Inne aktualności
- Poznań. „Bestia” Polskiego Teatru Tańca z nagrodą dla najlepszego filmu tańca 28.03.2024 17:43
- Łódź. Agnieszka Skrzypczak z wyróżnieniem aktorskim II Festiwalu Sztuki Aktorskiej Teatropolis 28.03.2024 17:15
- Lublin. Wyniki kontroli ws. zastrzeżeń wobec dyrektora Teatru Osterwy - pod koniec kwietnia 28.03.2024 15:46
- Warszawa. Przed nami X Konkurs „Klasyka Żywa” 28.03.2024 15:15
- Warszawa. Wkrótce premiera monodramu Sławomira Grzymkowskiego w Teatrze Polskim 28.03.2024 13:55
- Warszawa. Zintensyfikowane światy wewnętrzne. TR Warszawa żegna Renégo Pollescha 28.03.2024 13:28
- Łódź. Edukacyjna odsłona festiwalu OFF-Północna 28.03.2024 13:23
- Gdańsk. „Coppélia" Léo Delibesa - premiera baletowa w Operze Bałtyckiej 28.03.2024 12:37
- Poznań. Rozstrzygnięcie naboru do programu pisarskiego Centrum Sztuki Dziecka 28.03.2024 12:28
- Warszawa. W kwietniu premiera „Gry snów” Strindberga w Teatrze Narodowym 28.03.2024 11:20
- Białystok. Spektakl „Cicho… sza…” z ministerialnym dofinansowaniem 28.03.2024 11:19
- Elbląg. Aleksandry wręczone w Teatrze Sewruka 28.03.2024 10:53
- Łódź. Prof. Elżbieta Aleksandrowicz ponownie rektorem Akademii Muzycznej 28.03.2024 10:35
- Łódź. Grand Prix festiwalu Teatropolis dla Marcina Hycnara 28.03.2024 10:17
Tancerze Baletu Opery Krakowskiej mają co najmniej dwa powody do zadowolenia. Po pierwsze – w nowym sezonie powrócą na scenę po przerwie spowodowanej pandemią, po drugie – do występów będą się przygotowywać w nowych, komfortowych warunkach, bowiem zakończył się projekt modernizacji i rewitalizacji kamienicy, będącej siedzibą Baletu oraz Studia Baletowego Opery Krakowskiej.
Oprócz zapowiedzianych w październiku kolejnych przedstawień „Snu nocy letniej” w reż. Giorgio Madii, w nadchodzącym sezonie planowana jest premiera spektaklu baletowego „Pan Twardowski” Ludomira Różyckiego w choreografii Violetty Suskiej z kostiumami Marii Balcerek. Balet Opery Krakowskiej, pod kierownictwem Wioletty Maciejewskiej, stawi czoła zbliżającym się wyzwaniom artystycznym, pracując w odnowionej siedzibie przy ul. Tomasza 37.
Obiekt wpisany jest do rejestru zabytków. Znajduje się na terenie obszaru Parku Kulturowego Stare Miasto, wpisanego na Listę Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego UNESCO oraz na listę Pomników Historii Prezydenta RP.
Wynosząca ponad 6 milionów złotych inwestycja realizowana w 70% ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, obejmowała m.in. pełną renowację i konserwację elewacji, wymianę stolarki okiennej, docieplenie obiektu, wykonanie izolacji przeciwwilgociowej wraz z termoizolacją, wymianę konstrukcji dachowej, adaptację poddasza na cele użytkowe, wprowadzenie windy osobowej, wymianę stolarki drewnianej oraz podłogi baletowej. Tancerze mają teraz do swojej dyspozycji wygodne szatnie, dwie sale prób, pokoje socjalne oraz zaplecze do ćwiczeń i rehabilitacji.
Na parterze budynku powstała interaktywna wystawa „Balet 21”, gromadząca i dokumentująca działalność Baletu Opery Krakowskiej od jego założenia w 1954 roku, przez pierwszy własny spektakl „Romea i Julii” w 1963 roku, aż po niedawne, pełne rozmachu inscenizacje. Prezentuje scenę taneczną z różnych perspektyw: historycznej, współczesnej, plastycznej, edukacyjnej, zza kulis, z sali prób, garderoby. Pokazuje ją oczami tancerzy, którzy współtworzyli ekspozycję oraz są jej głównymi bohaterami. Ekspozycja dostępna jest dla osób anglojęzycznych oraz osób niepełnosprawnych ruchowo, niedowidzących, niedosłyszących.
W kamienicy przy ul. Tomasza 37 mieści się także siedziba Studia Baletowego Opery Krakowskiej, które zostało założone w 1963 roku. Jego pierwszą szefową była Maria Dimitrow. Obecnie Studiem kieruje Magdalena Malska. To jedna z niewielu szkół baletowych w Polsce o tak długich tradycjach. W ciągu ponad 50 lat istnienia i pracy dydaktyczno-wychowawczej młodzież wyszkolona przez pedagogów Studia zasilała wiele zawodowych zespołów baletowych, jak Opera Krakowska, Opera Śląska, Opera Nowa w Bydgoszczy, Teatr Wielki w Łodzi, Teatr Wielki w Poznaniu, Operetka Gliwicka, Operetka Wrocławska, Zespół Pantomimy Henryka Tomaszewskiego oraz Polski Teatr Tańca – Balet Poznański Ewy Wycichowskiej. Dzięki projektowi modernizacji i rewitalizacji Studio uzyskało godną swoich osiągnięć siedzibę.