Inne aktualności
- Szczecin. Spotkanie z legendą: Akademia Ruchu w nowej odsłonie 26.09.2025 20:00
- Kraków. Premiera „Powrotu z gwiazd” w Akademii Sztuk Teatralnych 26.09.2025 19:13
- Łódź. W Teatrze Wielkim trwają przygotowania do premiery „Toski” Pucciniego 26.09.2025 17:36
- Szczecin. Twórca filmu „Anioł w Krakowie” reżyseruje spektakl w Teatrze Polskim 26.09.2025 17:26
- Płock. Maja Komorowska gościem specjalnym Festiwalu Kultury i Sztuki dla Osób Niewidomych 26.09.2025 16:00
-
Wrocław. Teatr Polski: nowy start, nowy vibe 26.09.2025 15:51
-
Poznań. Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis dla Teatru Polskiego. Złoty Krzyż Zasługi – dla dyr. Nowaka 26.09.2025 14:18
- Warszawa. Maja Kleczewska przenosi na scenę dzieła Hanny Krall 26.09.2025 14:05
- Olsztyn. Sezon 2025/2026 w Teatrze Jaracza 26.09.2025 14:01
- Olsztyn. Teatr Jaracza zapowiada 30. Olsztyńskie Spotkania Teatralne 26.09.2025 13:54
-
Warszawa. Spektakl „Rzecz na dwie kobiety i skrzypce” i dyskusja. Otwarta Scena IT 26.09.2025 13:43
- Podkarpackie. W sobotę w Dębicy poznamy Mistrza Mowy Polskiej 26.09.2025 13:12
- Toruń. Sebastian Fabijański z monodramem „Niemyte dusze / Narkotyki" w klubie „Od Nowa" 26.09.2025 12:39
-
Warszawa. Spektakl „Pierwszy raz” na Otwartej Scenie IT 26.09.2025 12:24
Wodząc myślami po cmentarzach i grobach dyrektorów teatrów operowych, zaczynam od Adama Dołżyckiego, pierwszego dyrektora Opery Poznańskiej, urzędującego tu przed ponad stu laty. Potem byt cenionym dyrygentem Opery Warszawskiej, a w czasie okupacji, dyrygując w kawiarni Lardellego, gdy wśród polskiej publiczności znajdowali się umundurowani Niemcy, „zaczął się zachowywać w sposób nikczemny" (tak wspomina Jerzy Waldorff w eseju Zagrożeni niesławą)...
Informacje o repertuarze i wykonawcach podawał w języku niemieckim, a wkrótce jął przepraszać oficerów SS za... niekulturalne zachowanie gości polskich. W rezultacie podziemny Biuletyn Informacyjny ogłosił bojkot działalności Dołżyckiego. A gdy niepoprawny dyrygent przewinienia zwiększył o donosy na polskich artystów, którzy nie chcieli z nim występować, Komisja Sądząca Walki Podziemnej Warszawy skazała go na infamię.
Następcą Dołżyckiego był Piotr Stermich-Valcrocciata, wybitny dyrygent pochodzenia chorwackiego, mąż znanej śpiewaczki Jadwigi Dębickiej. Po nim i po kryzysie przełomu lat 30. dyrekcję objął młody dr Zygmunt Latoszewski, muzykolog rodem i wykształceniem z Poznania, który z niemałymi sukcesami sprawował ją do wojny oraz po wyzwoleniu trzy sezony w latach 40.