Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
W styczniu Teatr Polski w Warszawie zaprasza na cykliczne wydarzenia oraz dwie premiery: „Dom otwarty” w reż. Krystyny Jandy, w 111. rocznicę otwarcia Teatru Polskiego w Warszawie oraz „Czekając na dzień” w reż. Anny Skuratowicz.
Był czas, gdy Bałucki święcił triumfy na wszystkich scenach sypiąc komediami, jak z rękawa. Był też czas, gdy „bałucczyzna” była obelgą nie tylko jako synonim mieszczańskich przywar, ale też nienajlepszego gustu w literaturze. I przyszedł wreszcie czas, kiedy Bałucki stał się klasykiem komedii, który – chciałoby się żartobliwie powiedzieć – nic już nie musi, ale wiele może. Może nas cieszyć, śmieszyć i przy okazji czegoś też nauczyć.
Państwo Żelscy, mieszczańska, urzędnicza rodzina, wiodąca nudny, ale spokojny żywot stosowny do swego charakteru i zasobności kieszeni, nagle postanawiają prowadzić dom otwarty. Pierwszym krokiem do nowego życia ma być „wieczór z tańcami”. Szczęśliwym trafem pan domu pracuje z Alfonsem Fikalskim, znanym aranżerem kuligów, pikników, teatrów amatorskich i bali, jednym słowem modnych rozrywek. Żelski nie raz uratował Fikalskiego przed gniewem pryncypała,
w ramach wdzięczności Fikalski, mimo napiętego harmonogramu, zobowiązuje się uratować towarzyski wizerunek Żelskich – zostaje wodzirejem na ich pierwszym balu.
PREMIERA 27 stycznia 2024, Duża Scena
Michał Bałucki
DOM OTWARTY
reżyseria Krystyna Janda
Opracowanie muzyczne i aranżacje: Piotr Łabonarski
Scenografia: Maciej Preyer
Kostiumy: Elżbieta Terlikowska
Choreografia: Emil Wesołowski
Światła: Katarzyna Łuszczyk
Opracowanie muzyczne i aranżacje: Piotr Łabonarski
OBSADA
Władysław Żelski: Tomasz Błasiak
Janina: Anna Cieślak
Kamila: Hanna Skarga
Telesfor: Henryk Niebudek
Adolf: Ignacy Liss
Alfons Fikalski: Szymon Kuśmider
Wicherkowski: Adam Biedrzycki
Pulcheria: Ewa Makomaska
Ciuciumkiewicz: Antoni Ostrouch
Katarzyna: Katarzyna Skarżanka
Tecia: Dorota Landowska
Miecia: Eliza Borowska
Munia: Marta Alaborska
Lola: Katarzyna Strączek
Wróblewski: Modest Ruciński
Fujarkiewicz: Sławomir Grzymkowski
Malinowski: Jakub Kordas
Bagatelka: Maksymilian Rogacki
Franciszek: Paweł Krucz
Goście: Michał Kurek, Krystian Modzelewski
Michał Bałucki: Wojciech Czerwiński
***
Spotykam często ludzi, którzy mówią: przeżyłem wojnę, już więcej nie zniosę. Nigdy tak nie mówię. Człowiek może wiele znieść. Zawsze trzeba być silnym. Ja myślę, że to pokolenie, nowe pokolenie, powinno wiedzieć, jak było. I powinno dowiedzieć się jak być silnym. I powinno wiedzieć, że zawsze znajdzie się jakiś sposób, żeby zmierzyć się z tym, co nas spotyka. Nawet z najgorszym złem.
Stella Fidelseid jest jedną z nielicznych osób, którym udało się przeżyć powstanie w warszawskim getcie, a następnie likwidację getta. Urodzona w Warszawie, podczas okupacji przesiedlona do getta, mieszkała wraz z mężem, rodzicami, młodszą siostrą i krewnymi na parterze kamienicy przy ulicy Wołyńskiej 6. Tracąc kolejno bliskich, została sama. W ukryciu, w ciemności, w piwnicach zburzonych domów, pod gruzami cudem przetrwała wiele tygodni. W grudniu 1943 roku udało się jej przeskoczyć przez mur na „aryjską stronę”. Koniec wojny zastał ją w Milanówku, gdzie znalazła się po powstaniu warszawskim.
Po wojnie Stella zamieszkała w Łodzi, zaczęła studiować reżyserię w Szkole Filmowej. W 1950 roku wyjechała do Izraela, wróciła do swojego przedwojennego zawodu laborantki. Następnie przeniosła się do Brazylii, wyszła ponownie za mąż, urodziła córkę i zaczęła nowe życie jako Stefania Milenbach.
Chcemy opowiedzieć jej historię.
PREMIERA 26 stycznia 2024, Scena Kameralna im. Sławomira Mrożka
CZEKAJĄC NA DZIEŃ
Prapremiera spektaklu miała miejsce 9.11.2023 r. w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie.
Scenariusz na podstawie wspomnień Stefanii Milenbach Patrycja Mikłasz-Pisula, Anna Skuratowicz
reżyseria Anna Skuratowicz
Scenografia: Julia Skrzynecka
Kostiumy: Alicja Skurzyńska
Muzyka: Mateusz Boruszczak
Światło: Paweł Śmiałek
Projekcje: Anna Flaka
OBSADA
Grażyna Barszczewska, Dorota Bzdyla
***
CZYTAMY W POLSKIM: Zbigniew Herbert „Drugi pokój”
10.01.2024 godz. 19:30, Scena Kameralna im. Sławomira Mrożka
Opieka artystyczna: Maksymilian Rogacki
Obsada: Anna Cieślak, Modest Ruciński
On, Ona i To, co jest za ścianą… To coś, to upragniony większy pokój, lepsza przestrzeń do życia, miejsce do rozwinięcia skrzydeł. To coś, to także staruszka, która jest przeszkodą w realizacji planów mieszkaniowych młodego małżeństwa. Starsza pani przyjęła nowożeńców pod swój dach, w zamian za opiekę, szybko jednak stała się dla nich niepotrzebnym balastem. Zapadła więc decyzja – to, co niechciane musi zniknąć, by to, co upragnione stało się faktem. Za cenę obojętności.
„Drugi pokój” Herberta powstał w drugiej połowie lat pięćdziesiątych jako słuchowisko radiowe. Herbert nie wyjaśnia, nie komentuje, ale też nikogo nie oskarża i nikogo nie usprawiedliwia. Precyzyjnie zamyka w słowach wycinek rzeczywistości takim, jakim jest. Do nas należy wyciągnięcie wniosków.
***
GOŚCIE W POLSKIM: „78 i co nieco wincyj”
14.01.2024 godz. 18:00, Scena Kameralna im. Sławomira Mrożka
Henryk Talar czyta sztukę Zuzanny Talar-Sulowskiej „78 i co nieco wincyj”.
Po czytaniu spotkanie z autorką.
Henryk Talar - wybitny aktor, dyrektor naczelny i artystyczny teatrów, nauczyciel akademicki.
Zuzanna Talar-Sulowska - krytyczka teatralna, dramaturżka, scenarzystka, autorka sztuk, słuchowisk radiowych, prywatnie córka Henryka Talara.
Wspólnie stworzyli monodram, którego bohaterem jest, jak czytamy w didaskaliach, „stary Aktor”. W miarę rozwoju akcji możemy się jednak przekonać, że spektakl nie jest o starości, ani jedynie
o zawodzie aktora. Jest dygresyjną opowieścią o życiu przez duże „Ż”.
***
LISTY W POLSKIM: Gombrowicz/Dubuffet „Korespondencja”
17.01.2024 godz. 19:30, Scena Kameralna im. Sławomira Mrożka
Scenariusz i opieka artystyczna: Janusz Majcherek
Obsada: Andrzej Seweryn, Jerzy Schejbal
Znany nam Witold Gombrowicz – pisarz oraz mniej nam znany Jean Dubuffet – francuski malarz
i rzeźbiarz korespondowali na przełomie lat 1968/1969, wymieniając poglądy na temat sztuki awangardowej. Ich listowna dyskusja przypomina mistrzowską partię szachów – przeciwnicy szanują wzajemnie swoją wiedzę, cenią błyskotliwe uwagi, punktują poczucie humoru i cięte riposty, nierzadko proszą o czas na zastanowienie przed wykonaniem kolejnego ruchu – wysłaniem kolejnego listu.
Po serii nowych otwarć, ataków i obron przeciwnicy ostatecznie godzą się na remis i wyrażają nadzieję na piękną, męską przyjaźń, którą niestety udaremniła rychła śmierć Gombrowicza.
W świecie, który jest tak bardzo serio, pozwólmy sobie na luksus wsłuchania się w kunsztowną, inteligentną, niepozbawioną humoru dysputę o sztuce – malarstwie, literaturze, muzeach, twórcach, krytykach, widzach i czytelnikach.
***
CZYTAMY W POLSKIM: „Wojna 2022”. Ukraina walczy
30.01.2024 godz. 19:30, Scena Kameralna im. Sławomira Mrożka
Scenariusz i opieka artystyczna: Svitlana Oleshko
Redaktor i pomysłodawca: Żenia Klimakin
Obsada: Dorota Bzdyla, Ewa Domańska, Krzysztof Kwiatkowski, Andrzej Seweryn
W antologii „Wojna 2022” zgromadzone zostały fragmenty dzienników, eseje i wiersze ponad czterdziestu ukraińskich pisarzy i pisarek – m.in. Serhija Żadana, Jurija Andruchowycza, Kateryny Babkiny, Andrija Lubki. Teksty współczesne, szczere, będące zapisem chwili, powstawały w okopach, schronach bombowych, ośrodkach dla uchodźców, na przejściach granicznych…
Wszystkie poruszają uniwersalne tematy, takie jak: tożsamość narodowa, solidarność, nadzieja.
***
Kulturalna szkoła na Mazowszu
Bilet za 1 zł dla szkół
Teatr Polski w Warszawie uczestniczy w Programie „Kulturalna szkoła na Mazowszu”, którego inicjatorem jest Samorząd Województwa Mazowieckiego. W ramach Programu zorganizowane grupy szkolne mogą skorzystać z oferty repertuarowej naszego Teatru, za preferencyjną cenę biletu - tylko 1 zł. Oferta jest przeznaczona dla szkół z terenu województwa mazowieckiego. Program został przedłużony do 31 grudnia 2024 r.
Ideą programu „Kulturalna szkoła na Mazowszu” jest upowszechnianie dziedzictwa kulturowego Mazowsza jako zadania spełniającego niezwykle ważne funkcje wychowawcze i edukacyjne – rozwoju młodego człowieka, popularyzacji oraz doskonalenia form i metod młodzieżowej aktywności w szeroko rozumianej kulturze. Program ma również zachęcać i inspirować do planowania i realizowania ciekawych lekcji pobudzających młodzież do czynnego i świadomego uczestnictwa w kulturze na Mazowszu. Promocyjna cena biletów wstępu ma umożliwić dostęp uczniom, którzy często z powodu barier finansowych pozostają poza obiegiem życia kulturalnego lub mają do niego utrudniony dostęp.
Do udziału w Programie uprawnieni są uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych typu: licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia, szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego, a także przedszkole/oddział przedszkolny w szkole podstawowej prowadzące roczne przygotowanie przedszkolne.
W Programie mogą brać udział uczniowie z Województwa Mazowieckiego w formie zorganizowanych grup szkolnych wraz z ich opiekunami.
Warunkiem skorzystania z Programu jest złożenie przez szkołę wypełnionego zgłoszenia w formie papierowej lub elektronicznej. Regulamin i formularze znajdują się na stronie Teatru: teatrpolski.waw.pl.
Szczegółowe informacje:
Biuro Obsługi Widzów, tel. 22 505 92 20, 22 505 92 21, [email protected]
***
Wsparcie osób z niepełnosprawnościami na Mazowszu
Teatr Polski w Warszawie uczestniczy w Programie „Wsparcie osób z niepełnosprawnościami na Mazowszu”, którego inicjatorem jest Samorząd Województwa Mazowieckiego. W ramach Programu osoba z niepełnosprawnościami i towarzyszący jej opiekun mogą skorzystać z oferty repertuarowej naszego Teatru kupując bilet w preferencyjnej cenie - tylko 1 zł. Program jest przeznaczony dla mieszkańców województwa mazowieckiego.
Sprzedaż i rezerwacja biletów w ramach Programu jest realizowana w Teatrze Polskim w Warszawie do 31 grudnia 2024 r.
Zakup biletu w ramach Programu możliwy jest wyłącznie kasach biletowych Teatru: w Kasie Głównej przy ul. Krakowskie Przedmieście 6 lub w kasie Sceny Kameralnej przy ul. Sewerynów.
Warunkiem skorzystania z Programu jest złożenie przez osobę z niepełnosprawnościami i jej opiekuna prawidłowo wypełnionego „Oświadczenia o miejscu zamieszkania w miejscowości na terenie województwa mazowieckiego” oraz okazanie w kasie teatru ważnej legitymacji osoby z niepełnosprawnościami. Gdy bilety w kasie Teatru kupuje opiekun, prosimy również o okazanie ważnej legitymacji osoby z niepełnosprawnościami, dla której dokonuje zakupu.
Informacje: Biuro Obsługi Widzów, tel. 22 505 92 20, 22 505 92 21, [email protected]
Mając na uwadze komfort osób z niepełnosprawnością ruchową od 21 sierpnia 2023 kasa biletowa znajdująca się przy Scenie Kameralnej, z wejściem od ulicy Sewerynów (dostosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich) otwarta będzie we wtorki w godz. 10.00-18.00
i soboty w godz. 12.00-18.00 oraz na godzinę przed spektaklami granymi na Scenie Kameralnej.
Sceny Teatru Polskiego oraz kasy biletowe wyposażone są w pętle indukcyjne.
Szczegółowe informacje:
Biuro Obsługi Widzów, tel. 22 505 92 20, 22 505 92 21, [email protected]
Inicjatorem programów „Kulturalna szkoła na Mazowszu” oraz „Wsparcie osób z niepełnosprawnościami na Mazowszu” jest Samorząd Województwa Mazowieckiego