Inne aktualności
-
Kielce. Spokojnie, to tylko awaria - znamy już repertuar na sierpień i wrzesień 08.07.2025 09:31
-
Mazowieckie. Domowy teatr lalek z Nohant, zainspirowany muzyką Chopina, na wystawie w Żelazowej Woli 08.07.2025 08:32
-
Gdańsk/Sopot. Opowieści o ludzkiej wędrówce. III Baltic Opera Festival – od czwartku 08.07.2025 08:10
- Rzeszów. Prezydent wręczył pierwsze Stypendia Twórcze Miasta 07.07.2025 20:05
- Warszawa. Gościnne pokazy spektaklu „Baba Dziwo” teatru Komedianci z Paryża – 18 i 19 lipca 07.07.2025 18:58
- Gdańsk. „Innymi słowy” – program towarzyszący 29. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego 07.07.2025 16:52
- Katowice. Teatr Śląski podsumowuje sezon 07.07.2025 16:47
- Warszawa. 81. rocznica Powstania Warszawskiego; spotkanie z powstańcami, koncert Julii Pietruchy i Marsz Pamięci 07.07.2025 16:34
- Lublin. Spektakl Sceny Komedii w Wirydarzu 07.07.2025 16:14
- Kielce. Samorządowe Kolegium Odwoławcze nie zajmie się konkursem w Teatrze Żeromskiego 07.07.2025 16:05
- Gdańsk. „Piękna Zośka” i Scena Letnia. Teatr Wybrzeże zaprasza 07.07.2025 15:37
-
Warszawa. HISTORIE/HERSTORIE – 20. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania 07.07.2025 15:34
- Szczecin. Premiera filmu „Hulajpole”, spotkanie i koncert w Teatrze Kana 07.07.2025 15:28
- Warszawa. Teatr Ochoty – pierwszy teatr dla młodzieży w Polsce 07.07.2025 14:00
Zdawało się, że po „Klątwie" Frljicia w Teatrze Powszechnym w Warszawie - z bezczeszczeniem krzyża, oralnym seksem ze statuą Jana Pawła II - już nic gorszego zdarzyć się nie może. A jednak...
Tę wojnę z teatrem o teatr toczę od 1974 r. Zaczęło się od pamiętnej „Balladyny" z Goplaną jeżdżącą na srebrzystej hondzie. Nie mnie jedną raziła wówczas produkcja Hanuszkiewicza. A i on, realizator świetnego „Beniowskiego" czy „Norwida", niejedną miał twarz. Biograficznie mistrz Adam nie należał jednak do pokolenia, wraz z którym rozpoczął się marsz barbarzyńców przez teatr. A zaczął się on w paryskim maju 1968 r. wraz z dewizą tej nowej rewolucji „Zakazuje się zakazywać". Sam wielki Jean-Louis Barrault pokłonił się nowemu bożkowi w Odeonie.
W Polsce z racji polityczno-historycznych (powstanie Solidarności, stan wojenny] „nowa rewolucja kulturalna" przyhamowała w latach 80., by z wściekłą siłą uderzyć po odzyskaniu niepodległości. Stało się to wraz z wejściem na scenę wychowanych w pepinierze Krystiana Lupy „młodych, zdolniejszych" (Warlikowski, Jarzyna, Zadara, Klata, Kleczewska). Poświęciłam ich wyczynom w 2016 r. tekst „W roztrzaskanym lustrze" (w tomie „Obrazki polskie"). Jego tezy się nie zestarzały, a zasady pracy tych twórców sprowadzają się do obniżenia rangi dzieła, niszczenia języka i jasności przekazu oraz indywidualności aktora.