Logo
Aktualności

Kraków. Ukazał się 189. numer „Didaskaliów. Gazety Teatralnej”, dostępny bezpłatnie online

7.11.2025, 10:09 Wersja do druku

Ukazał się 189. numer „Didaskaliów. Gazety Teatralnej”, dostępny bezpłatnie online: https://didaskalia.pl/pl/numer/didaskalia-189.

fot. mat. wydawcy

W tym numerze rozpoczynamy publikację tekstów, które spłynęły do nas w odpowiedzi na call for papers „Choreografia a instytucje. Problemy, diagnozy, studia przypadków” pod redakcją Zuzanny Berendt, Alicji Müller i Izabeli Zawadzkiej. Otwierają go dwa teksty w języku angielskim dotyczące choreografii społecznej. Pia Brezavšček w tekście „Non-Institution(alization), Emotional Economies and the Undercommons of Slovenian Contemporary Dance” przybliża wyzwania, z jakimi mierzą się osoby artystyczne i instytucje choreograficzne w Słowenii. Arushi Singh w artykule „Infrastructural Intermediality as Institutional Choreography: Contemporary Dance and Visual Art Institutions in India” opisuje, w jaki sposób na kształt współczesnych praktyk choreograficznych w Indiach wpływa realizacja projektów w galeriach i muzeach.

W kolejnych działach Barbara Michalczyk przybliża działalność i idee Teatru Jaskółka (1929-1933) i przedwojenne koncepcje pedagogiki teatralnej Janiny Strzeleckiej w polu teatru dla dzieci i młodzieży, a Anita Jakubik opisuje historię, konwencję i funkcjonowanie teatru Rakugo, tradycyjnego japońskiego teatru jednego aktora, nie tylko jako sztuki performatywnej, ale kulturowego zjawiska.

W bloku „Milo Rau” publikujemy trzy teksty poświęcone twórczości tego artysty. Justyna Landorf recenzuje spektakl „Burgtheater” Elfriede Jelinek w reżyserii Raua, Monika Muskała relacjonuje tegoroczną edycję Wiener Festwochen pod dyrekcją Milo Raua, w tym jego spektakle: „Burgtheater” i „Die Seherin” (Jasnowidzka). W artykule naukowym Szymon Golec analizuje strategie reprezentacji, jakimi posługuje się Milo Rau w spektaklu „Rodzina”, w perspektywie triady „realne – symboliczne – wyobrażeniowe” Jacques’a Lacana.

W bloku „Annie Ernaux”, Tomasz Fryzeł, reżyser spektaklu „Lata” w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie, w artykule „Niebezpieczne pisanie” opisuje własne ścieżki lektury i interpretacji książek tej autorki.

W dziale „Repertuar” przedstawiamy recenzje kilku premier tegorocznego sezonu – Magda Piekarska pisze o spektaklu „Dracula” w reżyserii Zdenki Pszczołowskiej w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu; Maryla Zielińska o „Sublokatorce” w reżyserii Mai Kleczewskiej w Teatrze Powszechnym w Warszawie; Julia Musiał o „Nowym wspaniałym świecie” w reżyserii i choreografii Anny Obszańskiej we Wrocławskim Teatrze Pantomimy; Antonina Dobrowolska recenzuje „Very Ibsen” duetu Dominika Knapik i Patrycja Kowańska w Teatrze Współczesnym w Szczecinie; Adriana Mickiewicz pisze o spektaklu dla młodzieży „Bankructwo małego Dżeka” w reżyserii Macieja Podstawnego w Starym Teatrze w Krakowie, a Elżbieta Krysiewicz analizuje dwie realizacje „Pana Tadeusza” – Wojtka Klemma w Teatrze Słowackiego w Krakowie i wersję rapową Kamila Białaszka w Teatrze Polskim w Poznaniu.

W bloku „Opera” przedstawiamy dwa teksty – Magdalena Figzał-Janikowska recenzuje premierę spektaklu „Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie” w reżyserii Barbary Wiśniewskiej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, a Jolanta Łada-Zielke pisze o tegorocznej edycji Richard Wagner Festspiele w Bayreuth.

W bloku „Festiwale” podsumowania trzech wydarzeń – Alicja Müller pisze o Generation After. Showcase w Warszawie, Kamil Bujny o IV Festiwalu Teatru na Faktach we Wrocławiu, a Olga Katafiasz o 29. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku.

W bloku „Zagranica” Marcin Miętus pisze o spektaklu „NarcoSexuals” w reżyserii Driesa Verhoevena prezentowanym w Warszawie w ramach 6. Międzynarodowego Festiwalu Nowa Europa – „Lekki hardcore” w Nowym Teatrze w Warszawie, a Marek Podlasiak recenzuje najnowszą premierę Franka Castorfa, „Hamleta” w Deutsches Schauspielhaus w Hamburgu.

Numer zamyka tekst Joanny Targoń o książce Piotra Szaroty „Felicita! Psychobiografia Felicity Vestvali” wydanej w 2025 roku przez Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Publikacja ukazała się przy wsparciu Instytutu Książki w ramach programu wydawniczego Inne Tradycje. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach dotacji celowej Nr 90/DF-VII/2025

Źródło:

Materiał nadesłany

Sprawdź także