EN
27.09.2022, 16:32 Wersja do druku

Gdańsk. „Kierunek: Islandia” w Teatrze Szekspirowskim

Spektakl w duchu „zero waste”, zabawna historia Polki podbijającej Islandię, potańcówka dla dzieci z dj-em, koncert islandzkiej gwiazdy Eurowizji. To wszystko i wiele więcej będzie można zobaczyć od 4 do 16 października w ramach przeglądu kultury i sztuki Islandii, KIERUNEK: ISLANDIA.

mat. teatru

Inne aktualności

„Kierunek: Islandia” zaprezentuje różnorodne zjawiska artystyczne tego małego, 350-tysięcznego kraju. Będzie też punktem wyjścia do dyskusji o sytuacji artystów na emigracji. Spotkanie poruszające ten temat poprowadzi Emiliana Konopko, autorka bloga Uthule Tule poświęconego kulturze i sztuce islandzkiej. Rozmawiać będzie m.in. z Ewą Marcinek, która robi karierę literacką w Islandii.

Gdański Teatr Szekspirowski jest instytucją niestandardową, impresaryjną, stawiającą na działania międzynarodowe, budowanie współpracy artystycznej i edukacyjnej na wielu poziomach. Postrzegamy się jako rodzaj łącznika między twórcami z kraju i zagranicy. »Treasure Island – Theater Inclusions« – nasz polsko-islandzki projekt to kolejna inicjatywa, pozwalająca nam na lepsze poznanie naszych sąsiadów. Tym razem nieco dalszych. A przecież wydaje nam się, że tak wiele o nich już wiemy. Islandia to (witajcie stereotypy!) kraj zimny, ciemny, pełen wulkanów, gejzerów, wikingów, elfów, zórz polarnych i długich nocy.

Dobrze, że mamy Gudmundura Thorvaldsson i wskazanych przez niego, jako kuratora projektu, islandzkich artystów, którzy do tych puzzli dodadzą kolejne, abyśmy mogli zobaczyć współczesną kulturę Islandii oczami jej twórców i tych, którzy na co dzień zamieszkują tę niezwykłą wyspę”– mówi Agata Grenda, Dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Na kooperację, zarówno z zawodowymi artystami, jak i amatorami, stawia właśnie kurator programu „Kierunek: Islandia”, Gudmundur Thorvaldsson, islandzki aktor, reżyser i muzyk, członek kolektywu „Vinnslan” założonego w 2011 r. przez grupę artystów, która pracowała w słynnym londyńskim Shunt Lounge – kolektywie artystycznym tworzącym interaktywne projekty, dla których współpraca i publiczność są bardzo ważną częścią działań – i postanowiła przenieść klimat tego miejsca na islandzki grunt. Do współpracy przy polsko-islandzkiej produkcji, zaprosił on Olgę Bołądź, a także gdańskich partnerów – studentów Zarządzania instytucjami artystycznymi na Uniwersytecie Gdańskim oraz adeptów aktorstwa ze Studium Wokalno-Aktorskiego w Gdyni. Premiera spektaklu planowana jest na 2023 rok, a podczas październikowego przeglądu islandzkiego będzie można zobaczyć kręcony na Islandii film „Wolka” z udziałem polskiej aktorki.

Projekt Kierunek: Islandia / Treasure Iceland-Theatre Inclusions realizowany jest dzięki wsparciu ze środków Programu „Kultura” w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021.

Więcej: teatrszekspirowski.pl

PROGRAM WYDARZEŃ W GDAŃSKIM TEATRZE SZEKSPIROWSKIM:

4 PAŹDZIERNIKA, 19.00
NA WYSPIE NIGDZIE/ØLAND
spektakl w wykonaniu MARBLE CROWD

„Grupa teatralna Marble Crowd wyprodukowała prawdopodobnie najlepszy spektaklu ostatniego sezonu. »Øland« jest ambitną produkcją, która stawia czoła nadchodzącej katastrofie ekologicznej, pokazując publiczności, co być może się już wydarzyło”. / GIFT Magazine

Bohaterami spektaklu jest pięciu marynarzy, którzy utknęli na wybrzeżu Øland, wyspy położonej gdzieś pomiędzy rzeczywistością a fikcją. Próbując odtworzyć z pamięci znany im wcześniej świat, potykają się o przeszłość i teraźniejszość, snując wizje przyszłości w błyszczącym post-dekadenckim krajobrazie.

Realizatorzy
Pomysł i reżyseria: Katrín Gunnarsdóttir, Kristinn Guðmundsson, Sigurður Arent Jónsson, Saga Sigurdardottir, Védís Kjartansdóttir
Scenografia i kostiumy: Guðný Hrund Sigurðardóttir
Reżyseria światła: Halldór Örn Óskarsson
Muzyka: Gunnar Karel Másson
Dramaturgia: Igor Dobricic
Pomoc w przebieraniu: Tanja Huld Levý
Projekcje: Guðmundur Úlfarsson
Zdjęcia: Owen Fiene
Marketing: Kara Hergils
Produkcja: Marble Crowd
Pomoc produkcyjna: Birnir Jón Sigurðsson
Koprodukcja: Teatr Narodowy Islandii
Finansowanie: Ministerstwo Kultury i Edukacji Islandii, Miasto Rejkiavik, Ambasada Islandii w Oslo
Obsada: Katrín Gunnarsdóttir, Kristinn Guðmundsson, Sigurður Arent Jónsson, Saga Sigurdardottir, Védís Kjartansdóttir
Czas trwania: 2h (z przerwą)

7 PAŹDZIERNIKA, 19.00
ISLANDIA POLEROWANA
spektakl w wykonaniu REYKJAVÍK ENSEMBLE

Spektakl teatru fizycznego, wyreżyserowany przez Pálínę Jónsdóttir, oparty na autobiograficznym zbiorze opowiadań polskiej autorki, Ewy Marcinek. Barwna i zabawna historia młodej kobiety z Polski, która stawia wszystko na jedną kartę, po traumatycznych doświadczeniach zaczyna wszystko od nowa, opuszcza Polskę i przeprowadza się do odległej Islandii, by zapomnieć o nieudanym małżeństwie i traumatycznych przeżyciach. Spektakl stanowi analizę relacji międzykulturowych, migracji, zmian w islandzkiej demografii i rzeczywistości imigrantów. Jest to głos nowej generacji, zamieszkującej Islandię. Po spektaklu odbędzie się spotkanie, podczas którego twórcy opowiedzą o losie emigranta artysty za granicą, spróbują odpowiedzieć na pytanie, czy los artysty w innym kraju zawsze musi zaczynać się od trudnych doświadczeń. Wraz z Emilianą Konopko (autorką bloga o kulturze i sztuce islandzkiej –Uthule Tule) i Ewą Marcinek uczestnicy spotkania spróbują zastanowić się nad powodami emigracji, porozmawiają o problemach związanych z życiem na styku dwóch kultur oraz trudnościach z przebiciem się artysty w nowym środowisku.

Realizatorzy
Dramaturgia, reżyseria, kostiumy: Pálína Jónsdóttir
Tekst i produkcja: Ewa Marcinek
Inspicjentka: angela rawlings
Muzyka: Anna Halldórsdóttir
Reżyseria światła: Juliette Louste
Rekwizyty: Michael Godden
Dyrektor techniczny: David Nelson
Zespół ds. marketingu i produkcji: Bryndís Jónatansdóttir, Claire Paugam, Emma-Line Solander Aubry, Kim Wagenaar, Martyna Daniel, Naila Zahin Ana, Patrik Ontkovic, Rakel Snorradóttir
Obsada: Magdalena Tworek, Michael Richardt, Pétur Óskar Sigurðsson
Czas trwania: 60 min.

8 PAŹDZIERNIKA, 11.00
BABY RAVE DJ IVAR PETUR
POTAŃCÓWKA

Szalone tańce-połamańce dla dzieci powyżej 2 lat i rodziców, muzyczny rave prowadzony przez DJ Ívara Pétura. Islandzki kompozytor i muzyk zabierze maluchy w podróż dookoła świata. Będzie to czas, w którym swobodnie będzie można nie tylko posłuchać radosnych rytmów, ale i przenieść się do kolorowego świata pełnego balonów i baniek mydlanych.

9 PAŹDZIERNIKA, 19.00
CLUB ROMANTICA
spektakl w wykonaniu ABENDSHOW

Historia zaczyna się od albumu fotograficznego, który artysta Friðgeir Einarsson kupił na pchlim targu w Belgii. Tajemnicą jest tożsamość osób na zdjęciach i to, dlaczego album był wystawiony na sprzedaż. „Club Romantica” przedstawia widzom osoby ze zdjęć, opowiada ich historię. Skłania do zastanowienia się, co stanie się z naszymi fotografiami i wspomnieniami, gdy opuścimy scenę. Kto opowie naszą historię? Czy ktoś będzie nas pamiętał za 40 lat?

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.

Realizatorzy
Koncepcja: Friðgeir Einarsson
Reżyseria: Pétur Ármannsson
Scenografia i kostiumy: Brynja Björnsdóttir
Choreografia: Ásrún Magnúsdóttir
Opis: Ólafur Ágúst Stefánsson
Muzyka: Snorri Helgason
Dźwięk: Baldvin Þór Magnússon
Obsada: Friðgeir Einarsson, Snorri Helgason
Czas trwania: 80 min.

11 PAŹDZIERNIKA, 19.00
CZŁOWIECZA ISTOTA BEZNADZIEJNA
SPEKTAKL

Siedem nominacji do Icelandic Performing Arts Award Griman 2021, zwycięstwo w kategoriach Muzyka Roku i Piosenkarka Roku! Islandzka opera młodego kompozytora Friðrika Margrétar-Guðmundssona, wyreżyserowana przez jednego z najbardziej obiecujących twórców islandzkich, Adolfa Smári Unnarssona.

Bohaterowie paradują po scenie, szukając sensu i kontemplując. Nigdzie nie mogą znaleźć odpowiedzi na swoje pytania, ponieważ nie ma nic bardziej tragicznego niż ludzka egzystencja. Życie to boleśnie zabawna tragedia i ciągłe rozczarowania. Co można zrobić? Co jeśli wszystko zawiedzie? Po prostu usiądź, weź głęboki oddech, napełnij płuca powietrzem – wydychaj ze świstem. Powtarzaj do skutku. Wszystko się ułoży. Musi.

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.

Realizatorzy
Kompozytor: Friðrik Margrétar-Guðmundsson
Tekst i reżyseria: Adolf Smári Unnarsson
Scenografia i kostiumy: Bryndís Ósk. Þ. Ingvarsdóttir
Dramaturgia: Matthías Tryggvi Haraldsson
Reżyseria światła: Hafliði Emil Barðason
Projekcje: Elmar Þórarinsson
Dyrygent: Pétur Björnsson
Asystent reżysera: Magnús Thorlacius
Oprawa graficzna: Gréta Þorkelsdóttir
Zdjęcia: Gunnlöð Jóna Rúnarsdóttir
Orkierstra: Baldvin Ingvar Tryggvason, Björg Brjánsdóttir, Friðrik Margrétar-Guðmundsson, Flemming Viðar Valmundsson, Pétur Björnsson, Unnur Jónsdóttir
Obsada: Dagur Þorgrímsson, Heiðdís Hanna Sigurðardóttir, María Sól Ingólfsdóttir, Ólafur Freyr Birkisson

13 PAŹDZIERNIKA, 19.00
DOLINA/THE VALLEY
SPEKTAKL

Nagroda Griman za najlepszą choreografię roku 2016. Twórczynie, islandzkie performerki i choreografki, Inga Huld Hákonardóttir i Rósa Ómarsdóttir, grają w tym spektaklu na granicy tego co naturalne i sztuczne. Używają przedmiotów do wytwarzania dźwięków, a dźwięków do wykonywania ruchów, kwestionując to co naprawdę jest pod kontrolą. Tytułowa Dolina to miejsce, w którym człowiek i maszyna zostali połączeni. Granice między martwym ciałem a ożywionym mechanizmem zostały zatarte. Dolina to przestrzeń dwoistości. Tu dwa ciała stają się jednym, lecz tylko po to, by ponownie się zduplikować. Niejasnym staje się bowiem, gdzie kończy się jedno, a zaczyna drugie. Które jest repliką którego?

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.

Realizatorzy
Choreografia: Inga Huld Hákonardóttir, Rósa Ómarsdóttir
Muzyka: Sveinbjörn Thorarenssen
Scenografia: Ragna Þórunn Ragnarsdóttir
Światła: Arnar Jónsson, Michael Janssens
Produkcja: Kunstenwerkplaats Pianofabriek
Wsparcie: Kunstenwerkplaats Pianofabriek, Reykjavík Dance Festival, Tjarnabíó, Vooruit, BUDA, WpZimmer, WorkSpaceBrussels, de School van Gaasbeek, Reykjavík Dance Atelier, The Icelandic Ministry of Culture and Education, Reykjavík Culture Fund, Garðabær Fund
Obsada: Inga Huld Hákonardóttir, Rósa Ómarsdóttir
Czas trwania: 60 min.

16 PAŹDZIERNIKA, 20.00
HATARI
KONCERT

Jak o sobie piszą, stanowią „antykapitalistyczny, techno-dystopijny kolektyw artystyczny”. Na arenie międzynarodowej są znani jako „industrialna grupa BDSM”. Ich występy wywołały niejeden skandal w rodzimej Islandii. Szersza publiczność mogła poznać Hatari, zachwycić się lub oburzyć, podczas występu zespołu na 64. Konkursie Piosenki Eurowizji 2019.

ISLANDZKIE KINO NOIR / PRZEGLĄD FILMÓW W CENTRUM FILMOWYM UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO

Kuratorem przeglądu filmów jest prof. UG, dr hab. Sebastian Jakub Konefał, autor książki „Kino Islandii. Tradycja i ponowoczesność”.

14 PAŹDZIERNIKA / 16.00, 18.00

PAŃSTWO W PAŃSTWIE (BORGRÍKI) 100 MIN., ISLANDIA 2011
„Borgríki” to kryminał o korupcji, zemście i mafijnych porachunkach. Jego fabuła wykorzystuje temat przekupstwa oraz bezsilności islandzkiej policji wobec niebezpieczeństw płynących z zewnątrz. Produkcja Ólafura Jóhannessona odważnie krytykuje proceder human traffic i sutenerstwa. Po projekcjach zapraszamy na dyskusję z prof. UAM Anną Mrozewicz i Jackiem Godkiem.


15 PAŹDZIERNIKA, 16.00
WIR (BRIM) 88 MIN., ISLANDIA 2010

Intrygujące połączenie elementów morskiego thrillera, „nordic noir” i kina grozy. Fabuła „Wiru” opowiada o relacjach pomiędzy członkami załogi statku rybackiego, do której dołącza, na czas jednego rejsu, kobieta.

15 PAŹDZIERNIKA, 18.00
WOLKA 100 MIN., POLSKA/ISLANDIA 2021

Annie zostają ostatnie dni odsiadki, a to oznacza, że nadchodzi czas rozliczenia z przeszłością. Gdy opuszcza więzienne mury, jej głównym celem jest odnalezienie Doroty, z którą ma rachunki do wyrównania. Szybko okazuje się, że to jednak nie jest takie proste, a w nowej rzeczywistości może liczyć tylko na siebie. Po projekcjach zapraszamy na dyskusję z odtwórcami głównych ról w filmie „Wolka” – Olgą Bołądź i Gudmundurem Thorvaldssonem.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne