Inne aktualności
-
Wrocław. Pociąg do Kultury 2025 z Wrocławia do Berlina już na trasie! 23.04.2025 10:24
- Elbląg. Ruszyły próby do „Czaszki z Connemary” w reżyserii Wojciecha Adamczyka 23.04.2025 09:53
- Gdynia. Nie żyje Leszek Kopeć, wieloletni dyrektor Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych 23.04.2025 09:44
-
Poznań. Dwie premiery sceniczne inspirowane twórczością Agnieszki Holland na Malta Festival 23.04.2025 08:22
-
Józefów. Dziś odbędzie się pogrzeb Jadwigi Jankowskiej-Cieślak 23.04.2025 08:07
- Warszawa. Spotkanie poświęcone książce „Uśpione” w Teatrze Dramatycznym 22.04.2025 18:54
- Łódź. W Teatrze Nowym prapremiera sztuki „Kto jest szalony – ja czy świat?” 22.04.2025 18:20
- Warszawa. MKiDN: Zofia Zembrzuska zostanie dyrektorem Filharmonii Narodowej 22.04.2025 16:50
- Kraków. „Sceny z życia małżeńskiego” na motywach Bergmana w Starym Teatrze 22.04.2025 16:30
-
Warszawa. Książka w teatrze. Między historią a literaturą 22.04.2025 16:04
-
Łódź. Nowy wydział w Szkole Filmowej 22.04.2025 15:51
- Elbląg. Ostatni weekend kwietnia z „Virginią Woolf” w Teatrze Sewruka 22.04.2025 15:44
- Bydgoszcz. Teatr Polski zaprasza na warsztaty „SOMA w ruchu” 22.04.2025 15:24
- Zielona Góra. Wkrótce KOZZI Film Festiwal. Festiwal Filmu, Teatru I Książki 22.04.2025 14:39
Po skandalach związanych z kinematografią, KPO, kuriozalnych konkursach na dyrektorów Instytutu Teatralnego, Teatru Narodowego i Opery Narodowej, bulwersuje rozdanie w programie Muzyka, składy komisji i to jak dysponuje rezerwą ministra Hanna Wróblewska.
Organizatorzy kilkunastu najważniejszych festiwali muzyki elektronicznej i awangardowej wystosowali list otwarty do ministry kultury Hanny Wróblewskiej, a także sekretarza stanu Macieja Wróbla oraz p.o. dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki Tańca Lecha Dzierżanowskiego (to ten instytut finansował gwiazdy disco-polo za kadencji Piotra Glińskiego i zawalił procedury KPO po ostatnich wyborach), zaznaczając, że z wielkim niepokojem przyjęli wyniki tegorocznych dofinansowań w programie Muzyka na rok 2025.
Niezgoda na działania ministry kultury
„Jako przedstawiciele środowiska muzyki niezależnej – elektronicznej, eksperymentalnej oraz działań interdyscyplinarnych opartych na sztuce dźwięku i swobodnej improwizacji – wyrażamy głębokie zaniepokojenie decyzją MKiDN i komisji eksperckiej, która pomija wiele istotnych inicjatyw reprezentujących całe sceny oraz gatunki muzyczne (…) Nasza niezgoda na wyniki konkursu nie wynika z partykularnych interesów kilku odrzuconych wnioskodawców, lecz z faktu, iż nie uwzględniają one wielu organizacji i projektów zajmujących się współczesną muzyką niezależną”.
Jak zaznaczają sygnatariusze „niedofinansowane organizacje to w większości podmioty trzeciego sektora, dbające o artystów na wczesnym etapie kariery lub funkcjonujących poza publicznym mecenatem. W przeciwieństwie do członków orkiestr i filharmonii, którzy mogą liczyć na stałe zatrudnienie i instytucjonalne wsparcie, ci twórcy działają w warunkach niemal całkowitego braku systemowych mechanizmów zabezpieczających ich pracę”.
Sygnatariusze wskazują, że badania „Policzone i policzeni 2024”, zlecone przez MKiDN, ujawniają wnioski dotyczące struktury zatrudnienia w kulturze. Mimo ogólnych spadków w sektorze to branża muzyczna pozostaje największą grupą zawodową, obejmując 16,3 tysiąca z 62,4 tysiąca osób zatrudnionych w kulturze.
Sprzeciw sygnatariuszy budzi również fakt, że wśród projektów zakwalifikowanych do finansowania z rezerwy MKiDN znalazły się inicjatywy sprzeczne z założeniami programu, w tym przedsięwzięcia stanowiące część największego komercyjnego festiwalu muzyki rozrywkowej w Polsce oraz projekty wspierające korporacyjne platformy streamingowe.
Protestujący domagają się ponownego rozpatrzenie wyników konkursu. Piszą: „Składamy jednocześnie zapytanie o kryteria przyznawania dofinansowania z rezerwy ministra w przypadku projektów objętych szczególnie niską punktacją”.
Rezerwa Hanny Wróblewskiej
Jest publiczną tajemnicą, że chodzi m. in. o 150 tys. na podcasty Stanisława Trzcińskiego oraz dodatkowe 170 tys. na playlisty, na co zwrócił uwagę portal WP, „Polityka”, „Gazeta Wyborcza” i Krzysztof Stanowski. Poseł PiS Stanisław Kaleta, były wiceminister sprawiedliwości połączył zdjęcia Trzcińskiego i Rafała Trzaskowskiego oraz napisał „ordynarny wał. Złożę w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury".
W ratuszu mówi się, że to absurd, a Trzaskowski nie miał od dawna kontaktu z Trzcińskim, nie miał też możliwości wpływania na procedurę w resorcie kultury. Ale wrażenie jest złe i może uderzyć w ubiegającego się o urząd prezydenta RP.
Autorzy listy domagają się również „zmodyfikowania procesu selekcji członków komisji eksperckiej zwiększając różnorodność reprezentacji tak, żeby w komisji znalazły się osoby reprezentujące różne środowiska muzyczne i rodzaje struktur organizacyjnych”.
List podpisali:
Małgorzata Płysa, Mat Schulz, Grzegorz Kwiecień, Barbara Klaczak - Unsound i Ephemera
Michał Borkiewicz, Anna Chojnacka, Robert Kamionek, Dominika Szpinda - Lado w Mieście
Daniel Brożek - Canti Spazializzati, Scena Dźwiękowa Przeglądu Sztuki Survival
Kostas Georgakopulos, Katarzyna Gołecka - Avant Art Festival
Gerard Lebik - Sokołowsko Music
Krystian Piotr - Las, Opera Festival
Robert Piotrowicz - Sanatorium Dźwięku
Joanna Grotkowska, Antoni Michnik - Festiwal Ad Libitum
Kamil Piotrowicz - Idealistic Festival
Jędrzej Dondziło, Paulina Żaczek - Stowarzyszenie Pogotowie Kulturalno - Społeczne,
Electrum Up To Date Festival
Jakub Knera, Natalia Koralewska, Marta Cyrson - Fundacja Palma, Nowe idzie od morza
Adam Godziek, Adam Pomian - Fundacja Nowa Muzyka Katowice
Sławek Janicki, Qba Janicki - Mózg Foundation - Fundacja Muzyki Współczesnej i Form
Interdyscyplinarnych (Bydgoszcz/Warszawa)
Matylda Badera, Jakub Mokrzysiak, Paweł Pindur – Fundacja Soundscape, Tonarium
Sławek Koryzno – Biedowo Music Fest
Paweł Kapica – Stowarzyszenie NeoArte
Piotr Pucyło – Festiwal Kultur Świata Globaltica
Michał Wójcik, Tomasz Bysiewicz - Fundacja Krakowska Scena Muzyczna, Tak Brzmi
Miasto
Sylwester Gałuszka - Kolonia Artystów, Open Source Art Festival, Czarny Pok