Instytut Cervantesa we współpracy z Teatro Real w Madrycie zaprasza na pokazy nagrań spektakli operowych i baletowych z udziałem chóru i orkiestry Teatro Real poprzedzone wprowadzeniami Pedro Víllory.
Inne aktualności
- Warszawa. Historyczny układ urbanistyczny placu Teatralnego wpisany do rejestru zabytków 21.11.2024 17:22
- Warszawa. Trwa Przegląd spektakli VOD w Teatrze Powszechnym 21.11.2024 17:12
- Warszawa. Premiera w Teal House: „Mahamaya Electronic Devices” 21.11.2024 17:01
- Warszawa. Wirtualna wystawa „Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś” 21.11.2024 16:45
- Sopot. Czytanie „Cały Twój” Agaty Olszewskiej w reżyserii Piotra Pacześniaka 21.11.2024 16:34
- Warszawa. Premiera „Pułapki na myszy” w Teatrze Ateneum – w sobotę 21.11.2024 15:36
- Warszawa. „W 80 lat dookoła Syreny” – kalendarz jubileuszowy na rok 2025 21.11.2024 15:25
- Warszawa. MKiDN: Agnieszka Stułka p.o. dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 21.11.2024 14:37
- Gdańsk. Rezydencja na Solo vol. 2. Spektakle taneczne w Żaku 21.11.2024 14:28
- Poznań. Prześluga wg Ratajczaka. Prapremiera „Baśni dla wkur...onych” w Teatrze Nowym 21.11.2024 14:01
- Warszawa. Przedświąteczne plany Teatru Baj 21.11.2024 13:31
- Warszawa. „Dwaj Panowie S.” z almanachem w tle. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” w IT 21.11.2024 13:30
- Wrocław. Film z autorską audiodeskrypcją Doroty Masłowskiej rozpoczyna festiwal Korelacje 21.11.2024 13:27
- Gdynia. „Quo vadis” od kulis. Projekcja filmu „Rzym to kabaret” w Teatrze Muzycznym 21.11.2024 12:17
Teatro Real (Teatr Królewski), stworzony w 1850 roku i ponownie otwarty w 1997, jest uważany za najważniejszą hiszpańską instytucję zajmującą się sztukami scenicznymi i muzycznymi oraz jedną z najbardziej prestiżowych scen operowych w Europie.
W ramach przeglądu zaprezentujemy dzieła najlepszych hiszpańskich reżyserów łączące klasykę i tematykę hiszpańską, na czele z „Owczym źrodłem” (Fuenteovejuna) i „Carmen” w choreografii Antonio Gadesa czy „Czarodziejską miłością” (El amor brujo) Manuela de Falli w wersji baletowej i w wykonaniu Baletu Victora Ullate. Pokażemy również operę współczesnego hiszpańskiego kompozytora Mauricio Sotela „Publiczność” (El público), opartą na tekście Federico Garcíi Lorki i z gwiazdami flamenco w obsadzie.
Tej jesieni w Instytucie Cervantesa w Krakowie będzie więc można zobaczyć pokazy nagrań czterech znakomitych spektakli baletowych i opery, doskonale odzwierciedlających hiszpańskiego ducha i maestrię w dziedzinie sztuk scenicznych.
Spektakle -z polskimi napisami- zostaną poprzedzone krótkimi wprowadzeniami wideo osadzającymi je w hiszpańskim kontekście kulturowym, przygotowanymi przez Pedra Víllorę, dramaturga i reżysera teatralnego. Przystępne miniwykłady Víllory pomogą widzom jeszcze lepiej zrozumieć piękno hiszpańskiego tańca, muzyki, śpiewu i tekstów.
Wstęp wolny.
Liczba miejsc ograniczona, obowiązują wcześniejsze zapisy przez formularz.
Miejsce projekcji: Instytut Cervantesa, ul. Kanonicza 12.
PROGRAM:
środa, 18 września, 18:00
Carmen (balet, 2011, 100 min.)
Na podstawie noweli Prospera Merimée
Choreografia i reżyseria: Antonio Gades i Carlos Saura
Compañía Antonio Gades
Antonio Gades był znakomitym tancerzem i choreografem, dyrektorem Ballet Nacional de España (Hiszpańskiego Baletu Narodowego), laureatem Premio Nacional de Danza (Państwowej Nagrody w Dziedzinie Tańca, 1988) i jednym z wielkich odnowicieli tańca flamenco.
Wraz ze słynnym filmowcem Carlosem Saurą, reżyserem „Nakarmić kruki”, był współtwórcą ekranizacji „Carmen”, pokazującej, jak moc i siła tradycyjnego flamenco staje się środkiem wyrazu intensywnych emocji zawartych w dziele Prospera Merimée, historii sewilskiej pracownicy fabryki cygar, która, szukając miłości i wolności, staje się ofiarą zazdrości swojego kochanka, Don José.
W „Carmen” występują tancerze Compañía Antonio Gades, na czele z Vanesą Vento, jedną z obecnych tancerek Ballet Nacional de España.
środa, 24 września, 18:00
Owcze źródło (Fuenteovejuna, balet, 2011, 138 min.)
Na podstawie dramatu Lope de Vegi
Choreografia i reżyseria: Antonio Gades
Compañía Antonio Gades
„Owcze źrodło” (Fuenteovejuna) to sztuka hiszpańskiego poety i dramaturga Złotego Wieku, Lope de Vegi, opublikowana po raz pierwszy w 1617 roku. Jest jednym z fundamentalnych dzieł literatury hiszpańskiej, a opowiada o andaluzyjskiej wiosce w czasach Królów Katolickich, która zbuntowała się przeciwko nadużyciom szlachcica i stała symbolem ludowego oporu przeciwko uciskowi.
Jej adaptacja na język tańca okazała się punktem kulminacyjnym w karierze choreografa Antonio Gadesa i jednym z najważniejszych spektakli baletowych XX wieku. Mistrzowskie połączenie kultury wysokiej i popularnej pokazuje żywotność artystycznego przesłania Antonio Gadesa, czyli jego wiarę w bogactwo i siłę ekspresji hiszpańskiego tańca we wszystkich jego odmianach: folklorystycznej, stylizowanej i flamenco.
środa, 2 października, 18:00
Czarodziejska miłość (El amor brujo, balet, 2015, 100 min.)
Muzyka: Manuel de Falla, Luis Delgado i In Slaughter Natives
Choreografia: Víctor Ullate
Víctor Ullate Ballet
Manuel de Falla, wielki przedstawiciel nurtu narodowego w hiszpańskiej muzyce, jest, obok Isaaca Albéniza i Joaquína Turina, jednym z najwybitniejszych kompozytorów początków XX wieku i najważniejszych hiszpańskich kompozytorów wszechczasów. „Czarodziejska miłość” (El amor brujo) to jedno z jego najbardziej znanych dzieł, w którym -z wyraźnie andaluzyjskim temperamentem- zgłębia tajniki romskiego mistycyzmu, przyglądając się miłości w jej najbardziej pierwotnej i czystej postaci.
Víctor Ullate to jeden z najbardziej cenionych hiszpańskich choreografów, zdobywca takich nagród jak Premio Nacional de Danza (1989) i Premio Max de Honor (2008). Oprócz muzyki z „Czarodziejskiej miłości” w inscenizacji wykorzystano też trzy inne utwory Manuela de Falli i wariację Paco de Lucíi.
W produkcji występuje cantaora flamenco, Estrella Morente, jedna z największych artystek gatunku, uhonorowana niezliczonymi nagrodami, takimi jak Premio Ondas za najlepszy album flamenco i dwiema nominacjami do Latin Grammy.
środa, 9 października, 18:00
Publiczność (El público, opera, 2015, 140 min.)
Muzyka: Mauricio Sotelo
Libretto: Andrés Ibáñez, na podstawie tekstu Federico García Lorki
Klangforum Wien
„Publiczność” (El público) to najtrudniejsze i najbardziej tajemnicze dzieło jednego z najbardziej uniwersalnych andaluzyjskich poetów i dramaturgów, czyli Federico Garcíi Lorki.
Dramat napisany w 1930 roku miał swoją premierę dopiero 56 lat później, ponieważ autor uznał go za „nieprzedstawialny”, nazywając "teatrem niemożliwym". Surrealistyczne dzieło, uznane później za jedną z najważniejszych sztuk w historii hiszpańskiego teatru, jest krzykiem sprzeciwu wobec burżuazyjnej hipokryzji i apelem o wolność kochania i tworzenia.
Flamenco jest mocno obecne w wielu utworach Mauricio Sotelo, laureata Narodowej Nagrody Muzycznej (2001), którego kompozycje były wykonywane przez najbardziej znane orkiestry na całym świecie. Jest tak również w przypadku „Publiczności”, łączącego operę i flamenco.
W spektaklu występują wielcy artyści gatunku flamenco, tacy jak gitarzysta Cañizares, zdobywca Premio Nacional de Música (2022) i jeden z najbardziej wpływowych artystów na świecie, cantaor Arcángel, uhonorowany nagrodą Latin Grammy za najlepszy album flamenco (2018) oraz bailaor Rubén Olmo, zdobywca Premio Nacional de Danza (2015) i obecny dyrektor Hiszpańskiego Baletu Narodowego.
O autorze wprowadzeń do spektakli:
Pedro Víllora prowadzi wykłady z teorii literatury na Uniwersytecie Complutense i teorii teatru w Królewskiej Szkole Sztuki Dramatycznej w Madrycie (Real Escuela Superior de Arte Dramático), której był wicedyrektorem. Jest autorem licznych sztuk teatralnych (La misma historia, Ofelia, Maria Callas, sfogato, Auto de los inocentes) i adaptacji (Calderóna, Lope de Vegi, Emilii Pardo Bazán, Molière’a, Benito Péreza Galdósa, Ramóna Gómeza de la Serny, Koltésa...) wystawianych w Niemczech, Włoszech, Grecji, Anglii, Stanach Zjednoczonych, Meksyku, Peru, Paragwaju i Chile. Jego utwory tłumaczone były na język angielski, włoski, grecki i serbski.