Stacja Orunia GAK zaprasza w czwartek 12 maja/ godz. 19:00 na spektakl pt. Anatomie Katarzyny Pastuszak i Natalii Chylińskiej. Wraz z jego autorkami widzowie będą mieć możliwość zinterpretować prawie 300-letni japoński podręcznik anatomii. Bilety – 20 zł do nabycia przed spektaklem w recepcji Stacji Orunia GAK.
Inne aktualności
- Kalisz. „Rozmowy na krawędzi sceny”. Renata Lis i Tomasz Stawiszyński w Teatrze Bogusławskiego 14.01.2025 15:55
- Łódź. Teatr Pinokio pojedzie na ważny europejski festiwal 14.01.2025 15:37
- Warszawa. „Siedem historii okrutnych” ponownie w Teatrze 21 14.01.2025 15:23
- Gdańsk. Sienkiewicz wg Siegoczyńskiego w Wybrzeżu. Premiera „Potopu” – 7 lutego 14.01.2025 15:08
- Warszawa. Wręczenie Nagrody Nardellego za najlepszy debiut teatralny w sezonie 2023/2024 14.01.2025 14:59
- Tarnów. W weekend na afisz powraca widowisko „Azoty Fiction” 14.01.2025 14:04
- Poznań. Wkrótce premiera spektaklu „Nowy PAN TADEUSZ, tylko że rapowy” w Polskim 14.01.2025 13:54
- Tarnów. Janusz Chabior gościem Łukasza Maciejewskiego 14.01.2025 13:42
- Warszawa. Justyna Sobczyk o swojej koncepcji Teatru Ochoty w radiowej Dwójce 14.01.2025 13:28
- Gdańsk. „Czarodziejski Młyn” Afanasjewów ożyje na wystawie w NCK 14.01.2025 12:55
- Sopot. Spektakle dla dzieci Teatru Czwarte Miasto w Teatrze Atelier 14.01.2025 12:04
- Łódź. Prezydent Zdanowska ogłosiła konkurs na stanowisko dyrektora Teatru Nowego 14.01.2025 11:55
- Elbląg. „Aida” w cyklu The Metropolitan Opera w kinie Światowid 14.01.2025 11:55
- Słupsk. Spektakle i warsztaty przed Dniem Babci i Dziadka w Teatrze Tęcza 14.01.2025 11:45
W 1774 roku w Japonii wydano Kaitai Shinsho (解体新書) – nowy podręcznik anatomii opracowany w języku japońskim z inicjatywy Sugity Genpaku. Za tekst źródłowy posłużyła publikacja autorstwa Johanna Adama Kulmusa (pierwotnie wydana po łacinie około 1722 roku w Gdańsku) Tabulae Anatomicae, w tłumaczeniu holenderskim (Ontleedkundige Tafelen). Niemal 300 lat później artystki z Gdańska szukają wielogłosowej anatomii, zaglądają pod powierzchnię, otwierają szczeliny i nasłuchują szmerów, pomruków, wybuchów, osunięć, wibracji. Próbują uchwycić to, co żywe, (nie)nazwane – na styku ludzkiego i nieludzkiego.
A N A T O M I E:
𝘵𝘰 przyleganie do wybuchów, które rozrywają zastany układ
𝘵𝘰 ożywianie tego, co zastygło w drodze na powierzchnię
𝘵𝘰 wpuszczanie przez szczeliny
𝘵𝘰 dotykanie skrystalizowanych w ciele osadów, pozostałości złożonych procesów akumulacji
𝘵𝘰 ćwiczenie ze spekulacji
𝘵𝘰 bliskość, która nie może nie być polityczna
𝘵𝘰 próba osadzenia się w przestrzeni, która naruszyła delikatną tkankę intymności.
Spektakl powstał w koprodukcji ze Stowarzyszeniem Amareya Art w ramach projektu "Niepodległa bez granic. Pol(s)ka w Japonii 2021" oraz dzięki Stypendium Kulturalnemu Miasta Gdańska 2021.
TWÓRCY:
Koncept, reżyseria, teksty, wykonanie: Natalia Chylińska, Katarzyna Pastuszak
video: Piotr Nykowski
reżyseria świateł: Piotr Nykowski, Natalia Chylińska, Katarzyna Pastuszak
Czas trwania: 45 minut
W spektaklu wykorzystywane jest nagranie „Poematu końca” Vasiliska Gnedova
Katarzyna Pastuszak jest tancerką/performerką, reżyserką i dyrektorką Amareya Theatre & Guests, adiunktką Zakładu Badań nad Sztukami Scenicznymi na Uniwersytecie Gdańskim, adiunktką CEMiPoS (Centre for Environmental and Minority Policy Studies w Sapporo).
Autorka książki „Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie”.
Od 2008 regularnie współpracuje z artystami japońskimi, realizując projekty artystyczne na terenie Polski i Japonii. Jej spektakle prezentowane były m.in. na Grenlandii, w Japonii, Norwegii, Turcji, Izraelu, Niemczech, Francji, Rosji oraz na wielu festiwalach w Polsce. Od 2017 współpracuje z Menoko Mosmos (Stowarzyszenie Kobiet Ajnu w Sapporo) i prof. Hiroshim Maruyamą (CEMiPoS), współtworząc spektakle z udziałem kobiet Ajnu.
Natalia Chylińska to artystka związana z Amareya Theatre & Guests, wiceprezeska Stowarzyszenia Amareya Art, dwukrotna stypendystka Miasta Gdańska. W działaniach artystycznych porusza się pomiędzy pracą (z) ciałem/ruchem, tekstem, materiałem dźwiękowym i wizualnym. Współpracuje z Menoko Mosmos (Stowarzyszenie Kobiet Ajnu w Sapporo) i prof. Hiroshim Maruyamą (CEMiPoS), współtworząc spektakle z udziałem kobiet Ajnu.