Logo
Aktualności

Poznań. Listopad w Polskim Teatrze Tańca

31.10.2025, 18:07 Wersja do druku

Polski Teatr Tańca jest partnerem multimedialnego projektu „Solaris” w reżyserii Igora Gorzkowskiego i choreografii Iwony Pasińskiej, którego premiera odbędzie się 11 listopada, w 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, we Lwowskim Narodowym Akademickim Teatrze Opery i Baletu im. S. Kruszelnickiej.

fot. mat. teatru

Jesteśmy też intensywnie obecni w Poznaniu - #graMYnaTaczaka w każdą sobotę, codziennie mamy coś do zaoferowania-  #tańczyMY, #uczyMY, #gadaMY, #nocujeMY, zapraszamy też na kawę do TuTu. W Andrzejki o 17.00 startujemy z nowym cyklem wieczorów autorskich Sławomira Pietrasa „Wielkie balety w teatrze tańca”, a o 22.00 zapraszamy na #wróżebnestanykinetyczne. 

#GraMYzaGranicą

SOLARIS 

muz. Lubawa Sydorenko, reż. i scen. Igor Gorzkowski, dram. ruchu: Iwona Pasińska

Premiera światowa 

11 listopada godz. 19.00, Lwowski Narodowy Akademicki Teatr Opery i Baletu im. S. Kruszelnickiej we Lwowie, sala koncertowa

Premiera polska 

18 grudnia 2025, g. 20.00 

Polski Teatr Tańca, ul. Taczaka 8, Poznań

w ramach obchodów 107. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę oraz 125. rocznicy otwarcia Teatru Miejskiego we Lwowie

Rok 2025 w Polskim Teatrze Tańca realizowany jest w ramach idiomu „Człowiek - technologia”.Obszar ten spaja najważniejsze merytorycznie wydarzenie w dyskusji z nowymi technologiami lub wobec nich - widowisko multimedialne na podstawie powieści Stanisława Lema. To koprodukcja Polskiego Teatru Tańca oraz Polsko-Amerykańskiej Agendy Fundacji Kopernikowskiej we współpracy z Polsko-Ukraińską Fundacją im. I. J. Paderewskiego, która od piętnastu lat jest obecna w życiu kulturalnym Lwowa i szerzej Ukrainy, Polski oraz USA poprzez organizowanie wielu wydarzeń, upamiętniających ważne rocznice i jubileusze związane z polską kulturą i historią.

Urodzony we Lwowie Stanisław Lem, polski futurolog i autor niezliczonych powieści i opowiadań gatunku hard science fiction, został przed kilkoma laty (100. rocznica urodzin) wybrany do szczególnego uhonorowania - napisania utworu muzycznego służącego scenicznemu wykonaniu. Polski Teatr Tańca podjął się współorganizacji spektaklu „Solaris”, do którego muzyka już powstała, ale którego prawykonanie odbędzie się 11 listopada 2025 roku we Lwowie. Polska premiera przewidziana jest na 18 grudnia 2025 w PTT, a amerykańska - w Chicago w maju 2026 roku. 

Twórcy projektu podejmują próbę ukazania dzieła Lema w perspektywie ponadczasowej i uniwersalnej, odnosząc się do fundamentalnych pytań o istotę człowieczeństwa, pamięć i świadomość. Spektakl ma wymiar metafizyczny – to opowieść o relacjach między światłem a ciemnością, teraźniejszością a przeszłością, człowiekiem a technologią. W jego centrum znajduje się człowiek – istota wciąż poszukująca sensu w świecie, który coraz bardziej tworzy, ale coraz mniej rozumie.

Więcej o spektaklu  

#GościMYnaTaczaka 

BIOLAND 

spektakl gościnny 

3 listopada godz. 11.00 i 20.00, Polski Teatr Tańca, ul. Taczaka 8

Choreografia: Megan Doheny i Ilya Nikurov 

Muzyka: Dylan Tedaldi

Występują: Michał Przybyła, Agata Kamykowska, Marta Mietelska-Topór, Kacper Szklarski, Magda Niedzielska 

Asystentka choreografów: Zuzanna Strugacz

Kostiumy: Jakub Wójcik

Oświetlenie: Jakub Sztandera 

Produkcja: Fundacja Crush On Trash, Crush On Stage

Partnerzy: Outrun The Bear, Teatr Łaźnia Nowa, Castorama Zakopianka, Wtórpol 

Spektakl podejmuje temat wpływu ludzkości na naszą planetę, łącząc wątki niewoli/uwięzienia, industrializacji i postępu technologicznego, które przekształcą ekosystemy i oddziałują na funkcjonowanie żywych organizmów na całym świecie. Widzki i widzowie są zaproszeni/one do przemyślenia swojego usytuowania w symulacji rozgrywającej się przed nimi. Stawiamy pytania dotyczące pozornej granicy między obserwatorem/ką, a uczestniczącą/ym. Zacierając granice między spektaklem, eksperymentem, wystawą i wybiegiem, podważamy antropocentryczne założenia, używając fantastycznej, a czasem surrealistycznej soczewki. „Bioland” zaprasza do namysłu nad wzajemną zależnością między ewolucją człowieka a kruchą równowagą życia wszystkich istot na planecie.

„Nie żyjemy poza sceną, ale w w jej ramach, i podlegamy wszystkim okropnościom, które na naszych oczach dotykają zwierzęta”.

- David Wallace-Wells, „The Uninhabitable Earth” („Ziemia nie do życia”)

Czas trwania spektaklu: 60 min

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca 

#GraMYnaTaczaka

24/7 NOWYCH GRZECHÓW 

8 listopada, godz. 20.00, Polski Teatr Tańca, ul. Taczaka 8, Poznań

Choreografia i reżyseria: Yoshiko Waki

Dramaturgia: Rolf Baumgart

Asystent choreografa: Momoko Baumgart

Muzyka: Patryk Piłasiewicz oraz kolaż i adaptacja: Antonio Vivaldi, Steve Reich, Andrzej Konieczny, Myra-Ida van der Veen, Melanie Martinez

Kostiumy i scenografia: Nanako Oizumi

Obsada: zespół Polskiego Teatru Tańca 

Reżyseria świateł: Timo von der Horst

Video: Sven Stratmann

Rzeźby: Hagen Keller

„Jest rzeka. Nazywa się szaleństwo. Pływają w niej liście. Nazywają się prawdą. Trzeba tylko wyłowić liście i przynieść je do brzegu. Ale jest ich bardzo dużo. A rzeka płynie szybko. Być może szybciej niż internet. A może nie …” - Rolf Baumgart

24/7 Nowych Grzechów - koprodukcja Polskiego Teatru Tańca z kolektywem Bodytalk - konfrontuje nas z tematem grzechów i słabości, które definiują współczesny świat.To czwarta koprodukcja bodytalk z Polskim Teatrem Tańca (Poznań) po Jewrope (Nagroda dla Teatru Tańca miasta Kolonii w 2014 roku), Solidaritot (uznanym za „SpektaklRoku” w „Jahrbuch tanz” – „Roczniku Taniec” w 2019 roku) oraz Romeos & Julias Unplagued. Traumstadt (główna nagroda Złoty Yorick na 26. Międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w 2022 roku).

Czas trwania: 60 minut 

***

MONOLIT

15 listopada, godz. 20.00, Polski Teatr Tańca, ul. Taczaka 8, Poznań

Choreografia: Rainer Behr 

Asystentka spektaklu: Halyna Shchupak 

Kostiumy: Yaryna Andrushko 

Scenografia: Andrzej Grabowski  

Koncepcja wizualizacji: Izabela Sitarska

Obsada: zespół Polskiego Teatru Tańca 

Projekt i opracowanie wizualizacji: Maciej Waleszczyk

Reżyseria świateł: Michał Stenzel

Muzyka: Dawid Dąbrowski oraz Arne Bredesen, Jens-Jonas, Francis Roberts, Nicolas Leirtrø / Teip Trio, Fabio del Carro i Camilla Margherita Ferrari / A Tergo Lupi, Carl Craig, Dakh Daughters, Marko Halanevych / DakhaBrakha, John Hope, Ema Jolly, Nouseskou, Shortparis, Colin Stetson & Sarah Neufeld, Amon Tobin 

Spektakl w choreografii Rainera Behra, wybitnego niemieckiego tancerza i choreografa z Tanztheater Wuppertal Pina Bausch, znanego również z kina („Porozmawiaj z nią”w reż. Pedro Almodovara, „Pina” w reż. Wima Wendersa) bada, w jaki sposób zaawansowana technologia zmienia relacje, tożsamość i cielesność człowieka w posthumanistycznym świecie. Czy fuzja tego, co organiczne i techniczne, tworzy nowy gatunek? Czy optymalizacja własnego ciała to próba osiągnięcia nieśmiertelności?

Proces redefinicji naszego istnienia rodzi kolejne pytania – czy nie zatracamy pierwotnej natury? Co się dzieje z miłością i strachem? Jeśli wirtualny świat może spełnić każde pragnienie, jak bardzo stajemy się od niego zależni? 

Czas trwania: 90 minut  

Z KAPELUSZA 

22 listopada, godz. 20.00, Polski Teatr Tańca, ul. Taczaka 8, Poznań

Choreografia, scenografia, reżyseria świateł, reżyseria dźwięku, tekst: Jo Strømgren

Kostiumy: Bregje van Balen

Asystentka choreografa: Rebecca Hoback

Muzyka: Pan Enirbod, Abe Schwarz, Bergmund Waal Skaslien, Kevin Keller, Shimon Dzigan, Carlos Gardel, Maria Tanase, Vaska Ilieva, Jørgen Knudsen

Jak sepiowane, "staroświeckie" fotografie, skąpane w ciepłych odcieniach brązu, powidoki dawnych przeżyć, pomieszane przez pamięć, która ma swoją subiektywną chronologię, obrazy choreograficzne wyczarowane przez Jo Strømgrena z magicznego kapelusza przypominają, że wspomnienia, choć ulotne i istniejące niematerialnie, nie tracą swojej realności.

Echa i miraże zdarzeń, potasowane przez przemijający czas, skrawki tego, co minęło, nostalgiczne spojrzenie wstecz i z oddali - spektakl "Z kapelusza" wciąga widza w seans pamięci, który pozwala przeniknąć ukryte znaczenie tego, co dawne, przeszłe, nie do końca uświadomione.

Zamglone obrazy, o lekko zamazanych konturach, ukazują fantazmaty spektakli, sytuacji międzyludzkich, zbliżeń i oddalenia, odejścia i powroty, przemawiają kilkoma językami świata i kilkunastoma językami, którymi "mówią" ciała tancerzy Polskiego Teatru Tańca.

Co jeszcze można wyjąć z kapelusza? Jaką akcję uruchomi ten (nie)zwykły przedmiot?

Czas trwania: 60 min

TRUCIZNA 

29 listopada, godz.20.00, Polski Teatr Tańca, ul. Taczaka 8, Poznań

Choreografia i reżyseria: Marta Ziółek

Asystent choreografki, współpraca choreograficzna: Wojciech Grudziński

Teksty i dramaturgia: Anka Herbut

Muzyka: Lubomir Grzelak

Wizualizacje: Rafał Dominik

Kostiumy: Tomasz Armada

Obsada: Zespół Polskiego Teatru Tańca

Reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński

Making of: Karolina Sobel

Asystentka spektaklu: Paulina Jaksim

Współpraca choreograficzna: Magdalena Marcinkowska (voguing), Piotr ZONTA Król (krump)

„Trucizna” w reżyserii i choreografii Marty Ziółek, łączącej w swojej pracy fascynację tańcem, modą, sztukami wizualnymi i popkulturą, przede wszystkim teledyskami z lat 90-tych,przywołuje zjawisko choreomanii - epidemii tanecznych, które już od średniowiecza infekowały mieszkańców różnych zakątków Europy, wywołując opętańczy trans. Odwołując się do dwuznaczności słowa „trucizna” w języku greckim, ukazuje taniec jako rodzaj zatrucia przenikającego biografie tancerzy i ich fizycznie zużywające się ciała, ale też jako lek, dobroczynną moc, uwalniającą emocje i ekspresję, budującą i tworzącą wspólnotę. Odsłania wywrotową siłę tańca, który niczym "nieposłuszny wirus w tkance społecznej" ma moc manifestowania odmiennych tożsamości. Spektakl jest barwnym, niezwykle atrakcyjnym wizualnie kolażem różnych technik tanecznych, od krumpu po vogue.

Czas trwania: 55 minut 

Wydarzenia towarzyszące 

#tańczyMYna Taczaka 

jaMY #naTaczaka - improwizacja dźwięku i ruchu 

Polski Teatr Tańca, ul. Taczaka 8, Poznań I Duże Studio I 23.11.2025 I godz. 18.00 - 20.00

Raz w miesiącu zapraszamy do Polskiego Teatru Tańca na jaMY #naTaczaka - otwarte dla każdej osoby spotkania improwizacji ruchu i dźwięku.

Taneczne jaMy stwarzają okazję do swobodnej ekspresji oraz twórczej wymiany, niezależnie od doświadczenia czy wieku. Każda osoba jest swoim własnym choreografem - improwizuje, komponuje swój taniec w czasie rzeczywistym, pod wpływem płynących z wewnątrz i z zewnątrz impulsów.

Spotkanie poprowadzi Evelyn Blue, tancerka Polskiego Teatru Tańca.

***

#GadaMYnaTaczaka 

Wielkie balety w teatrze tańca. Wieczory autorskie Sławomira Pietrasa 

29 listopada, g. 17.00, Kawiarnia TuTu

Speed talking - po każdym spektaklu 

***

#NocujeMYnaTaczaka 

Nocne Stany Kinetyczne 

29 listopada, godz. 22.00.#nocnestanywróżebne 

Nocne Stany Kinetyczne to cykl wydarzeń organizowanych w Polskim Teatrze Tańca, który łączy trzy motywy przewodnie: teatr, ruch i technologię. Każde spotkanie to inny temat, inna energia i inny hashtag, ale wszystkie łączy nocna, magiczna atmosfera Teatru i teatralna przestrzeń. Dołącz do nas i zostań częścią nowego, nocnego rytmu teatru!

Wstęp wolny.

***

#uczyMYnaTaczaka

pilates / w każdą środę miesiąca

Trening gibkości ciała, płynności ruchu, połączenia ruchu z oddechem, koncentracji. 

Metoda Pilatesa zawiera zestaw ćwiczeń, które angażują nie tylko ciało, ale także umysł, ponieważ wymagają dużej koncentracji. 

Korzystają z niego tancerze i sportowcy, chirurdzy, fizjoterapeuci, kręgarze i osteopaci, ale warto pamiętać, że jest to metoda ćwiczeń dostępna dla każdego.

Można ją w pełni dopasować do indywidualnych potrzeb - wpływa na korekcję postawy, koordynację ruchową, wysmuklenie sylwetki.

Zajęcia prowadzi Katarzyna Rzetelska, tancerka Polskiego Teatru Tańca.

***

uczyMY #naTaczaka / taniec współczesny / w każdy czwartek miesiąca 

Zajęcia tańca współczesnego to przestrzeń, gdzie technika spotyka się z wolnością, a ruch staje się środkiem wyrazu artystycznego.

Skupimy się na doskonaleniu umiejętności tanecznych, eksploracji różnych jakości ruchu oraz rozwijaniu indywidualnego stylu. Te zajęcia to idealna okazja, aby nauczyć się czegoś nowego, poczuć radość z tańca i uwolnić swoją kreatywność.

Zajęcia prowadzi Alicja Augustynek - tancerka, choreografka, absolwentka The ELITE Programme w Teatrze Tańca w Budapeszcie.

Źródło:

Materiał nadesłany

Sprawdź także