Inne aktualności
- Warszawa. Historyczny układ urbanistyczny placu Teatralnego wpisany do rejestru zabytków 21.11.2024 17:22
- Warszawa. Trwa Przegląd spektakli VOD w Teatrze Powszechnym 21.11.2024 17:12
- Warszawa. Premiera w Teal House: „Mahamaya Electronic Devices” 21.11.2024 17:01
- Warszawa. Wirtualna wystawa „Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś” 21.11.2024 16:45
- Sopot. Czytanie „Cały Twój” Agaty Olszewskiej w reżyserii Piotra Pacześniaka 21.11.2024 16:34
- Warszawa. Premiera „Pułapki na myszy” w Teatrze Ateneum – w sobotę 21.11.2024 15:36
- Warszawa. „W 80 lat dookoła Syreny” – kalendarz jubileuszowy na rok 2025 21.11.2024 15:25
- Warszawa. MKiDN: Agnieszka Stułka p.o. dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 21.11.2024 14:37
- Gdańsk. Rezydencja na Solo vol. 2. Spektakle taneczne w Żaku 21.11.2024 14:28
- Poznań. Prześluga wg Ratajczaka. Prapremiera „Baśni dla wkur...onych” w Teatrze Nowym 21.11.2024 14:01
- Warszawa. Przedświąteczne plany Teatru Baj 21.11.2024 13:31
- Warszawa. „Dwaj Panowie S.” z almanachem w tle. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” w IT 21.11.2024 13:30
- Wrocław. Film z autorską audiodeskrypcją Doroty Masłowskiej rozpoczyna festiwal Korelacje 21.11.2024 13:27
- Gdynia. „Quo vadis” od kulis. Projekcja filmu „Rzym to kabaret” w Teatrze Muzycznym 21.11.2024 12:17
W ramach cyklu WIECZORY Z OPERĄ 10 listopada (środa) o 19.00 KinoGram zaprasza na wieczór włoski. Wielbiciele opery obejrzą retransmisję opery "Tosca" Giacomo Pucciniego - przedstawienia przygotowanego na otwarcie sezonu 2019-2021 w mediolańskiej La Scali. W roli tytułowej wystąpi Anna Netrebko – obecnie najbardziej znana śpiewaczka świata.
Wieczór z Operą w Kinogram rozpocznie się spotkaniem z Julią Wollner – doktor filologii włoskiej, dziennikarką, redaktor naczelną „Lente”, magazynu poświęconego śródziemnomorskiej kulturze, sztuce i stylowi życia. Ze znawczynią Włoch, o fenomenie opery, Puccinim i wielkiej miłości Włochów do muzyki wokalnej, porozmawia Magda Miśka-Jackowska, gospodyni wieczoru.
– Puccini namiętnie palił, uwielbiał szybkie samochody. Nie miał jednak zdrowia Verdiego, nie miał też jego wiary we własne siły. Mimo to sukces oper Pucciniego jest ogromny. To właściwie ostatni taki przystanek w teatrze operowym przed wielkim wejściem giganta, czyli kina. - mówi Magda Miśka-Jackowska, dziennikarka filmowa i muzyczna, gospodyni cyklu.
Po spotkaniu publiczność KinoGram obejrzy "Toskę" Pucciniego, operę w trzech aktach, powstałą w 1900 roku. Libretto do niej napisali Luigi Illica i Giuseppe Giacosa na podstawie sztuki Victoriena Sardou o tym samym tytule.
Puccini oparł swój operowy dreszczowiec na sztuce Victoriena Sardou, którą ten napisał w 1887 roku dla samej Sarah Bernhardt, wielkiej francuskiej aktorki, lubującej się i odnoszącej niebywałe sukcesy w rolach tragicznych. Jako Toscę Puccini obejrzał Sarę Bernhardt w 1989 roku, podczas jej występów w Mediolanie. Kompozytor zachwycił się nie tylko aktorką, ale
i samą sztuką. Od razu zwrócił się do Sardou z prośbą o zgodę na przerobienie jego "Toski" na libretto, ale ten odmówił, także z przyczyn finansowych. Puccini zarzucił więc projekt.
W roku 1895 okazało się, że jego wydawca, Ricordi, co prawda otrzymał wreszcie zgodę Sardou, ale będąc przekonanym, że Puccini stracił zainteresowanie tematem, powierzył pracę innemu, mniej doświadczonemu kompozytorowi, Albertowi Franchettiemu. Dowiedziawszy się o zgodzie Sardou, Puccini wyraził chęć powrotu do "Toski". Trzeba było więc nakłonić młodszego kolegę po fachu i rywala, by zrezygnował – jak powiedział sam Ricordi –
z tego "niemuzycznego" tematu.
Choć musiał wykłócać się ze swoim wydawcą o cały trzeci akt, bo temu nie przypadł on do gustu, Puccini pracę ukończył i wystawił swoje dzieło w kształcie, który – z paroma drobnymi zmianami – znamy dzisiaj.
Wykonawczynią roli Florii Toski w przedstawieniu z Teatro alla Scala jest Anna Netrebko - rosyjska sopranistka, od 2006 roku mieszkająca w Austrii. Wspaniała artystka
o międzynarodowej renomie i imponującej biografii przeszła swoją zawodową drogę od sprzątania w Teatrze Maryjskim w Petersburgu po występy na największych scenach operowych wszystkich kontynentów. Florię Toskę zaśpiewała po raz pierwszy w nowojorskiej Metropolitan Opera w 2018 roku.
Występują:
Anna Netrebko jako Floria Tosca, słynna rzymska śpiewaczka • Francesco Meli jako Mario Cavaradossi, malarz, jej ukochany • Luca Salsi jako baron Scarpia, prefekt rzymskiej policji • Carlo Cigni jako Cesare Angelotti, zbiegły więzień polityczny, były konsul Republiki Rzymskiej • Alfonso Antoniozzi jako Zakrystian kościoła Świętego Andrzeja • Carlo Bosi jako Spoletta, podwładny Scarpii • Giulio Mastrototaro jako Sciarrone, podwładny Scarpii • Ernesto Panariello jako Strażnik w więzieniu • Gianluigi Sartori jako Pastuszek
Chór, chór dziecięcy i orkiestra Teatro alla Scala. Dyryguje: Riccardo Chailly
Przedstawienie w języku włoskim z polskimi napisami trwa 2 godziny i 44 minuty z jedną przerwą. Bilety są dostępne na www.bilety.kinogram.pl oraz w aplikacji "Fabryka Norblina" na smartfony.
***
W ramach "Wieczorów z operą" w KinoGram melomani i wielbiciele tego gatunku przenoszą się na światowe sceny, by z towarzyszeniem kieliszka wina zobaczyć najsłynniejsze wydarzenia muzyczne na wielkim ekranie, w doskonałej jakości dźwięku i obrazu. Wśród prezentowanych oper wszechczasów znajdą się - m.in. "Aida", "Traviata" czy "Halka". Organizatorzy cyklu sięgają po widowiska z czołowych scen na świecie, m.in. Opéra National de Paris, Wiener Staatsoper, National Theatre w Londynie czy Musikverein w Wiedniu.
Kinogram mieści się w przestrzeni Fabryki Norblina w Warszawie i swoim wystrojem nawiązuje do jej industrialnego stylu i historii. Wnętrza sal kinowych utrzymane są w chłodnym, artystycznym stylu vintage, przywodzącym na myśl złotą erę amerykańskich kin studyjnych. W siedmiu kameralnych, klimatyzowanych i zaprojektowanych z dbałością o każdy szczegół salach może zasiąść 550 widzów - największa z nich przyjmie 115 osób. Każda wyposażona jest w wygodne aksamitne kanapy i fotele oraz drewniane stoliki. Sale kinowe wyposażono w najwyższej jakości rozwiązania technologiczne. Jako jedno z nielicznych kin w Polsce KinoGram ma aż dwie sale z systemem dźwiękowym Dolby ATMOS. Kinomani obejrzą filmy w jakości obrazu 2K i 4K gwarantowanej przez projektory kinowe Barco z najnowszej linii laserowych projektorów SP4K i SP2K, których premiera odbyła się zaledwie w listopadzie ubiegłego roku oraz systemy JBL Professional, amerykańskiego producenta rozwiązań audio z 75-letnim doświadczeniem w branży. W salach zamontowano ekrany brytyjskiej firmy Harkness Screens, co oznacza duży kontrast, doskonałe kolory i najwyższą jakość obrazu. Dodatkowo, na dwóch ekranach będą mogły odbywać się projekcje filmów w 3D.