Inne aktualności
- Łódź. Improwizowana bajka na Dzień Dziecka w Teatrze Komedii Impro 23.05.2022 20:04
- Warszawa. Koncert inauguracyjny Ukrainian Freedom Orchestra w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej 23.05.2022 17:47
- Leńcze. Jerzy Trela spoczął w rodzinnej miejscowości 23.05.2022 16:54
- Warszawa. Maj i czerwiec w Nowym Teatrze 23.05.2022 16:50
- Białystok. „Serce" TR Warszawa na początek Dni Sztuki Współczesnej 23.05.2022 16:12
- Poznań. Umarł śpiewak Jan Kazimierz Adamczyk 23.05.2022 16:00
- Ks. Luter: obdarował nas pięknem - Ignacy Gogolewski spoczął na cmentarzu w Otwocku 23.05.2022 15:41
- Warszawa. „Kolacja dla głupca” na scenie Spektaklove 23.05.2022 15:36
- Gdańsk. Premiera spektaklu „Momo" w Teatrze Miniatura 23.05.2022 15:34
- Warszawa. Premiera spektaklu „Alone | One A.I.” B’cause Dance Company w Teatrze Studio 23.05.2022 15:26
-
Warszawa. W TR Warszawa powstaje spektakl w koprodukcji z Munich Kammerspiele 23.05.2022 14:42
- Warszawa. Powraca „Taśma" Teatru WARSawy - spektakl w Zamku Ujazdowskim 23.05.2022 14:24
- Łódź. Dzień Matki w Teatrze Małym z premierą 23.05.2022 14:07
- Warszawa. Ks. Andrzej Luter: żegnamy dziś dwóch Gustawów-Konradów 23.05.2022 13:40
Kiedy pandemia ustąpi i znów będzie można żyć normalnie, to i do pięknie odnowionej Chatki Żaka wróci życie, równie żywiołowe jak kilkadziesiąt lat temu.
Pięćdziesiąt pięć lat to dostatecznie dużo, żeby ogromna część mieszkańców Lublina uważała, że Chatka Żaka stała w miasteczku akademickim zawsze. Jej remont musiał budzić emocje, szczególnie tych, którzy w latach studenckich potrafili spędzać tam więcej czasu niż na zajęciach na uczelni. A takich stałych bywalców – wśród nich byłam i ja – Chatka miała naprawdę niemało.
Zagłębie teatrów alternatywnych
W moich studenckich latach 70. ubiegłego wieku Chatka Żaka, czyli Akademickie Centrum Kultury UMCS, to było miejsce wyjątkowe, związane głównie z teatrami. Na specjalnych prawach działali tam giganci, czyli Gong 2 Andrzeja Rozhina i folklorystyczni tancerze Stanisława Leszczyńskiego. Początkujący amatorzy przygotowywali recitale czy spektakle, które zwykle żyły tylko dzień. I właśnie tu powstały studenckie teatry niezależne: Grupa Chwilowa, Scena 6 i działające do dziś Provisorium Janusza Opryńskiego, które szybko włączyły się w działalność opozycyjną wobec rzeczywistości PRL i dzięki którym o Lublinie przez długie lata miał mówiło się jako o zagłębiu teatrów alternatywnych.