Inne aktualności
- Rzeszów. Festiwal „Źródła Pamięci. Szajna – Grotowski – Kantor” pod koniec listopada 15.11.2024 21:20
- Gdańsk. „Zmiana” w Teatrze Wybrzeże 15.11.2024 17:43
- Szczecin. „Don Kichot” w Operze na Zamku – w weekend; przygotowano audiodeskrypcję 15.11.2024 17:03
- Kraj. Ian McKellen jako Hamlet w Cinema City i Multikinach 20 i 22 listopada oraz 11 grudnia 15.11.2024 16:51
- Łódź. „Raj utracony” Krzysztofa Pendereckiego nominowany do nagrody International Classical Music Awards (ICMA) 2025 w kategorii VIDEO OPERA 15.11.2024 16:13
- Kraj. Wielkie dzieła muzyki polskiej na festiwalu EUFONIE 15.11.2024 15:34
- Warszawa. Pokaz spektaklu „Matecznik” w Instytucie Teatralnym 15.11.2024 15:25
- Warszawa. Premiera „Mątwy” w Teatrze Klasyki Polskiej 15.11.2024 14:36
- Elbląg. Stwórz plakat do najnowszej premiery! Konkurs Teatru Sewruka 15.11.2024 14:35
- Tarnów. Stwórzmy wirtualny album miasta. Przygotowania do widowiska „Azoty Fiction” 15.11.2024 14:30
- Toruń. Sylwester z „Kopciuszkiem" w Baju Pomorskim 15.11.2024 14:28
- Warszawa. Muzyka w służbie integracji – Musethica po raz czwarty 15.11.2024 14:24
- Łódź. W Muzeum Sztuki wystawa prezentująca historię Nagrody im. Katarzyny Kobro 15.11.2024 14:11
- Wrocław. Awangardowa edukacja muzyczna, czyli warsztaty instrumentalne dla nauczycieli w Galerii Toy Piano 15.11.2024 14:08
Spektakle operowe, operetki, premiera, koncert galowy, balet oraz przedstawienia sceny dziecięcej i warsztaty – tak zapowiada się początek 67. sezonu Opery Krakowskiej. Znamy już repertuar na pierwsze trzy miesiące.
Teatr inauguruje nowy sezon Koncertem Galowym. 12 września 2020 r. soliści, Chór i Orkiestra pod batutą Tomasza Tokarczyka wystąpią w Ogrodzie Muzeum Archeologicznego w Krakowie po raz drugi. Pierwszy koncert odbył się 27 czerwca, wieńcząc poprzedni sezon – bilety rozeszły się wówczas w niecałe trzy godziny i prędko pojawiły się prośby o powtórkę. Tym razem Opera proponuje nowy program. Złożą się nań fragmenty arcydzieł, których inscenizacje doskonale znane są krakowskiej publiczności, m.in. z „Wesela Figara” Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Cyganerii” Giacomo Pucciniego, czy „Cyrulika sewilskiego” Gioacchino Rossiniego. Wystąpią: Paula Maciołek, Iwona Socha, Monika Korybalska, Michał Kutnik, Jarosław Bielecki, Adam Szerszeń, Adam Sobierajski.
17 września na Dużej scenie zabrzmi „Norma” Vincenzo Belliniego. Z kolei 27 września „Madama Butterfly” Giacomo Pucciniego z Agnieszką Kuk i Tomaszem Kukiem w głównych partiach.
W październiku Opera Krakowska zaprosi widzów na bodaj najdłużej wyczekiwaną premierę, czyli „Orfeusza w piekle” Jacquesa Offenbacha. Pierwotnie miała się odbyć 27 marca, lecz wybuch pandemii spowodował przesunięcie terminu – słynny „piekielny galop” z aktu II zabrzmi już 22 października. Spektakl reżyseruje Włodzimierz Nurkowski, za kierownictwo muzyczne odpowiada Tomasz Tokarczyk.
Oprócz „Orfeusza w piekle” w październiku wystawiamy trzykrotnie „Sen nocy letniej”, spektakl Giorgio Madii – najnowszy na naszej scenie (premiera w 2019 roku) – z muzyką Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego. Na początku miesiąca dwukrotnie zagramy „Carmen” z Moniką Korybalską w tytułowej roli oraz partnerującym jej Pawłem Skałubą, a na końcu „Toskę” Giacomo Pucciniego z operowym małżeństwem Agnieszki i Tomasza Kuków w rolach głównych.
Listopad zapowiada się intensywnie i różnorodnie. Na początku trzy spektakle „Strasznego dworu” Stanisława Moniuszki, następnie „Baron cygański” Johanna Straussa z uwielbianym duetem Iwony Sochy i Adama Sobierajskiego w rolach Safi i Sandora Barinkaya, a następnie „Traviata” z Katarzyną Oleś-Blacha, Pawłem Skałubą i Adamem Szerszeniem w rolach głównych.
Wraz ze spektaklami odżywa scena dziecięca oraz warsztaty. Już we wrześniu powracamy z zajęciami muzykoterapeutycznymi dla kobiet w ciąży „Z muzyką od poczęcia”. W październiku Opera zaprosi najmłodszych Widzów na „Poranki”, czyli fascynującą podróż w świat kulis teatru. Na afiszu nie mogło zabraknąć spektaklu „Ongaku trzy kamienie” w reżyserii i z muzyką Pawła Wójtowicza. 6 listopada po raz pierwszy to przedstawienie zostanie wykonane poza gmachem Opery – w Nowym Sączu. Z kolei Michał Kutnik wcieli się znów w gospodarza muzycznego ogrodu w uwielbianym przez dzieci spektaklu „Pan Tralaliński”, który zostanie zaprezentowany w listopadzie.
Balet Opery Krakowskiej wkracza w 67. sezon w zupełnie nowych warunkach. Ukończony został kompleksowy remont i modernizacja zabytkowej siedziby zespołu przy ul. Tomasza 37, w której mieści się również Studio Baletowe Opery Krakowskiej, istniejące od 1963 roku. Tancerze mają teraz do swojej dyspozycji wygodne szatnie, dwie sale prób, pokoje socjalne oraz zaplecze do ćwiczeń i rehabilitacji. Na zainteresowanych dziejami sztuki baletowej w Krakowie czeka na parterze interaktywna wystawa dostępna w języku angielskim i dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami.
Mając świadomość zagrożenia epidemicznego, które jeszcze nie minęło, Opera Krakowska dostosowała procedury udziału Widzów w wydarzeniach w taki sposób, by zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa.
Widzowie zobowiązani są do zakrywania ust i nosa. Opera zapewnia środki do dezynfekcji rąk, a liczby miejsc na widowni Dużej Sceny oraz Sceny Kameralnej na czwartym piętrze zostają zmniejszone. Goście teatru powinni utrzymywać dystans społeczny, a Opera udostępnia dodatkowe wyjście z budynku. Każdy uczestnik wydarzeń musi złożyć oświadczenie o stanie swojego zdrowia. Można je odebrać i podpisać przy wejściu do teatru, choć dla usprawnienia obsługi zaleca się, by przybyć z wydrukowanym i podpisanym dokumentem. Oświadczenie można pobrać ze strony internetowej Opery.
Zespół Opery Krakowskiej ma nadzieję, że w tym sezonie wszystko odbędzie się bez zakłóceń i że wraz z Widzami wspólnie doświadczy jedynych w swoim rodzaju emocji wypływających z uprawiania sztuki na żywo.
Wypowiedzi uczestników konferencji Opery Krakowskiej na inaugurację 67. sezonu artystycznego:
Bogusław Nowak (Dyrektor Naczelny)
Budynek Baletu i Studia Baletowego Opery Krakowskiej w 1984 roku po gruntownym remoncie został przekazany Operze i Operetce w Krakowie. Po tylu latach nieco się zdegradował, warunki higieniczne i sanitarne spowodowały, że podjęliśmy się dwa lata temu trudnego zadania remontu tego obiektu.
Przy pomocy Dyrektor Katarzyny Rytysy-Bańbuły, która napisała wniosek do Funduszy Europejskich, udało nam się pozyskać środki. Należy tu podkreślić duży wkład całego Działu Inwestycji, koncepcyjną współpracę kierownictwa Baletu, które reprezentuje Wioletta Maciejewska i wielu innych osób. Nowy obiekt jest także siedzibą Studia Baletowego, które funkcjonuje przy Operze Krakowskiej od ponad pół wieku, ma co najmniej kilkunastu wspaniałych absolwentów i w dalszym ciągu kształci młodzież, funkcjonując pomimo trudnych pandemicznych warunków.
W trudnym czasie, gdy od marca do czerwca musieliśmy zamilknąć, kiedy próbowaliśmy szukać kontaktu z naszą publicznością w przestrzeni mediów społecznościowych, to doświadczenie udowodniło nam, że nasz teatr oraz gatunki w nim uprawiane – opera, operetka, balet – na tyle intrygują widzów, że chętnie i aktywnie utrzymują z nami kontakt. Gdy zorganizowaliśmy koncert na zakończenie sezonu w Ogrodzie Muzeum Archeologicznego, niestety tylko dla 150-osobwej widowni, prędko okazało się, że sprzedalibyśmy i tysiąc biletów – tak duże było zainteresowanie. Z powodu tego zainteresowania zdecydowaliśmy, że zainaugurujemy sezon w tym samym miejscu. Ponadto mamy poczucie, że nasza widownia poczuła się tam bezpiecznie, a w nadchodzącym sezonie mimo poczucia niepewności związanego z pandemią, zaplanowała z nami częste spotkania.
Jesteśmy organizacyjnie przygotowani, aby spotkać się z publicznością, choć to duże wyzwanie. Zaangażowany w to jest cały nasz Zespół. W nowym sezonie planujemy, choć to jeszcze niepotwierdzone, spotkać się z naszą publicznością w grudniu na premierze „Otella” Giuseppe Verdiego, w marcu „Cosi fan tutte” Wolfganga Amadeusza Mozarta, w kwietniu balet „Pan Twardowski” Ludomira Różyckiego, a w sferze pragnień i pierwszych ustaleń jest „Borys Godunow” w październiku przyszłego roku. Mamy nadzieję, że w tych niepewnych czasach uda się wszystko dopiąć na ostatni guzik i zrealizujemy nasze zamiary.
Katarzyna Rytysa-Bańbuła (z-ca Dyrektora ds. Organizacyjnych)
Inwestycję realizowaliśmy przy wsparciu środków unijnych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Województwa Małopolskiego. Koszt tej inwestycji to ponad 7 milionów złotych, z czego około 70 procent to wartość dofinansowania UE. Został tu wykonany ogrom prac, od piwnic aż po strych. Główne działania dotyczyły kwestii konstrukcyjnych, stabilności budynku. Innowacyjnym elementem było uzyskanie dodatkowej powierzchni użytkowej, zaadaptowaliśmy strych na nową salę baletową. Ponadto uzyskaliśmy dodatkowe pomieszczenia biurowe, zaplecze techniczne. Zagospodarowaliśmy dużą część podziemia – ponad 130 m2. Inwestycja obejmowała także kompleksowy remont wraz z wymianą instalacji. Staraliśmy się zachować substancję historyczną, gdzie tylko było to możliwe. Projekt, oprócz kwestii budowlanych, wyposażenia, systemu nagłośnienia, zakładał także powstanie wystawy multimedialnej. Na kilku ekranach staraliśmy się zaprezentować materiały o początkach baletu w Krakowie: zdjęcia, projekty plakatów, specjalnie przygotowane z tej okazji nagrania. Chcemy pokazać, jak Balet w Krakowie powstał, co tworzył i do czego dzisiaj doszedł.
Tomasz Tokarczyk (Kierownik Muzyczny)
Pierwszy koncert, który chcemy zaprezentować, będzie dotyczył opery. Skupimy się na takich kompozytorach jak Verdi, Puccini, Rossini, Donizetti. Nie może zabraknąć najwybitniejszego twórcy operowego, czyli Mozarta. Solistami w tym koncercie będą Paula Maciołek, Iwona Socha, Monika Korybalska, Michał Kutnik, Jarosław Bielecki, Adam Szerszeń i Adam Sobierajski. Będzie z nami w Ogrodach Muzeum Archeologicznego Chór Opery Krakowskiej. Nareszcie wszystkie zespoły będą mogły się zobaczyć. Są to niewątpliwie trudne czasy, ale mam nadzieję, że uda się zrealizować premierę „Orfeusza w piekle” Jacquesa Offenbacha, nad którą prace były bardzo zaawansowane już w marcu. Zacząłem już pracę z orkiestrą, soliści niebawem wezmą udział w próbach reżyserskich. Bardzo chcemy pokazać wreszcie cos nowego i – może na przekór medialnym doniesieniom – aby to była dobra zabawa.
Paula Maciołek (solistka – sopran)
Podczas ostatniego koncertu, który odbył się w czerwcu, miałam okazję zaprezentować arię Noriny z opery „Don Pasquale” Gaetano Donizettiego i wraz z Moniką Korybalską duet kwiatów z „Lakme” Leo Delibesa. Była to duża radość móc stanąć na scenie przed publicznością i zaśpiewać na żywo. Tak samo jest teraz – z utęsknieniem czekamy na koncerty i spektakle, które, mam nadzieję, odbędą się według planu.
Wioletta Maciejewska (Kierowniczka Baletu)
Jestem szczęśliwa, że mogłam doczekać się w siedzibie Baletu Opery Krakowskiej drugiej sali, i cudownego zaplecza fizjoterapeutycznego. Mamy genialne warunki i chcemy pracować, przygotowywać kolejne premiery. Jesteśmy gotowi do działania!