Historyczka muzyki, biografka, anglistka Danuta Gwizdalanka oraz kompozytor muzyki współczesnej, aranżer i pedagog Krzysztof Knittel zostali uhonorowani przez ministrę kultury i dziedzictwa narodowego Martę Cienkowską Złotymi Medalami „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” - poinformowano na stronie MKiDN.
Jak wyjaśniono, podczas uroczystości, która odbyła się w piątek w Krakowie, Srebrny Medal odebrała redaktorka Polskiego Radia Małgorzata Gąsiorowska, a Polskie Wydawnictwo Muzyczne - w związku z jubileuszem 80-lecia - zostało odznaczone Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Danuta Gwizdalanka to historyczka muzyki, biografka, anglistka i tłumaczka. Jest członkinią Związku Kompozytorów Polskich. W latach 1981-91 pracowała w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu i w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 1995 r. prowadziła seminarium poświęcone muzyce polskiej po roku 1945 w University of Michigan.
„Autorka ponad 20 publikacji, w tym m.in. »Przewodnika po muzyce kameralnej«, »Słowniczka oznaczeń i skrótów muzycznych«, ale także podręczników z zakresu historii muzyki oraz monografii kompozytorów polskich i zagranicznych. Część tych publikacji ukazała się w przekładach na język angielski, japoński, litewski, niemiecki, rosyjski i włoski” - napisano na stronie resortu kultury.
W serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wydała książki poświęcone Witoldowi Lutosławskiemu, Wolfgangowi Amadeuszowi Mozartowi, Marii Szymanowskiej i Mieczysławowi Wajnbergowi.
Jak przypomniano, w 2004 r. została odznaczona przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego „Medalem za wybitny wkład w poznanie dzieła kompozytora”, a w 2013 r. – „Medalem 100-lecia urodzin Witolda Lutosławskiego”. W 2021 r. jej książkę pt. „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim” wyróżniono nagrodą „Koryfeusz Muzyki Polskiej”.
Krzysztof Knittel to kompozytor muzyki współczesnej, aranżer piosenek i pedagog. W stanie wojennym działał w środowiskach kultury niezależnej. Po 1989 r. współtworzył festiwal „Audio-Art” oraz „Ad Libitum”. Był też dyrektorem festiwalu „Warszawska Jesień”. W latach 1999-2003 był prezesem Związku Kompozytorów Polskich, a od 2005 do 2017 r. przewodniczącym Polskiej Rady Muzycznej. Był członkiem zarządu Europejskiej Rady Muzycznej (2014-2018).
Kompozytor i aranżer wielu piosenek, takich jak „Koncert jesienny” do słów Wojciecha Niżyńskiego – utworu wykonywanego przez Magdę Umer, który zdobył 1. nagrodę na festiwalu FAMA w 1970 r. czy piosenek „Już szumią kasztany” i „Jeśli myślisz”, napisanych wspólnie z Andrzejem Woyciechowskim.
„W swoich utworach i instalacjach łączy konwencje muzyki klasycznej i popularnej. Komponuje utwory orkiestrowe, chóralne i kameralne dla baletu, teatru czy filmu. Gra muzykę komputerową i elektroakustyczną na żywo, tworzy instalacje dźwiękowe. Jako kompozytor i wykonawca koncertował w większości krajów europejskich oraz w Azji, w Ameryce Północnej i Południowej. Jego dyskografia obejmuje ponad 50 płyt” - napisano o artyście na stronie MKiDN.
W latach 1969-2007 skomponował muzykę do 21 filmów (dokumentalnych, krótkometrażowych i fabularnych) oraz seriali telewizyjnych, m.in. do „Amatora” (1979) Krzysztofa Kieślowskiego, „Widziadła” (1984) i „Rajskiego ptaka” (1987) Marka Nowickiego.
Współpracował z „Tygodnikiem Literackim”, telewizyjnym „Pegazem”, Redakcją Muzyki Poważnej TVP oraz pismami „Ruch Muzyczny” i „Studio” jako dziennikarz muzyczny.
W 2005 r. został odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
„Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM) od momentu powstania w 1945 r. pełni rolę najważniejszego wydawcy nut, książek i opracowań muzykologicznych w Polsce, a także jednego z najbardziej rozpoznawalnych ambasadorów polskiej kultury muzycznej na świecie” - napisano na stronie MKiDN.
Jak wyjaśniono, dzięki swojej działalności przyczyniło się do ocalenia i popularyzacji najcenniejszych dzieł polskiego dziedzictwa muzycznego. Oficyna jest wydawcą wszystkich dzieł Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza, Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego. Prowadzi także monumentalne edycje źródłowe obejmujące polską muzykę dawną i nową.
„Równocześnie konsekwentnie wspiera i promuje współczesnych polskich kompozytorów, umożliwiając im obecność w krajowym i światowym życiu muzycznym. PWM prowadzi własną wytwórnię fonograficzną ANAKLASIS. Jest także wydawcą magazynu »Ruch Muzyczny« – najstarszego i jedynego pisma poświęconego muzyce klasycznej, jazzowej i ludowej” - czytamy w informacji o PWM.
Wydawnictwo realizuje ok. 300 publikacji różnego typu rocznie. Prowadzi również projekty popularyzatorskie i edukacyjne, w tym liczne inicjatywy skierowane do dzieci i młodzieży. „Istotnym polem działalności PWM jest także współpraca z instytucjami muzycznymi i naukowymi w Polsce i za granicą. Prowadząc Dział Zbiorów Nutowych udostępnia polski repertuar zespołom orkiestrowym i operowym na wszystkich kontynentach” - napisano na stronie MKiDN.
Jak zaznaczono, w ostatnich latach ogromne znaczenie w pracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego mają działania związane z digitalizacją zbiorów. PWM jest w trakcie realizacji trzeciego projektu pn. „Digitalizacja zasobów będących w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego”, realizowanego ze środków Unii Europejskiej. „Dzięki tym przedsięwzięciom od zapomnienia uratowane zostały unikatowe wydania, rękopisy, fotografie i dokumenty. Powstała także Polska Biblioteka Muzyczna – ogólnodostępny cyfrowy zbiór, obejmujący tysiące partytur, materiałów nutowych, książek i opracowań, który stanowi bezcenne narzędzie badawcze, edukacyjne i artystyczne” - wyjaśniono w informacji.