Kuratorka Pawilonu Tańca i Innych Sztuk Performatywnych Renata Piotrowska-Auffret powiedziała w Studiu PAP, że taniec jest nie tylko rozrywką, ale także formą budowania wspólnoty. Jak dodała, żyjemy w czasach lęku, samotności, a choreografia ma moc odpowiadania na te problemy, moc bycia razem.
Pawilon Tańca i Innych Sztuk Performatywnych zostanie otwarty 8 stycznia 2026 r. w stojącym nad Wisłą budynku, który był poprzednią siedzibą Muzeum Sztuki Nowoczesnej. W programie otwarcia, które potrwa do 11 stycznia, znalazł się m.in. spektakl „My Fierce Ignorant Step” w choreografii Christosa Papadopoulosa.
W rozmowie z PAP Renata Piotrowska-Auffret – choreografka, pedagożka, menedżerka kultury, jedna z kuratorek Pawilonu – zaznaczyła, że powstanie tego miejsca jest ważnym momentem dla ludzi tańca w Polsce, ale także wydarzeniem na arenie międzynarodowej, szczególnie europejskiej. – To moment historyczny, nareszcie taniec ma swoje miejsce w Warszawie – dodała.
Głównym i podstawowym założeniem Pawilonu jest wzmacnianie autonomii tańca i choreografii jako odrębnej dziedziny sztuki. – Chcemy stworzyć miejsce żywe, które słucha, reaguje, jest dynamiczne i które łączy zarówno rozproszone środowisko twórcze, jak i rozproszoną publiczność i życie miejskie – powiedziała.
Podkreśliła, że ma to być miejsce różnorodne. – Współpracujące z wieloma osobami, instytucjami, organizacjami, zarówno na poziomie lokalnym, w tym oczywiście z warszawskim środowiskiem tańca i choreografii, jak i na poziomie ogólnopolskim i międzynarodowym. Będziemy organizować wydarzenia we współpracy międzyinstytucjonalnej czy też interdyscyplinarnej – także z sektorem prywatnym – wyjaśniła.
Jak wskazała, zgodnie z założeniami będzie to miejsce dostępne. – Inwestujemy i angażujemy się w program edukacyjny, program rozwoju publiczności, propozycje dla szerokiego odbiorcy – powiedziała.
– Nasza rzeczywistość niestety nie jest zbyt optymistyczna. Żyjemy w czasach lęku, niepokoju, rośnie problem samotności zarówno u ludzi młodych, jak i starszych. Choreografia ma moc odpowiadania na te problemy, a także krytycznego spojrzenia na rzeczywistość, w której żyjemy. Jednocześnie ma również moc bycia razem – podkreśliła.
Zaznaczyła, że niezwykle istotny jest aspekt społeczno-polityczny choreografii i tańca. - Taniec jest nie tylko językiem ekspresji artystycznej oraz rozrywką, ale także formą budowania wspólnoty. Ma potencjał i wartość społeczną – wyjaśniła.
Renata Piotrowska-Auffret to choreografka, pedagożka i menedżerka kultury z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autorka zaangażowanych społecznie spektakli oraz projektów i wydarzeń kuratorskich. W latach 2004–2009 prezeska Towarzystwa Prze-Twórczego, 2006–2008 CEO w Poruszenia, 2013–2022 członkini Centrum w Ruchu, od 2023 CEO w Perform Miracles, od 2024 ekspertka w Instytucie Adama Mickiewicza. Kuratorowała „Mam ochotę na taniec”, serię podcastów „Dare to Care”, Międzynarodowe Forum „Osoby rodzicielskie w choreografii”, Meet Up „Dancing and Parenting”, Polską Platformę Tańca 2024 oraz projekt „(M)others on tour w Perform Europe. Jej spektakle były wytypowane do Polskiej Platformy Tańca (2008, 2010, 2017), była priorytetową artystką Aerowaves (2017, 2019), współpracowała z licznymi instytucjami w kraju i za granicą, wielokrotna stypendystka MKiDN i IAM.