Inne aktualności
- Opole. Ostatnie pokazy w sezonie „Romea i Julii” i „Instytutu” w Teatrze Kochanowskiego 16.05.2025 16:14
- Opole. Koncert „Mazolewski / Dorociński / Witkacy. Kompozycje Astronomiczne” w ramach 49. OKT 16.05.2025 15:46
- Gdańsk. Koncert Wielkiej Niedźwiedzicy w 75. rocznicę urodzin Jerzego Limona 16.05.2025 15:24
- Białystok. Rozpoczynają się 39. Dni Sztuki Współczesnej 16.05.2025 15:21
- Europa. Letnie tournée Macieja Kuźmińskiego 16.05.2025 15:16
- Warszawa. Performans taneczny „Luxurious Hobby” Filipa Szatarskiego w ramach cyklu CST „Autoportret choreograficzny” 16.05.2025 15:05
- Bytom. Flash mob z udziałem młodzieży z Rozbarku i Kieleckiego Teatru Tańca 16.05.2025 14:29
- Gdańsk. Szekspir w Niebieskich Trampkach – druga edycja warsztatów dla młodzieży 16.05.2025 13:54
-
Katowice. Wkrótce 8. Międzynarodowy Festiwal OPEN THE DOOR 16.05.2025 13:30
- Wrocław. „Bez tytułu” - spotkanie ze Zbigniewem Liberą w Instytucie Grotowskiego 16.05.2025 13:29
- Warszawa. Noc Muzeów 2025 w Warszawskiej Operze Kameralnej 16.05.2025 13:27
- Kalisz. Święto sztuki nad Prosną. Inauguracja najstarszego festiwalu w Polsce 16.05.2025 13:01
- Mazowieckie. Ewa Kasprzyk w monodramie „Sztuka i seks, czyli Peggy Guggenheim” 16.05.2025 12:55
- Warszawa. Maria Izabela Chełkowska-Wolczyńska odznaczona Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” 16.05.2025 12:44
Kiedy pandemia ustąpi i znów będzie można żyć normalnie, to i do pięknie odnowionej Chatki Żaka wróci życie, równie żywiołowe jak kilkadziesiąt lat temu.
Pięćdziesiąt pięć lat to dostatecznie dużo, żeby ogromna część mieszkańców Lublina uważała, że Chatka Żaka stała w miasteczku akademickim zawsze. Jej remont musiał budzić emocje, szczególnie tych, którzy w latach studenckich potrafili spędzać tam więcej czasu niż na zajęciach na uczelni. A takich stałych bywalców – wśród nich byłam i ja – Chatka miała naprawdę niemało.
Zagłębie teatrów alternatywnych
W moich studenckich latach 70. ubiegłego wieku Chatka Żaka, czyli Akademickie Centrum Kultury UMCS, to było miejsce wyjątkowe, związane głównie z teatrami. Na specjalnych prawach działali tam giganci, czyli Gong 2 Andrzeja Rozhina i folklorystyczni tancerze Stanisława Leszczyńskiego. Początkujący amatorzy przygotowywali recitale czy spektakle, które zwykle żyły tylko dzień. I właśnie tu powstały studenckie teatry niezależne: Grupa Chwilowa, Scena 6 i działające do dziś Provisorium Janusza Opryńskiego, które szybko włączyły się w działalność opozycyjną wobec rzeczywistości PRL i dzięki którym o Lublinie przez długie lata miał mówiło się jako o zagłębiu teatrów alternatywnych.