Inne aktualności
- Warszawa. Spektakl „Metoda Selekcji” w DK Zacisze 07.02.2023 19:58
-
Łódź. „Wojna. Kobieta. Teatr” tematem XXIX Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych 07.02.2023 18:27
-
Bydgoszcz. Leonard Pietraszak spoczął na Cmentarzu Starofarnym 07.02.2023 16:30
- Wrocław. „Przesilenia” - wernisaż wystawy fotografii teatralnej Tobiasza Papuczysa 07.02.2023 16:24
- Wrocław. Młode talenty aktorskie poszukiwane. Startuje nabór monodramów do FeTA 2023 07.02.2023 15:17
- Łódź. „Komedia romantyczna” na walentynki 07.02.2023 15:12
- Rzeszów. „Opowiastki frywolne” Teatru Przedmieście (według „Dekameronu”) wracają w lutym 07.02.2023 14:56
- Bydgoszcz. Odbyły się uroczystości pogrzebowe Leonarda Pietraszaka 07.02.2023 14:30
- Gdańsk. Warsztat do spektaklu „Koło Sprawy Bożej" w Wybrzeżu 07.02.2023 14:22
-
Warszawa. V edycja Konkursu Wydawniczego 07.02.2023 12:30
- Poznań. Wkrótce premiera „Kilku dziewczyn / Some Girl(s)" Neila LaBute'a w Teatrze Nowym 07.02.2023 12:11
- Łódź. Kolejna nagroda dla spektaklu „Chciałem być” o Krzysztofie Krawczyku 07.02.2023 12:05
-
Gdańsk. 27. Festiwal Szekspirowski pod hasłem „Cudowna jest głupota tego świata!” 07.02.2023 11:57
-
Wrocław. Werdykt V Konkursu Dramaturgicznego Strefy Kontaktu 07.02.2023 11:42
Zdawało się, że po „Klątwie" Frljicia w Teatrze Powszechnym w Warszawie - z bezczeszczeniem krzyża, oralnym seksem ze statuą Jana Pawła II - już nic gorszego zdarzyć się nie może. A jednak...
Tę wojnę z teatrem o teatr toczę od 1974 r. Zaczęło się od pamiętnej „Balladyny" z Goplaną jeżdżącą na srebrzystej hondzie. Nie mnie jedną raziła wówczas produkcja Hanuszkiewicza. A i on, realizator świetnego „Beniowskiego" czy „Norwida", niejedną miał twarz. Biograficznie mistrz Adam nie należał jednak do pokolenia, wraz z którym rozpoczął się marsz barbarzyńców przez teatr. A zaczął się on w paryskim maju 1968 r. wraz z dewizą tej nowej rewolucji „Zakazuje się zakazywać". Sam wielki Jean-Louis Barrault pokłonił się nowemu bożkowi w Odeonie.
W Polsce z racji polityczno-historycznych (powstanie Solidarności, stan wojenny] „nowa rewolucja kulturalna" przyhamowała w latach 80., by z wściekłą siłą uderzyć po odzyskaniu niepodległości. Stało się to wraz z wejściem na scenę wychowanych w pepinierze Krystiana Lupy „młodych, zdolniejszych" (Warlikowski, Jarzyna, Zadara, Klata, Kleczewska). Poświęciłam ich wyczynom w 2016 r. tekst „W roztrzaskanym lustrze" (w tomie „Obrazki polskie"). Jego tezy się nie zestarzały, a zasady pracy tych twórców sprowadzają się do obniżenia rangi dzieła, niszczenia języka i jasności przekazu oraz indywidualności aktora.