Inne aktualności
- Lublin. Premiera „Balladyny” w reż. Jana Hussakowskiego – w sobotę 10.05.2024 17:54
- Warszawa. Maj i czerwiec w Teatrze Polskim 10.05.2024 17:00
- Warszawa. W Teatrze Komuna Warszawa premiera Wojtka Ziemilskiego 10.05.2024 16:54
- Kraj. Wielka Sztuka na Wielkim Ekranie w Multikinie 10.05.2024 16:48
- Warszawa. Konkurs na dyrektora Teatru Dramatycznego pozostaje nierozstrzygnięty 10.05.2024 16:39
- Warszawa. Nie żyje Maria Dłużewska 10.05.2024 16:25
- Lublin. Sztuka współczesna nad Bystrzycą 10.05.2024 16:11
- Wrocław. „Fedra, czyli historia flanelowego wstydu” wraca na afisz Teatru Układ Formalny 10.05.2024 14:44
- Katowice. Rusza IX Festiwal Kultura Natura. Pod hasłem „Muzyka sfer" 10.05.2024 13:35
- Poznań. Marcin Świetlicki laureatem literackiej Nagrody im. Adama Mickiewicza 10.05.2024 13:30
- Gdańsk. Dziś rusza Gdański Festiwal Muzyczny. Wydarzeniem będzie Gala Operowa 10.05.2024 10:58
- Szczecin. W tym roku Kontrapunkt ma również propozycje dla dzieci. Pierwsze pokazy już w ten weekend 10.05.2024 10:52
- Warszawa. „Matki. Pieśń na czas wojny” ponownie w Teatrze Powszechnym 10.05.2024 10:35
- Białystok. Dziś premiera „Pajaców / Rycerskości wieśniaczej” w OFiP 10.05.2024 10:14
Wodząc myślami po cmentarzach i grobach dyrektorów teatrów operowych, zaczynam od Adama Dołżyckiego, pierwszego dyrektora Opery Poznańskiej, urzędującego tu przed ponad stu laty. Potem byt cenionym dyrygentem Opery Warszawskiej, a w czasie okupacji, dyrygując w kawiarni Lardellego, gdy wśród polskiej publiczności znajdowali się umundurowani Niemcy, „zaczął się zachowywać w sposób nikczemny" (tak wspomina Jerzy Waldorff w eseju Zagrożeni niesławą)...
Informacje o repertuarze i wykonawcach podawał w języku niemieckim, a wkrótce jął przepraszać oficerów SS za... niekulturalne zachowanie gości polskich. W rezultacie podziemny Biuletyn Informacyjny ogłosił bojkot działalności Dołżyckiego. A gdy niepoprawny dyrygent przewinienia zwiększył o donosy na polskich artystów, którzy nie chcieli z nim występować, Komisja Sądząca Walki Podziemnej Warszawy skazała go na infamię.
Następcą Dołżyckiego był Piotr Stermich-Valcrocciata, wybitny dyrygent pochodzenia chorwackiego, mąż znanej śpiewaczki Jadwigi Dębickiej. Po nim i po kryzysie przełomu lat 30. dyrekcję objął młody dr Zygmunt Latoszewski, muzykolog rodem i wykształceniem z Poznania, który z niemałymi sukcesami sprawował ją do wojny oraz po wyzwoleniu trzy sezony w latach 40.