Inne aktualności
- Warszawa. 2. Festiwal Teatralny Wolność – od 24 kwietnia 19.04.2024 19:05
- Warszawa. „Czasen” - premiera spektaklu Bartłomieja Ostapczuka 19.04.2024 19:01
- Kraj. „Nie – pierwszy krok w chmurach, w poszukiwaniu portretu pisarza” – słuchowisko w radiowej Trójce 19.04.2024 16:13
- Kielce. W maju spektakl „To tylko botoks - czyli zastrzyk śmiechu” gościnnie w KCK 19.04.2024 15:55
- Warszawa. Pokazy przedpremierowe „Lekcji tańca” w Teatrze Kwadrat 19.04.2024 15:37
- Warszawa. „Judyta triumfująca” Antonio Vivaldiego ponownie w Warszawskiej Operze Kameralnej 19.04.2024 15:32
- Warszawa/Kraków. Muzyczna podróż do krainy zen. Dziś premiera koprodukcji STUDIO i Teatru Słowackiego 19.04.2024 15:16
- Warszawa. Mądre Ciało? Finał IX edycji projektu Art Generacje 19.04.2024 14:56
- Opole. Teatr Kochanowskiego zapowiada premierę „Burzy. Regulaminu wyspy” 19.04.2024 13:54
- Warszawa. Prezydent Andrzej Duda napisał list gratulacyjny do Antoniego Libery z okazji jego 75. urodzin 19.04.2024 13:49
- Kraków. Wyniki konkursu na piosenkę z repertuaru „Piwnicy pod Baranami" dla studentów szkół teatralnych 19.04.2024 13:38
- Toruń. Ruszyła sprzedaż biletów i karnetów na 28. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt 19.04.2024 12:36
- Kraków. „Miłość w kawałkach”: majowa premiera w Teatrze Nowym Proxima 19.04.2024 12:33
- Kielce. „Nerwica natręctw” gościnnie na scenie WDK 19.04.2024 12:22
Kiedy pandemia ustąpi i znów będzie można żyć normalnie, to i do pięknie odnowionej Chatki Żaka wróci życie, równie żywiołowe jak kilkadziesiąt lat temu.
Pięćdziesiąt pięć lat to dostatecznie dużo, żeby ogromna część mieszkańców Lublina uważała, że Chatka Żaka stała w miasteczku akademickim zawsze. Jej remont musiał budzić emocje, szczególnie tych, którzy w latach studenckich potrafili spędzać tam więcej czasu niż na zajęciach na uczelni. A takich stałych bywalców – wśród nich byłam i ja – Chatka miała naprawdę niemało.
Zagłębie teatrów alternatywnych
W moich studenckich latach 70. ubiegłego wieku Chatka Żaka, czyli Akademickie Centrum Kultury UMCS, to było miejsce wyjątkowe, związane głównie z teatrami. Na specjalnych prawach działali tam giganci, czyli Gong 2 Andrzeja Rozhina i folklorystyczni tancerze Stanisława Leszczyńskiego. Początkujący amatorzy przygotowywali recitale czy spektakle, które zwykle żyły tylko dzień. I właśnie tu powstały studenckie teatry niezależne: Grupa Chwilowa, Scena 6 i działające do dziś Provisorium Janusza Opryńskiego, które szybko włączyły się w działalność opozycyjną wobec rzeczywistości PRL i dzięki którym o Lublinie przez długie lata miał mówiło się jako o zagłębiu teatrów alternatywnych.