Inne aktualności
- Warszawa. Zmarła ceniona socjolog prof. Barbara Szacka 18.01.2025 10:44
- Teatr TV. Premiera „Upiorów” w reż. Anny Augustynowicz – w poniedziałek 18.01.2025 10:18
- Bielsko-Biała. Twórczość Katarzyny Kozyry w Galerii Bielskiej BWA 18.01.2025 09:47
- Kraków. Dziś w Starym Teatrze premiera spektaklu Luka Percevala 18.01.2025 08:28
- Wrocław. ORLEN S.A. Mecenasem Tytularnym Narodowego Forum Muzyki 17.01.2025 16:50
- Austria. Nie żyje Martin Pollack 17.01.2025 16:31
- Warszawa. Spektakl taneczny „Home grown allure”. Otwarta Scena IT 17.01.2025 15:43
- Warszawa. W lutym premiera „Pary nasyconej” w Teatrze Ateneum 17.01.2025 15:30
- Tychy. Prapremiera monodramu „Hibernacja” w Teatrze Małym 17.01.2025 15:20
- Elbląg. Żmijewski śpiewa Cohena. Koncert w ramach XXVII Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Słowa 17.01.2025 15:17
- Kraj. Sezon Kulturalny Polska – Wielka Brytania 2025. Ponad 100 wydarzeń; start w marcu 17.01.2025 15:03
- Łódzkie. „Wiedeńska krew” w Sieradzkim Centrum Kultury 17.01.2025 14:53
- Warszawa. Wystawa poświęcona Adamowi Hanuszkiewiczowi przedłużona do końca stycznia 17.01.2025 14:45
- Warszawa. TEATROTEKA WFDiF w Centrum Kultury Filmowej. Pokaz „Jamajki” w reżyserii Bartosza Paducha 17.01.2025 14:19
„Lady Dada” wg scenariusza i w reżyserii Igi Gańczarczyk. Premiera online z Domu Norymberskiego w Krakowie. Pisze Joanna Targoń w Gazecie Wyborczej - Kraków.
Bohaterką "Lady Dada" jest Elsa von Freytag-Loringhoven, ale nie jest to spektakl biograficzny, raczej rozważania o pragnieniu bycia artystycznym wolnym elektronem.
Baronessa Elsa o trudnym do zapamiętania nazwisku żyła może niezbyt długo (1874-1927), ale za to intensywnie. Nie podejmę się tutaj choćby skrótowego przedstawienia jej życiorysu, rozmaitych zajęć, studiów, podróży, licznych wybuchowych związków. Ważne jest to, że urodzona w Świnoujściu Niemka w 1910 r. trafiła do Stanów, a w 1913 r. osiadła na dziesięć lat w Nowym Jorku. Czym się zajmowała? Pisała dadaistyczne wiersze, malowała, tworzyła prace z odpadów i śmieci („Byłam śmieciarą, zanim to było modne”, mówi w spektaklu), traktowała siebie jako żywe dzieło sztuki, komponując szokujące kostiumy metodą kolażu.
Lady Dada i Marcel Duchamp