Inne aktualności
- Warszawa. Nowy cykl koncertów w Operze Kameralnej 23.01.2025 17:18
- Warszawa. Sejmowa Komisja Kultury o problemach z KPO: zaległe pieniądze zostaną wypłacone w lutym 23.01.2025 16:38
- Warszawa. W świecie baśni, czyli premiera „Trzech piórek” w Guliwerze 23.01.2025 16:00
- Warszawa. „Dziewczyna z igłą” z nominacją do Oscara dla najlepszego filmu międzynarodowego 23.01.2025 15:54
- Warszawa. Muzeum białe, teatr czarny. Kiedy nowa siedziba TR Warszawa? 23.01.2025 15:52
- Poznań. Premiera „Wielkiego złego lisa" wg komiksu Benjamina Rennera w Animacji – 8 lutego 23.01.2025 15:52
- Rzeszów. Do Teatru Siemaszkowej wraca Teatralny Speed Dating 23.01.2025 15:48
- Katowice. Spacery i licytacje. Teatr Śląski wspiera WOŚP 23.01.2025 14:23
- Warszawa. Zaprezentowano rękopis Ballady f-moll Fryderyka Chopina zakupionego przez NIFC 23.01.2025 14:21
- Wrocław. Opera po raz kolejny wspiera WOŚP 23.01.2025 14:00
- Warszawa. Premiera spektaklu Mariana Opani na początku lutego w Ateneum 23.01.2025 13:43
- Lublin. Międzynarodowy projekt teatralny łączący literaturę, historię i nowoczesne technologie 23.01.2025 13:21
- Kraków. Koncert „Symphony For Life" w Synagodze Tempel – w 80. rocznicę wyzwolenia obozu Auschwitz-Birkenau 23.01.2025 11:34
- Wrocław. Premiera „Gier wstępnych” w Capitolu już w najbliższą sobotę 23.01.2025 11:08
Sąd w Tarbes w południowo-zachodniej Francji skazał w czwartek na 2 tys. euro grzywny performerkę Deborah de Robertis, która w sierpniu 2018 r., podczas procesji eucharystycznej, stała nago przed grotą w Lourdes - poinformowały francuskie media.
Obrończyni urodzonej w Luksemburgu performerki zapowiedziała apelację.
Najgłośniejszy performance de Robertis to odsłonięcie genitaliów w 2014 r. w paryskim Muzeum Orsay przed płótnem Gustave'a Courbeta "Pochodzenie świata" przedstawiającym okolicę genitalną oraz brzuch nagiej kobiety. Dwa lata później performerka pozowała nago w tym samym muzeum przed obrazem "Olimpia" Edouarda Maneta przedstawiającym nagą prostytutkę. W 2017 r. z kolei odsłoniła genitalia w Luwrze przed "Giocondą" Leonarda da Vinci. Za te występy sądy uniewinniły ją, ale prokuratura wezwała do przestrzegania prawa.
W Tarbes sądzona była za to, że 31 sierpnia 2018 r. naga stanęła przed Grotą Massabielle w Lourdes, gdzie według religii katolickiej w 1858 r. Matka Boża ukazała się Bernadetcie Soubirou. W czasie performance'u de Robertis szła tamtędy procesja pielgrzymów, były rodziny z dziećmi.
Kierownictwo sanktuarium w Lourdes domagało się w komunikacie "przestrzegania uświęconego charakteru miejsc kultu", oburzając się na "pogardę dla świadomości religijnej i swobody wyznania", a także uznało występ za "rzekomo artystyczny".
W czerwcu podczas rozprawy performerka twierdziła, że "dostrzeganie charakteru seksualnego (w jej poczynaniu - PAP) to czysty fantazmat". I tłumaczyła, że chodziło jej "o wywołanie refleksji wobec postrzegania ciała". Jej obrończyni zastanawiała się z kolei, czy sąd jest kompetentny do orzekania, co jest sztuką, a co nią nie jest.
Prokurator stwierdził natomiast, że "szokowanie może być walką artystyczną", ale "absolutnie nie zwalnia" z przestrzegania prawa.
Niektórzy komentatorzy tłumaczą performance de Robertis jako chęć pokazania, że społeczeństwa zachodnie gwałtownie odrzucają seks i nagość, choć obecne są one przytłaczająco w reklamie i sztuce. Inni, przywołując jej poprzednią przynależność do ruchu Femen, uważają ją za ekshibicjonistkę.