Inne aktualności
- Opole. Finał IX Konkursu „Klasyka Żywa” podczas 48. Opolskich Konfrontacji Teatralnych 18.04.2024 17:50
- Warszawa. Ruszył nabór NIMiT do kolejnego Programu Rezydencji Artystycznych dla artystów z Ukrainy 18.04.2024 16:48
- Warszawa. Pokaz filmu „Pastor. Cztery akty” w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej - w poniedziałek 18.04.2024 16:30
- Warszawa. Znamy program festiwalu Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu 18.04.2024 15:59
- Tarnogród. Międzywojewódzki Sejmik Wiejskich Zespołów Teatralnych 18.04.2024 15:52
- Wrocław. Zarząd województwa chce odwołać dyrektora Opery Wrocławskiej 18.04.2024 15:34
- Gdańsk. Teatr w Oknie kończy 15 lat 18.04.2024 15:16
- Warszawa. W niedzielę premiera spektaklu Bartłomieja Ostapczuka „Czasen” 18.04.2024 14:12
- Łódź. Teatr Narodowy na finał Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych 18.04.2024 11:50
- Warszawa. Powrót „Cząstek kobiety”. Pokazy w Nowym Teatrze 18.04.2024 11:11
- Łódź. Zapowiedź sezonu 2024/2025 w Teatrze Wielkim 18.04.2024 11:06
- Warszawa. Majowe działania teatralne Ursynowskiego Centrum Kultury „Alternatywy” 18.04.2024 11:01
- Szczecin. „Tożsamości. Wieczór nowej choreografii” premierowo na scenie Opery Na Zamku 18.04.2024 10:25
- Warszawa. Pod koniec czerwca odbędzie się 31. Festiwal Sztuka Ulicy 18.04.2024 10:15
Drugi weekend Festiwalu Retroperspektywy upłynie pod znakiem wirtualnej rzeczywistości i rozmów o kondycji teatru w czasach pandemii. W sobotnim międzynarodowym panelu dyskusyjnym udział wezmą twórcy z całego świata. Natomiast w niedzielę do odbioru sztuki potrzebne będą widzom... gogle VR. Na finał festiwalu Paweł Passini przygotował pierwszy w Polsce spektakl zrealizowany w wirtualnej rzeczywistości. Ostatnie trzy dni wydarzenia to również filmy, koncert i premiera wideoperformance’u Julii Jakubowskiej.
Trwający od kilku dni w Łodzi festiwal ma formułę hybrydową – wydarzenia otwarte dla widzów, przebiegają w reżimie sanitarnym, wszystkie są natomiast dostępne online.
– Czujemy, że tegoroczna edycja jest inna. Ma inną energię, nie tak wspólnotową jak zazwyczaj – mówi Tomasz Rodowicz, dyrektor festiwalu. – Z drugiej zaś strony docieramy do nowych widzów. Instalację performatywną Konrada Dworakowskiego obejrzało blisko 600 osób, czyli znacznie więcej, niż mogłaby pomieścić nasza widownia – dodaje.
Odpowiedzią na ten nietypowy czas jest nie tylko forma prezentacji poszczególnych propozycji programu, spiętego hasłem: Ciało/Pamięć/Historia. To również pogłębiony namysł i dyskusje z udziałem uznanych twórców teatru na świecie. W zaplanowanym na sobotę na g. 16.00 panelu diagnozującym nową rzeczywistość teatralną i podejmującym próbę prognozowania jej kształtu w czasie po pandemii głos zabiorą między innymi Richard Schechner, Thomas Richards, Mario Biagini, Anna Karasińska, Tomasz Majewski, Dariusz Kosiński.
Niezwykle zapowiada się też premiera najnowszego spektaklu w reżyserii Pawła Passiniego „Dionizos 360”. Eksperymentalny pokaz na podstawie trzech tragedii Eurypidesa: „Fenicjanki”, „Błagalnice” i „Bachantki” kładzie nacisk na rekonstrukcję i ukazanie mechanizmu przemiany postaci w teatrze antycznym. W maseczkach ochronnych, zamienionych przez rozszerzoną rzeczywistość (VR) w trójwymiarowe antyczne maski, aktorzy pracowali w odosobnieniu, co wymusiło konieczność pozostawienia miejsca dla partnera i przewidzenia jego obecności w swoim działaniu. Widzowie będą śledzić poczynania aktorów za pomocą gogli VR. Premierowe pokazy odbędą się w niedzielę, na finał festiwalu.
Wcześniej, w piątek premierowa prezentacja „All I can manage, more than I could” w wykonaniu grupy Earthfall z Wielkiej Brytanii. Jest to zapis procesu pracy reżysera z choreografem-terapeutą nad przywołaniem poprzez taniec historii próby samobójczej tego drugiego.
Także w piątek stworzone przez dzieci i młodzież „Kroniki sejneńskie”. Spektakl w reżyserii Bożeny Szroeder, powstał w oparciu o opowieści dziadków i pradziadków młodych twórców, dzięki którym odtworzone zostały dzieje przedwojennego, polsko-żydowskiego miasteczka z pogranicza.
Na festiwalu po raz pierwszy zaprezentowany zostanie również wideoperformance „W wieży zamknięta”. Julia Jakubowska pyta w nim ile z Kopciuszka, Małej Syrenki czy Królewny Śnieżki jest we współczesnych kobietach czasu lockdownu.
W programie Retroperspektyw nie brakuje koncertów. W sobotę o g. 21.00 wystąpi NeoKlez. Po sukcesie albumów „Pięć stron świata” oraz „Manowce” artyści podróżują po zakątkach Polski i Europy, prezentując własne kompozycje charakteryzujące się nieregularnym metrum, przesunięciami rytmicznymi oraz łączeniem tradycyjnego brzmienia z elementami współczesnej muzyki popularnej, jak: drum'n'bass, electro, jazz, funk, rock.
Po raz pierwszy w programie Retroperspektyw zagościły też propozycje filmowe. W finałowy weekend obejrzeć będzie można „Konstelacje” Anieli Gabryel oraz produkcje VR – „Szepty” Jacka Nagłowskiego i Patryka Jordanowicza oraz „Sektor” Wojciecha Olchowskiego.
Kwadrans po każdym wydarzeniu organizatorzy zapraszają do obejrzenia spotkania z artystami w czasie prezentowanych online sesji Q&A.
Pełny program wraz z możliwą formą uczestnictwa (online/offline) w poszczególnych wydarzeniach można znaleźć na stronie festiwalu: retroperspektywy.com. Udział we wszystkich wydarzeniach festiwalowych jest bezpłatny, na wydarzenia offline obowiązują rezerwacje.