Inne aktualności
- Białystok. Premiera oper „Pajace" i „Rycerskość wieśniacza" w Operze i Filharmonii Podlaskiej - 10 maja 27.04.2024 15:30
- Białystok. Coś dla małych i dla dużych. BTL zaprasza na majówkowe spektakle 27.04.2024 11:25
- Radom. Gombrowicz wg Tumidajskiego. Premiera „Iwony, księżniczki Burgunda” 27.04.2024 10:19
- Łódź. Śląski „Byk” na teatralnej Scenie Monopolis 27.04.2024 09:32
- Warszawa. Marcin Dorociński z kolejną rolą w Hollywood. W jakiej produkcji pojawi się aktor? 27.04.2024 08:47
- Gdańsk. Czarci Krakowski Salon Poezji w Nadbałtyckim Centrum Kultury 27.04.2024 08:44
- Warszawa. Konkurs Fotografii Teatralnej – X Edycja 27.04.2024 08:30
- Warszawa. W maju cztery premierowe spektakle w Teatrze Telewizji 26.04.2024 17:08
- Kraków. „Huljet, huljet” w Teatrze Figur – niezwykły spektakl teatru cieni dla dorosłych 26.04.2024 17:07
- Kraków. „Męczeństwo i śmierć Marata” w Teatrze Groteska 26.04.2024 16:59
- Warszawa. Maj i czerwiec w Teatrze Collegium Nobilium 26.04.2024 16:25
- Warszawa. 5. Mozart Junior Festival 26.04.2024 15:44
- TVP1. Teatr Telewizji – nowa odsłona 26.04.2024 15:22
- Wałbrzych. Teatr Dramatyczny współpracuje z ESK Chemnitz 2025 26.04.2024 15:05
Zarządy Unii Polskich Teatrów, Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów, Związku Zawodowego Aktorów Polskich oraz Gildii Polskich Reżyserek i Reżyserów Teatralnych wystosowały list otwarty do Marszałka oraz Zarządu Województwa Małopolskiego - w sprawie Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
Łódź, 3 lipca 2023
List otwarty
Marszałek Województwa Małopolskiego
Pan Witold Kozłowski
Zarząd Województwa Małopolskiego
Szanowni Państwo,
Teatr powinien mieć zdefiniowane oblicze artystyczne i pełne widownie. Powinien być instytucją otwartą, poszukującą i podejmującą ryzyko artystyczne. Ta prosta, mogłoby się zdawać, recepta na sukces, w praktyce jest niezwykle trudna do realizacji. Niewielu się to udaje – i jednym z nich jest dyrektor Krzysztof Głuchowski. Niezrozumiałe jest dla nas, dlaczego Zarząd Województwa Małopolskiego postanowił świadomie przerwać wysoki lot Teatru im. Słowackiego w Krakowie.
Teatr to fenomen. To grupa ludzi, którzy tworzą wspólnie „wyspę marzycieli”. Fundamentalnym ogniwem tej grupy jest zawsze dyrektor, który jest przewodnikiem i opiekunem. Od 2016 roku Krzysztof Głuchowski udowodnił, że dzięki niemu Teatr im. Słowackiego w Krakowie rozwija się artystycznie i odnosi sukcesy. Na przedstawienia trudno dostać bilety, a do Teatru przyjeżdżają widzowie z całej Polski. Krzysztof Głuchowski zbudował Zespół, który dzieli z nim wiarę w ideę teatru, dzięki czemu tworzy miejsce napełnione autentyczną pasją. Niestety, wszystkie obiektywnie policzalne sukcesy oraz stanowisko Zespołu (zawsze tak ważne dla organizatorów) nie są brane pod uwagę w dyskusji o przyszłości Teatru.
"Zdaniem zarządu konkurs jest najbardziej transparentną formą wyboru kandydata na to stanowisko. Biorąc pod uwagę przepisy, przede wszystkim to, że Teatr Słowackiego jest wpisany do załącznika ministra kultury i jest instytucją o szczególnym znaczeniu dla kultury narodowej, to ten tryb konkursowy jest trybem podstawowym, jeśli chodzi o wyłonienie dyrektora" - wynika z informacji przekazanej Polskiej Agencji Prasowej przez rzeczniczkę prasową Urzędu Marszałkowskiego. W tym miejscu należy przypomnieć, że zgodnie z ustawą o prowadzeniu działalności kulturalnej istnieją dwie równoważne drogi wyboru dyrektora: konkurs albo powołanie. Żadna z nich nie jest uznawana za lepszą lub gorszą.
Krzysztof Głuchowski wygrał konkurs w 2016 roku, a w 2019 roku kadencja dyrektora została przedłużona przez Marszałka Województwa Małopolskiego – bez konkursu. Konkurs nie jest więc podstawową formą wyboru dyrektora, a rozpisywanie go w sytuacji, kiedy Teatr jest w świetnej kondycji artystycznej, jest nieuzasadnione, ponieważ jest przede wszystkim wyrazem chęci zmiany szefa instytucji.
Teatr im. Słowackiego odnosi niekwestionowany sukces. Jaką zmianę ma przynieść konkurs? Na obecnej teatralnej mapie Krakowa teatry uzupełniają się, a Teatr im. Słowackiego pod dyrekcją Krzysztofa Głuchowskiego zajmuje na tej mapie (jak i w teatralnym pejzażu Polski) niezwykle ważne miejsce.
Jesteśmy przekonani, że sztuka powinna być wolna od polityki i wszelkich form cenzury. Apelujemy do Zarządu Województwa Małopolskiego o podjęcie dialogu, uszanowanie woli Zespołu Teatru oraz tysięcy Widzów i Widzek. Wierzymy, że decyzja Zarządu ulegnie zrewidowaniu i ponownemu rozpatrzeniu – w imię dobra środowiska teatralnego, dobra Teatru im. Słowackiego i teatru w ogóle.
Zarząd Unii Polskich Teatrów
Zarząd Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów
Zarząd Związku Zawodowego Aktorów Polskich
Zarząd Gildii Polskich Reżyserek i Reżyserów Teatralnych