Inne aktualności
- Gdańsk. Najbliższy czas w Teatrze Wybrzeże 18.11.2024 19:54
- Warszawa. Rada PISF uznała odwołanie Karoliny Rozwód za uzasadnione 18.11.2024 19:04
- Szczecin. Posłowie chcą pieniędzy z Ministerstwa Kultury dla Opery na Zamku 18.11.2024 18:27
- Poznań. „Ślub” w Teatrze Wielkim prapremierowo 18.11.2024 16:27
- Warszawa. Ruszyły Programy Ministra dotyczące Muzyki i Tańca 18.11.2024 16:25
- Warszawa. Mikołajki jak magiczna przygoda w baśniowej krainie 18.11.2024 15:45
- Kraków. Nagrody i wyróżnienia 14. Forum Młodej Reżyserii 18.11.2024 15:28
- Katowice/Kraków. Nagroda Teatru Śląskiego na 14. Forum Młodej Reżyserii 18.11.2024 15:27
- Katowice. „Matki” – pokaz mistrzowski na inaugurację XXII Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” 18.11.2024 15:26
- Tychy. Rozpoczęły się jubileuszowe 50. Tyskie Spotkania Teatralne 18.11.2024 13:43
- Warszawa. Marta Górnicka z profesurą gościnną im. Christopha Schlingensiefa na Uniwersytecie Ruhry w Bochum 18.11.2024 13:04
- Warszawa. Zbliża się premiera „Alicji nie będzie” w Teatrze Collegium Nobilium 18.11.2024 12:40
- Niemcy. Najważniejsza niemiecka nagroda teatralna „Der Faust" dla Łukasza Twarkowskiego za multimedia 18.11.2024 12:23
- Warszawa. Prapremiera opery „HI§TORY” w Polskiej Operze Królewskiej 18.11.2024 12:10
Senacka Komisja Kultury i Środków Przekazu we wtorek będzie kontynuować prace nad nowelizacją ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Senatorowie będą dyskutować nad poprawkami wypracowanymi przez zespół złożony z przedstawicieli wydawców oraz urzędników Ministerstwa Kultury.
Nowelizację ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wraz z poprawkami Sejm uchwalił pod koniec czerwca. Zgodnie z nią dziennikarze i wydawcy mają prawo ubiegać się o wynagrodzenia za treści wykorzystane przez big techy. W ocenie środowiska to zmiana tylko teoretyczna, bo ustawa nie wprowadza mechanizmów, z których wydawcy mogliby skorzystać w staraniach o rekompensaty z tego tytułu.
W reakcji na odrzucenie postulatów zgłaszanych w trakcie prac nad nowelizacją w Sejmie media przeprowadziły 4 lipca akcję protestacyjną pod hasłem "Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów", która miała zwrócić uwagę rządzących na niekorzystną dla wydawców tytułów internetowych i drukowanych nowelizację ustawy o prawie autorskim.
Po proteście premier Donald Tusk wspólnie z marszałek Senatu Małgorzatą Kidawą-Błońską zaprosił przedstawicieli mediów do rozmów. Spotkanie odbyło się 10 lipca w Centrum Partnerstwa Społecznego "Dialog" w formule okrągłego stołu. Jego efektem było powstanie specjalnego zespołu, który miał wypracować korzystne dla dziennikarzy i wydawców poprawki do nowelizacji prawa autorskiego.
11 lipca miało miejsce pierwsze posiedzenie senackiej Komisji Kultury, podczas której twórcy przedstawili uwagi do noweli ustawy o prawie autorskim. Głos zabrali prawnicy reprezentujący artystów, twórców, wydawców i media. "Prawa nie należy pisać w nieprzemyślany sposób, będąc pod wpływem emocji" - mówił wiceminister kultury Andrzej Wyrobiec.
We wtorek 23 lipca senatorowie będą kontynuować rozpatrywanie ustawy, zajmą się poprawkami techniczno-legislacyjnymi oraz merytorycznymi.
Z przekazów medialnych wynika, że następnego dnia poprawki mają być głosowane podczas plenarnych obrad Senatu, natomiast w czwartek ewentualnymi zmianami w noweli ustawy o prawie autorskim zajmie się sejmowa komisja kultury. W piątek zaś w bloku głosowań ustawa po zmianach ma być ostatecznie uchwalona przez Sejm.
Nowela wdraża do polskiego porządku prawnego dyrektywy PE. Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył dwóch unijnych dyrektyw dotyczących prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym. Aktualne przepisy są przestarzałe, nie nadążają za rozwojem technologicznym i nie obejmują internetu oraz platform streamingowych.
Dwie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE, które mają zostać wdrożone do prawa krajowego, zostały przyjęte 17 kwietnia 2019 r. Pierwsza z nich, zwana dyrektywą SATCAB II, ma stworzyć warunki umożliwiające szersze rozpowszechnianie w państwach członkowskich programów telewizyjnych i radiowych pochodzących z innych państw członkowskich.
Druga zaś, zwana dyrektywą DSM, była unijną odpowiedzią na wyzwania związane z rozwojem technologii cyfrowych w obszarze prawa autorskiego. Przepisy wprowadzają m.in. nowe formy dozwolonego użytku utworów, przedmiotów praw pokrewnych i baz danych (eksploracja tekstów i danych, zwielokrotnianie dla zachowania zbiorów dziedzictwa kulturowego) oraz istotnie modyfikują formy już istniejące w unijnym prawie (korzystanie z utworów na potrzeby edukacji zdalnej). "Dyrektywa ta wprowadza także nowe zasady dotyczące wynagradzania twórców i wykonawców, mające zapewnić, aby należne im wynagrodzenie było godziwe" - zapisano w projekcie.