzyl i Robert Ninkiewicz („Powarkiwania Drogi Mlecznej”)
Najlepsza aktorka w roli drugoplanowej: Sylwia Góra („Lilla Weneda”)
Nominacja zespołowa dla aktorek w spektaklu „Nieczułość” (Sylwia Góra, Agata Bykowska, Justyna Bartoszewicz, Dorota Androsz, Magdalena Boć, Marzena Nieczuja Urbańska)
Najlepszy aktor w roli drugoplanowej:
Nominacje: Grzegorz Gzyl („Awantura w Chioggi”), komediowy Marcin Miodek („Awantura w Chioggi”, „Balkon”), Michał Jaros i Marek Tynda („Lilla Weneda”)
Zauważenie: wejście Spermy, Krwi i Potu (Piotr Witkowski, Marcin Miodek i Jakub Nosiadek) skręcających się pod wpływem głosu jąkającego się muezzina w „Balkonie” Teatru Wybrzeże
Najciekawszy debiut:
Najlepsza muzyka: Mariusz Obijalski („Mury Jerycha”)
Najlepsza piosenka: „W dawnych czasach” zespołu Materia Prima z programu Piosenki przeciwko ludzkości
Zauważenie: Maćko Prusak (ruch sceniczny w „Balkonie”)
Najlepsza scenografia: Bożena Ślaga („Mury Jerycha”)
Nominacja: Mirek Kaczmarek („Lilla Weneda”)
Najlepsze kostiumy: Mirek Kaczmarek („Lilla Weneda”)
Nominacja: Natalia Mleczak („Resztki”)
Najlepszy plakat: Michał Dziekan do „Fauny” i Aleksander Walijewski do spektaklu „Źli Żydzi” Konsulatu Kultury / Gdyńskiego Centrum Kultury
Najlepsza scena: finałowe oklaski i ukłony na premierze „Awantury w Chioggi” w Faktorii Kultury
Zauważenie: wejście Spermy, Krwi i Potu (Piotr Witkowski, Marcin Miodek i Jakub Nosiadek) skręcających się pod wpływem głosu jąkającego się muezzina w „Balkonie” Teatru Wybrzeże
Najlepszy duży festiwal/przegląd: Festiwal Szekspirowski i Animo 2021
Najlepszy mały festiwal/przegląd: Pociąg do miasta Teatru Gdynia Główna
Najlepszy spektakl zewnętrzny: „Billy’s Violence”, reż. Jan Lauwers, Needcompany na Festiwalu Szekspirowskim
Najlepszy spektakl zewnętrzny off: Fekete Seretlek and Studio DAMÚZA present: KAR @ Animo 2021
Najciekawszy koncept: „Nieczułość” (warsztaty, zbieranie świadectw widzów, wystawa, zapowiedź czytania performatywnego na podstawie zebranych świadectw-historii rodzinnych)
Specjalne wyróżnienie w kategorii „teatr zaangażowany, czyli ideolo”: „Ciemna Woda”
Wydarzenie roku:
Człowiek teatru: prof. Jerzy Limon
Największe rozczarowanie:
niezmiennie: funkcjonowanie Opery Bałtyckiej i brak realnego programu naprawczego (ze szkodą dla pomorskiej kultury)
niezmiennie: brak tlenu
Festiwal R@Port 2021
Finansowanie kultury (teatru) w Gdyni
Niepowodzenie projektów Piotra Jankowskiego (brak „Eksperymentu” w programie Teatr Polska, odwołanie premiery „12 gniewnych ludzi”)
Teatralna Malina: „Mistrz i Małgorzata” Teatru Muzycznego w Gdyni im. Danuty Baduszkowej w Gdyni ze specjalnym wyróżnieniem Janusza Józefowicza
Nominacja: „Resztki” Eweliny Marciniak w Teatrze Wybrzeże
Największe nieporozumienie/skandal:
Nominacje:
Grzegorz Wiśniewski w Teatrze Wybrzeże (zachowanie i atmosfera wokół zdarzenia)
José Maria Florêncio w Operze Bałtyckiej (zachowanie i ukrywanie prawdy)
Procedura wyłaniania dyrektora teatru miejskiego
Kultura pracy Janusza Józefowicza nad spektaklem „Mistrz i Małgorzata”
zauważenia/wytknięcia:
stosowanie kontrowersyjnych obostrzeń w stosunku do teatrów – tylko zauważenie, bo i tak każdy robił, co chciał
nadużywanie mikroportów w teatrze dramatycznym
kondycja uniwersyteckiej teatrologii
zamknięcie DK Janowo w Rumi, jedynego quasi teatralnego miejsca w blisko 50-tysięcznym mieście
Pożegnania
W 2021 r. opuścili nas m.in.:
Aniela Świderska (1925-2021)
Jerzy Limon (1950-2021)
Bogusława Czosnowska (1926-2021)
Cezary Niedziółka (1958-2021)
Ryszard Jaśniewicz (1939-2021)