Stacja Orunia GAK zaprasza w czwartek 12 maja/ godz. 19:00 na spektakl pt. Anatomie Katarzyny Pastuszak i Natalii Chylińskiej. Wraz z jego autorkami widzowie będą mieć możliwość zinterpretować prawie 300-letni japoński podręcznik anatomii. Bilety – 20 zł do nabycia przed spektaklem w recepcji Stacji Orunia GAK.
Inne aktualności
- Warszawa. Bajki surrealistyczne Erny Rosenstein. 19. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania 23.11.2024 13:01
- Opolskie. Teatralna inicjatywa mniejszości niemieckiej w Głogówku 23.11.2024 12:48
- Warszawa. „Świąteczny Spektakl Improwizowany” w DK Zacisze 23.11.2024 11:15
- Rzeszów. 578 premier w 80 lat, czyli urodziny Teatru im. Wandy Siemaszkowej 23.11.2024 10:32
- Włochy. Inauguracja świątecznego targu na słynnej ulicy szopkarzy w Neapolu 23.11.2024 10:29
- Rzeszów. Premiera farsy „Gdzie jest mój mąż?” na 80-lecie sceny dramatycznej w mieście 23.11.2024 09:30
- TVP. Premiera spektaklu telewizyjnego pt. „Miłość” w reż. Błażeja Peszka - w poniedziałek 23.11.2024 09:04
- Gdańsk. Dziś premiera „La Boheme” w Operze Bałtyckiej 23.11.2024 08:41
- Litwa. W Wilnie rozpoczęły się Dni Kultury Polskiej 22.11.2024 19:40
- Bytom. „Ciało” – wystawa fotografii Alicji Przybyszowskiej 22.11.2024 17:40
- Kraków. Festiwal Otwarcia 2. Międzynarodowa Edycja na półmetku 22.11.2024 16:05
- Teatr TV. Premiera „Miłości” z Anną Polony i Janem Peszkiem – 25 listopada 22.11.2024 15:55
- Toruń. Ruszyła sprzedaż biletów na „Jesus Christ Superstar” w klubie „Od Nowa” 22.11.2024 15:46
- Łódź. Zmarła scenografka Elżbieta Dietrych-Różycka 22.11.2024 15:37
W 1774 roku w Japonii wydano Kaitai Shinsho (解体新書) – nowy podręcznik anatomii opracowany w języku japońskim z inicjatywy Sugity Genpaku. Za tekst źródłowy posłużyła publikacja autorstwa Johanna Adama Kulmusa (pierwotnie wydana po łacinie około 1722 roku w Gdańsku) Tabulae Anatomicae, w tłumaczeniu holenderskim (Ontleedkundige Tafelen). Niemal 300 lat później artystki z Gdańska szukają wielogłosowej anatomii, zaglądają pod powierzchnię, otwierają szczeliny i nasłuchują szmerów, pomruków, wybuchów, osunięć, wibracji. Próbują uchwycić to, co żywe, (nie)nazwane – na styku ludzkiego i nieludzkiego.
A N A T O M I E:
𝘵𝘰 przyleganie do wybuchów, które rozrywają zastany układ
𝘵𝘰 ożywianie tego, co zastygło w drodze na powierzchnię
𝘵𝘰 wpuszczanie przez szczeliny
𝘵𝘰 dotykanie skrystalizowanych w ciele osadów, pozostałości złożonych procesów akumulacji
𝘵𝘰 ćwiczenie ze spekulacji
𝘵𝘰 bliskość, która nie może nie być polityczna
𝘵𝘰 próba osadzenia się w przestrzeni, która naruszyła delikatną tkankę intymności.
Spektakl powstał w koprodukcji ze Stowarzyszeniem Amareya Art w ramach projektu "Niepodległa bez granic. Pol(s)ka w Japonii 2021" oraz dzięki Stypendium Kulturalnemu Miasta Gdańska 2021.
TWÓRCY:
Koncept, reżyseria, teksty, wykonanie: Natalia Chylińska, Katarzyna Pastuszak
video: Piotr Nykowski
reżyseria świateł: Piotr Nykowski, Natalia Chylińska, Katarzyna Pastuszak
Czas trwania: 45 minut
W spektaklu wykorzystywane jest nagranie „Poematu końca” Vasiliska Gnedova
Katarzyna Pastuszak jest tancerką/performerką, reżyserką i dyrektorką Amareya Theatre & Guests, adiunktką Zakładu Badań nad Sztukami Scenicznymi na Uniwersytecie Gdańskim, adiunktką CEMiPoS (Centre for Environmental and Minority Policy Studies w Sapporo).
Autorka książki „Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie”.
Od 2008 regularnie współpracuje z artystami japońskimi, realizując projekty artystyczne na terenie Polski i Japonii. Jej spektakle prezentowane były m.in. na Grenlandii, w Japonii, Norwegii, Turcji, Izraelu, Niemczech, Francji, Rosji oraz na wielu festiwalach w Polsce. Od 2017 współpracuje z Menoko Mosmos (Stowarzyszenie Kobiet Ajnu w Sapporo) i prof. Hiroshim Maruyamą (CEMiPoS), współtworząc spektakle z udziałem kobiet Ajnu.
Natalia Chylińska to artystka związana z Amareya Theatre & Guests, wiceprezeska Stowarzyszenia Amareya Art, dwukrotna stypendystka Miasta Gdańska. W działaniach artystycznych porusza się pomiędzy pracą (z) ciałem/ruchem, tekstem, materiałem dźwiękowym i wizualnym. Współpracuje z Menoko Mosmos (Stowarzyszenie Kobiet Ajnu w Sapporo) i prof. Hiroshim Maruyamą (CEMiPoS), współtworząc spektakle z udziałem kobiet Ajnu.